ניצחון: מועצת רו"ח תעניק פקטור משמעותי לסטודנטים

יו"ר מועצת רו"ח, עו"ד אמי פלמור, מסרה כי רמת הקושי בבחינה בחשבונאות פיננסית במועד יולי לא נועדה לחסום את שערי המקצוע ■ "אביא לאישור המועצה נוהלי בקרת איכות חדשים בנוגע לבחינות"

אמי פלמור / צילום:  תמר מצפי
אמי פלמור / צילום: תמר מצפי

אש וגופרית הומטרו על מועצת רואי-החשבון שהתכנסה שלשום (ב') לדיון מיוחד בבחינת המועצה בחשבונאות פיננסית מתקדמת ממועד יולי האחרון. בישיבה הודתה יו"ר המועצה ומנכ"לית משרד המשפטים, אמי פלמור, כי נפלו פגמים בבחינה, וכי המועצה דואגת לתיקון המעוות. המועצה הבהירה כי בתהליך בדיקת המבחנים - היא תדאג לשמור על שיעור מעבר שלא יהיה שונה משמעותית מהממוצעים במועדים הקודמים, שנעו בין כ-65% לכ-80%.

שיעור דומה של מעבר יישמר, הבהירה פלמור, גם אם לשם כך יידרשו התאמות מצד המועצה של מנגנון בדיקת הבחינה, שנחשבה לקשה במיוחד. "אנחנו קשובים לקולות שהביאו בפנינו הנבחנים ומתייחסים ברצינות לטענות שעלו בדיון", מסרה פלמור בהודעה לעיתונות לאחר הדיון, "ובמידת הצורך נבצע התאמות במנגנון הבדיקה, כדי להבטיח ששיעור המעבר לא יהיה שונה באופן מהותי משיעור המעבר בבחינות קודמות".

מאבקם של הסטודנטים הנבחנים הוליד גם פירות ארוכי טווח עבור הנבחנים העתידיים: לאחר שבא-כוחם של הסטונדטים, עו"ד אילן בומבך, הפנה את תשומת לב המועצה לכך שצריך להיות נוהל ספציפי לבדיקת הבחינה בחשבונאות פיננסית מתקדמת - הודיעה פלמור בדיון כי נוהלים חדשים של בקרת איכות על בחינות המועצה, יובאו לאישור המועצה כבר בישיבתה הקרובה, במטרה לשפר ולהסדיר את תהליך בקרת האיכות של הבחינות. "אני סבורה כי השיח עם הנבחנים מהווה הזדמנות להפקת לקחים ולמידה מצדנו" מסרה פלמור בהודעתה, "ולכן אני מתכוונת להביא באופן מיידי נוהלי בקרת איכות חדשים לאישור המועצה".

פלמור הבהירה כי בניגוד לטענת הסטודנטים, רמת הקושי של הבחינה לא נועדה להקשות במכוון את הכניסה בשערי המקצוע כדי למנוע את הצפתו. "כגוף ציבורי-ממשלתי האחראי על הסדרת המקצוע, למועצת רו"ח יש מטרה אחת ויחידה - להבטיח כי רוה"ח, המהווים שומרי סף קריטיים במשק ובשוק ההון הישראלי, יהיו אנשים מקצועיים וראויים. אין ולא הייתה כל כוונה להקשות במכוון את רף הכניסה בשערי המקצוע, והטענות בעניין זה משוללות יסוד נוכח המחסור במתמחים בעת הנוכחית", הדגישה פלמור.

35 עמ' ב-7 שעות

מחאה של סטונדטים לחשבונאות נגד רמת בחינות ההסמכה היא נדירה. לרוב, טענות נגד קושי של בחינות הסמכה עולות בבחינות לשכת עורכי-הדין. מבחני ההסמכה בראיית-חשבון נחשבים למתישים במיוחד. במשך חודשים ארוכים הנבחנים משננים חומר לימוד מקיף ביותר הכולל סעיפי חוק ונוסחאות מורכבות. בסיום התקופה המייגעת, הסטודנטים נבחנים בשתי בחינות הסמכה סופיות: בחינה בחשבונאות פיננסית מתקדמת, הנחשבת לקשה יותר ובחינה ב"ביקורת חשבונות".

בחינת המועצה בחשבונאות פיננסית מתקדמת במועד יולי הובילה את הסטודנטים לחשבונאות שנבחנו בה, למאבק בשבועות האחרונים, בו הועלו טענות על קושי בלתי-סביר של השאלות בבחינה. הדיון במועצה, האחראית על בחינות ההסמכה לצורך קבלת רישיון רו"ח, זומן בעקבות טענות נגדה שהעלו באחרונה באופן מאורגן כ-900 סטודנטים לחשבונאות, לפיהן הצלחה בבחינת המועצה בחשבונאות פיננסית הייתה משימה בלתי-אפשרית.

