ג'ונסון אנד ג'ונסון לא מעוניינת שישתמשו בתרופה שלה

מתנגדת לפרוטוקול הוצאה להורג של מדינת פלורידה, הכולל שימוש בחומר "אטומידייט" שהיא מייצרת ■ בינתיים, החברה תשלם 417 מיליון דולר בשל פסיקה תקדימית

מעבדות ג'ונסון אנד ג'ונסון. החומר יוצר בשנות השישים / צילום: רויטרס
מעבדות ג'ונסון אנד ג'ונסון. החומר יוצר בשנות השישים / צילום: רויטרס

ג'ונסון אנד ג'ונסון  (J&J) מתנגדת לתוכניותיהן של הרשויות בפלורידה להשתמש באחת מתרופותיה בהוצאה להורג שתתבצע בקרוב. זו הפעם הראשונה שבה מתערבת יצרנית התרופות הגדולה ביותר בעולם בדיון הציבורי על עונש המוות.

מוקדם יותר השנה הכניסה פלורידה שינויים בפרוטוקול תהליך ההוצאה להורג שלה, והוסיפה לו "אטומידייט" (etomidate), חומר הרדמה שבו לא נעשה מעולם שימוש בהוצאות להורג, וזאת לאחר שאזל לממשלת פלורידה מלאי המידזולם (midazolam).

הרשויות בפלורידה צפויות לבצע הוצאה להורג על פי הפרוטוקול החדש מחרתיים בהמתתו של מארק אסיי, שעליו נגזר עונש מוות ב-1987 בגין רציחתם של שני אזרחים.

מדענים במעבדות של ג'ונסון אנד ג'ונסון יצרו את האטומידייט בשנות השישים, אולם החברה מעולם לא הפיצה את התרופה בצפון אמריקה. אתמול מחתה ג'ונסון אנד ג'ונסון על כוונתה של פלורידה להשתמש בחומר בו תשמש להביא נידונים למוות למצב של חוסר הכרה לפני הוצאתם להורג. "איננו תומכים בשימוש בתרופות שלנו למטרות שלא זכו לאישור רשויות הפיקוח", נאמר בהודעת החברה. "איננו מסכימים לשימוש בתרופותינו כחלק מזריקות קטלניות לביצוע עונש מוות".

שמונה חברות מייצרות אטומידייט. בדומה למדינות רבות אחרות, שומרת גם פלורידה בסוד את זהות הספקיות.

בעידודם של ארגונים שדורשים את ביטול עונש המוות, מונעות יצרניות רבות את השימוש בתרופותיהן בזריקות קטלניות, ורשויות החוק נאלצות להשתמש בתרופות חלופיות ולשנות את מתכונת הזריקות הקטלניות. עורכי דין שמייצגים נידונים למוות מנהלים מאבקים משפטיים נגד שינויים כאלה.

בשנים האחרונות הביעו חברות שונות, כולל Baxter International, McKesson Corp, Pfeizer ו-Roche Holding, התנגדות פומבית לשימוש בתרופותיהן לצורך ביצוע עונש המוות. מאיה פואה, מנהלת רפריב Reprieve, אמרה כי התנגדותה של ג'ונסון אנד ג'ונסון היא אבן דרך בתהליך נסיגתה של תעשיית התרופות ממעורבות כלשהי בעונש המוות. "יצרנית התרופות הגדולה ביותר בעולם צירפה את קולה לקונצנזוס ברחבי התעשייה נגד השימוש לרעה במוצרים רפואיים בזריקות קטלניות לצורך הוצאה להורג", אמרה פואה.

קנט שיידגר, יועץ משפטי בארגון התומך בעונש המוות, אמר כי חברות התרופות נכנעו ללחץ מצד הארגונים הנאבקים לביטול עונש המוות. "לתעשיית התרופות לא הייתה שום בעיה לספק תרופות לצורך הוצאה להורג, עד שמתחו עליה ביקורת חריפה", אמר שיידגר. "מבחינה עסקית, הרווח ממכירת מוצרים לשוק זעיר זה אינו שווה את הבעיות שעלולים מתנגדי עונש המוות לעשות".

פרוטוקול תהליך ההוצאה להורג בפלורידה כולל 3 שלבים - זריקת הרדמה, זריקת שיתוק וזריקת מוות. הזרקת האטומידייט נכללת בשלב הראשון.

בגלל אבקת טלק: 417 מיליון ד' קנס

בינתיים, לג'ונסון אנד ג'ונסון יש כאבי ראש נוספים. החברה הצטוותה בידי חבר מושבעים בלוס אנג'לס לשלם 417 מיליון דולר לאזרחית אמריקאית בת 62, שייחסה את סרטן השחלות שלה לשימוש באבקת טלק של החברה. זהו המשפט הראשון שנערך אי פעם בקליפורניה בגין מוצר זה.

חבר המושבעים קבע כי לחברה-האם וליחידת מוצרי הצריכה שלה יש חבות משפטית, מכיוון שלא הזהירו את המטופלת מפני הסיכון לכאורה הכרוך בשימוש באבקת טלק לתינוקות. פסק הדין כלל פיצויי עונשין בסך 347 מיליון דולר.

ג'ונסון אנד ג'ונסון, שנגדה עומדות 5,500 תביעות בבתי משפט בארה"ב, הפסידה בארבעה משפטים בפני חבר מושבעים בסנט לואיס, והצטוותה לשלם סך של 300 מיליון דולר. המשפט בלוס אנג'לס היה הראשון שנערך בפני חבר מושבעים מחוץ למדינת מיזורי.

דוברת ג'ונסון אנד ג'ונסון אמרה כי החברה תערער על פסק הדין. "אנו פועלים בהנחיית המדע, שעל פי ממצאיו השימוש באבקת טלק לתינוקות של ג'ונסון אנד ג'ונסון הוא בטוח", אמרה הדוברת. "אנו מתכוננים למשפטים נוספים בארה"ב, ונמשיך להגן על הטענה בדבר בטיחות השימוש באבקת הטלק לתינוקות של ג'ונסון אנד ג'ונסון".