חיל האוויר רוכש עוד 17 מטוסי F-35 בעלות כ-1.53 מיליארד דולר

בכך ישלים רכש של שתי טייסות חמקן - 50 מטוסים ■ מחירו של המטוס ירד לראשונה מתחת ל-100 מיליון דולר

מטוס חמקן / צילום: לוקהיד מרטין
מטוס חמקן / צילום: לוקהיד מרטין

עוד 17 מטוסי חמקן לחיל האוויר הישראלי: משלחת הרכש של משרד הביטחון בארה"ב השלימה בסוף השבוע את העסקה שמשלימה למעשה רכש של שתי טייסות מטוסי F-35 המכונים בחיל האוויר בשם "אדיר". בכל טייסת יהיו 25 מטוסי קרב חמקניים.

מימוש האפשרות להצטיידות ב-17 מטוסים נוספים אושר כבר בעבר בקבינט, בשבתו כוועדת השרים לענייני הצטיידות. אספקת המטוסים תושלם בסוף 2024. חיל האוויר כבר קלט בחודשים האחרונים 5 מטוסים מסוג זה. שניים נוספים עתידים להימסר לו בימים הקרובים ועוד שניים במהלך חודש אוקטובר.

מדובר בסבב רכישה שלישי של מטוסי חמקן בידי ישראל ולראשונה, מחירו של כל מטוס יהיה נמוך מ-100 מיליון דולר. בסבב הראשון, משנת 2011 עמד מחירו של מטוס על כ-125 מיליון דולר ובסבב השני, מ-2015 עמד מחירו של מטוס על כ-110 מיליון דולר. על פי הערכה של גורם ביטחוני, המחיר של מטוס חמקן בסבב הנוכחי יעמוד על קצת יותר מ-90 מיליון דולר.

לדברי שר הביטחון אביגדור ליברמן, "השלמת העסקה לרכש מטוסי החמקן מהווה תוספת כח משמעותית ואסטרטגית לחיל האוויר. שתי טייסות ה'אדיר' הם פסגת הטכנולוגיה ויסייעו לצה"ל להתמודד עם האתגרים הביטחוניים שניצבים לפתחה של מדינת ישראל".

ראש משלחת הרכש של משרד הביטחון בארה"ב, דובי לביא, אמר כי "בכל סדרת מטוסי שיצאו מקו היצוא, התחייבה היצרנית האמריקאית לוקהיד מרטין להוריד את מחיר המטוס. מדובר בהוזלה משמעותית ביחס למטוסים שישראל רכשה עד כה". 

גלגוליו של חמקן
 גלגוליו של חמקן