סטודנטים רבים טענו כי מדובר בניסיון מכוון להכשיל אחוז גבוה מהנבחנים כדי למנוע את הצפת המקצוע. הסטודנטים טענו כי אורך הבחינה היה פי שניים מהרגיל (35 עמודים, לעומת ממוצע של 18 עמודים בבחינות בשנים האחרונות), אך משך הזמן לפתירתו נותר כ-7 שעות, כפי שהיה תמיד. עוד נטען כי חלק מהשאלות בבחינה היו עמומות.

בנוסף פירט בדיון נציג הנבחנים, עו"ד בומבך, יחד עם עו"ד שגיא רם ממשרדו, פגמים נוספים בבחינה, כמו שאלות שלא נכללו בסילבוס הבחינה וברשימת המיקוד; שינויים במבנה הבחינה ללא הודעה מוקדמת; "פונט" זעיר ומכשיל בו נכתבה הבחינה ללא כל מרווחים בין השורות; ופגיעה בנבחנים עם ליקויי למידה וקשיי שפה. עו"ד בומבך גם ביקש בדיון לקבל לידיו פרוטוקולים ותרשומות המוכיחות כי המועצה ונושאי תפקידים בה פעלו בהתאם לנוהלי המועצה בנוגע לבחינות ההסמכה. עו"ד בומבך הזכיר כי גם ב-2009 היה שינוי מהותי בבחינה, אולם אחוזי המעבר עמדו על 87%, ווציין כי גם בבחינה המדוברת, שיעור המעבר צריך להיות זהה.

שינוי בזהות

גם מרצים לראיית חשבון, שהצטרפו למאבק הסטודנטים ונכחו בדיון, חיזקו בדיון את טענות הסטודנטים. רו"ח אבי דגן, מרצה בכיר לחשבונאות, ציין כי 7 השעות שניתנו לפתרון הבחינה אינן מספיקות, והוא כמרצה בכיר עם ניסיון רב בתחום נזקק ל-12.5 שעות. מרצה נוסף, רו"ח רוני אלרואי, ציין כי כותבי הבחינה ומרכז הבחינה התרשלו, כיוון שבפועל הבחינה לא בדקה יכולת חשיבה, כפי שתוכנן.

חברי המועצה הקשיבו בדיון גם לחוויותיהם של מספר נבחנים. כל נציג שטח את החוויה האישית שלו מהבחינה ותיאר את העוול שנגרם לו ולחבריו. הנבחנים הדגישו את ההכנה המקדימה לבחינה, המצריכה זמן רב ועלויות גבוהות ביותר.

מועצת רו"ח הציגה בדיון עמדה, לפיה השינוי במתכונת הבחינה הוא בבחינת שינוי בזהות ולא במהות. פלמור התייחסה לכניסתו של פרופ' חיים אסייג לתפקיד "מרכז הבחינה", שפעל כדי שהבחינה תבחן יכולת ניתוח וחשיבה לעומק, ולא רק שינון - ולפיכך, לדבריה, שונה סגנון השאלות. עם זאת, הבהירה פלמור כי אין כוונה לסגור את שערי המקצוע. היא הדגישה כי ההיפך הוא הנכון, בפרט בהתחשב במחסור הנוכחי במתמחים בראיית-חשבון.

בדיון במועצת רו"ח, נכחו גם נשיא לשכת רו"ח, יזהר קנה; נשיא לשכת רו"ח לשעבר, עופר מנירב, המכהן כחבר מועצה; ראש רשות המסים, משה אשר, המכהן גם הוא כחבר מועצה; יו"ר הוועדה המייעצת למועצה לנושא בחינות, פרופ' יורם עדן; מרכז הבחינה בחשבונאות פיננסית, פרופ' חיים אסיאג; הרפרנטים של הבחינה בחשבונאות, פרופ' אריה גנס ורו"ח אמיר סוראיה; וכן יו"ר ועדת בקרת האיכות לבחינה, רו"ח דב ספיר.

סטונדטים לאחר הדיון במועצת רו"ח מבהירים: "נדרוש מענה כולל גם עבור מי שייכשל"

ד' - אחד הסטודנטים שארגן את מחאת הסטודנטים לחשבונאות נגד רמת הקושי של בחינת המועצה בחשבונאות פיננסית במועד יולי, ונכח בדיון של מועצת רו"ח בנושא - אומר ל"גלובס" כי גם אם אחוז המעבר בבחינה יהיה בסופו של דבר גבוה - זה לא בהכרח יענה על כל ציפיות הסטודנטים, כיוון שהם דורשים מענה כולל, גם עבור אלו שייכשלו.

