כך נערכים במשרד החוץ לביקור רה"מ נתניהו בדרום אמריקה

ראש הממשלה ושר החוץ ייצא לביקור בשלוש מדינות בדרום אמריקה, ולאחריהן לכנס האו"ם השנתי בניו-יורק

שיחת רה"מ נתניהו עם השגרירה והמאבטח / צילום: משרד ראש הממשלה
שיחת רה"מ נתניהו עם השגרירה והמאבטח / צילום: משרד ראש הממשלה

במשרד החוץ נערכים לקראת נסיעת ראש הממשלה ושר החוץ בנימין נתניהו לשלוש מדינות בדרום אמריקה ולאחריהן לכנס האו"ם השנתי בניו-יורק. במהלך נסיעתו, הראשונה אי פעם של ראש ממשלה מכהן, ייפגש נתניהו עם 4 ממנהיגי היבשת, נשיא ארגנטינה מאוריסיו מאקרי, נשיא פורגוואי קרטס שיגיע לבואנוס איירס כדי להיפגש עם נתניהו, נשיא קולומביה מנואל סנטוס ונשיא מקסיקו פנייה נייטו. ישראל מקיימת יחסים דיפלומטיים עם מרבית המדינות בדרום אמריקה, חלק ממערכות היחסים צוננות ועם שלוש מדינות אין לישראל יחסים: ונצואלה, קובה ובוליביה.

הביקור לא יכלול מפגש מנהיגים עם נשיא המעצמה הגדולה והחזקה ביותר ביבשת, ברזיל. מודי אפרים סמנכ"ל אמריקה הלטינית ושגריר לשעבר אמר היום (ג') בתדרוך לעיתונאים במשרד החוץ שהמשבר מול ברזיל נפתר. "ישרנו עמם את ההדורים. יש דיאלוג מצוין. בחודש נובמבר יתחדש הדיאלוג המדיני בין המדינות". כזכור לפני כשנתיים ברזיל סירבה לאשר את מינויו של דני דיין כשגריר ישראל בברזיל בשל היותו תושב התנחלויות. 

גם לגבי מקסיקו, ציין אפרים שהמבוכה שנוצרה בחודש ינואר השנה סביב ציוצו של נתניהו בסוגיית בניית הגדר בגבול מקסיקו-ארה"ב, נפתרה. "היתה שם אי הבנה והנושא מאחורינו. הקהילה היהודית מתלהבת לקראת הגעתו של ראש הממשלה".

בעת שהותו בבואנוס איירס, יבקר נתניהו בבניין שגרירות ישראל לשעבר (במקום ניצב כיום גל-עד) ובניין הקהילה היהודית האמי"ה ויציין את זכרם של 114 הקורבנות שנהרגו בשני פיגועי הטרור הגדולים ביותר שידעה ארגנטינה, לפני 25 ו-23 שנים, ביניהם ארבעה דיפלומטים ישראלים.

אתמול פרסמנו ב"גלובס" כי הקהילה היהודית בבואנוס איירס מתארגנת כדי לממן את אירועי ביקור נתניהו, לרבות תשלומים בסך 100 דולר למלון הפאר בו ישהה נתניהו. יו"ר האמי"ה, אגוסטין סבאר, אישר לנו בשיחה בראשית השבוע כי הקהילה מממנת חלקים של הביקור, אך במשרד החוץ ניסו להסביר כי הקהילה אחראית רק על האירוע בבניין האמי"ה, וכי אין מעורבות של הקהילות המקומיות באף אחת מן המדינות בתשלומי הביקור.

עם זאת, לנו נודע כי האירוע עם נכבדי הקהילה היהודית בבואנוס איירס ייערך בבניין האמי"ה (בניין עליו אין לקהילה צורך לשלם). בשיחה נוספת אישר אפרים כי ההזמנות לאירוע במלון אלוואר יצאו מטעם מדינת ישראל, ובכל זאת האירוע ממומן על-ידי הקהילה היהודית, כפי שפורסם ב"גלובס" לראשונה אמש.

את הביקור של ראש הממשלה תלווה קבוצת אנשי עסקים ישראלים. אדוארדו אלשטיין, איש העסקים היהודי ארגנטינאי, צפוי להשתתף בחלק מן האירועים בבואנוס איירס (על אף שבמשרד החוץ לא ידעו לאשר זאת).

אפרים ציין בתדרוך כי בשנים האחרונות חל שינוי פוליטי בכמה מדינות ביבשת, כאשר לדבריו "ממשלי שמאל פופוליסטיים נפלו ועלו ממשלות בעלות חיבה גדולה יותר לישראל". הוא הדגיש את נשיא ארגנטינה מאקרי ונשיא קולומביה סנטוס המנהלים קשרים חמים עם ישראל.

את חלקה הראשון של נסיעת נתניהו ילוו מספר מצומצם של כלי תקשורת, ביניהם עיתונאי התאגיד כאן, ערוץ 2 וישראל היום וכמה כלי תקשורת היוצאים בישראל בשפה האנגלית. אך כלי תקשורת מרכזיים אחרים, לרבות ערוץ 20 החליטו שלא לשגר עיתונאים לחלק הראשון והיקר של הנסיעה לדרום אמריקה ויסתפקו בדיווחים מעצרת האו"ם בניו-יורק.

לאור כך יצטרך ראש הממשלה להפעיל את הדיווחים הישירים והחיים בעמוד הפייסבוק שלו, דבר שהוא מרבה לעשות בשנים האחרונות. במספר נסיעותיו האחרונות קבל נתניהו שכלי התקשורת בישראל לא מספרים לציבור הישראלי על נסיעותיו ברחבי העולם ועל קשריו עם מנהיגים זרים. על כן, החשיפה דרך עמוד הפייסבוק שלו תהיה בעלת חשיבות יתר בנסיעה הקרובה.