ד' מציין כי מהדיון עלה כי יש רוחות שנושבות בכיוונים מנוגדים ו"לא בטוח שמה שייקבע, יספק אותנו וימנע מאיתנו להגיש עתירה". לדברי ד', הוא זיהה בדיון מאבק כוחות בין יו"ר המועצה ומנכ"לית משרד המשפטים, עו"ד אמי פלמור, שנכונה לעזור לסטודנטים, לדעתו, אל מול הצד של אנשי המועצה, "ששם אין הכרה בטעות, למרות שהם אלו שאחראים על הבחינה". בעניין זה מסרה יו"ר המועצה, עו"ד אמי פלמור, כי היא "רואה בחומרה את האופן שבו נעשתה ההיערכות לבחינה, כפי שהיא באה לידי ביטוי מתלונות הנבחנים. חילוקי הדעות במועצה בעניין זה יוכרעו בדיוני המועצה, כמקובל".

בניגוד לעמדת המועצה, לפיה מטרת השינוי בנוסח הבחינה הייתה למשוך אנשים חושבים למקצוע ראיית-החשבון, ד' משוכנע שמי שכתב את הבחינה היה מעוניין להקשות על צעירים להיכנס למקצוע. "ההתנהלות הייתה פשוט קלוקלת, והיא נחשפה בדיון במועצה", הוא אומר. בכך מתייחס ד' לעובדה שהמועצה הודיעה בדיון שתגבש נוהלי בקרת איכות שיפרטו כיצד לבדוק את הבחינה - במקום להסתפק בנוהל הקיים שרק קובע מהי בקרת איכות ומי מבצעה.

ד' מציין כי הסטודנטים דורשים הקלות גם עבור הנבחנים שבסופו של דבר לא יעברו את הבחינה. "מזעור נזקים זה נחמד, אבל אנחנו דורשים שהמועצה תיקח אחריות ותתחשב בנבחנים, כך שלא רק שאחוזי המעבר יהיו כמו בשנים האחרונות כולן, אלא שבנוסף יינתן מענה כולל גם לאלו שלא יעברו". הסטודנטים דורשים לאפשר לנכשלים במועד יולי לגשת למועד הקרוב בחורף ולא להמתין כנדרש למועד האביב הבא. עניין זה חשוב לסטודנטים במיוחד, נוכח העובדה שנוהלי תקינה חדשים לבחינות צפויים להיכנס לתוקף ב-1 בינואר הקרוב, והם ישנו דרמטית את החומר הנדרש לבחינה.

לפיכך, טוענים הסטודנטים כי הנבחנים שיקבלו מתחת ל-31 (הציון שלא מאפשר גישה לבחינה במועד הקרוב) במועד יולי - הם ייאלצו להיבחן על החומר החדש. בנוסף, דורשים הסטודנטים, כי הנכשלים בבחינה לא ייאלצו לשלם שוב אגרה (771 שקל) עבור הבחינה במועד הנוסף אליו ייגשו.

ממוצע כולל

עוד מוחה ד' על כך שהנתונים שבהודעה לעיתונות של המועצה אודות הדיון, כוללים רק את אחוזי המעבר של מועדי האביב האחרונים, "בלי להזכיר את מועדי החורף. בחורף האחרון שקדם לנו, הציון היה גבוה בהרבה". ד' מבהיר כי הסטודנטים דורשים שהמועצה תתחשב בכלל הציונים בבחינות המועצה בחשבונאות פיננסית של השנים האחרונות, בבואה להחליט מה יהיה אחוז הנכשלים במועד יולי האחרון.

לדברי הסטודנט ד', "אם לא יינתן פתרון אמיתי לבעיה המורכבת גם מאחוזי המעבר וגם מפתרון לאלו שלא עברו - ניאלץ לעתור". ד' מוסיף כי חלק מהסטודנטים שנבחנו במועד יולי, חתומים על התמחות (סטז') שמתחילה בכל מקרה עוד לפני מועד הבחינה הבא בדצמבר, ולדבריו גם בכך יש להתחשב בעת הבדיקה.

באשר לחוויותיו בבחינה עצמה מספר ד' כי: "עברנו התעללות פיזית ונפשית של 9 שעות, וכולנו ישר הבנו שזה לא תקין ושהייתה פה מטרה להכשיל - בגלל זה לא חיכינו לציון, אלא מיד התאגדנו כדי לאסוף כסף לשכירת שירותיו של עו"ד אילן בומבך. מה שהצלחנו לעשות - התאגדות של כל-כך הרבה סטודנטים, ששמו כסף בלי להכיר אחד את השני ובלי לעכל עדיין מה בעצם קרה בבחינה - מעידה על העומס יוצא-הדופן שהיה בבחינה".