אושרה מדיניות התחדשות לדרום יפו: תוספת כ-8,000 דירות

אחת ממטרות התוכנית: לתת כוח לתושבי השיכונים באזור ■ התוכנית מציעה יצירת חזיתות מסחריות ברחובות שדרות ירושלים ויפת ויצירת "לב שכונתי" בקרבת תחנת הרכבת הקלה המתוכננת

שד' ירושלים ביפו / צילום: מירב מורן
שד' ירושלים ביפו / צילום: מירב מורן

הוועדה המקומית לתכנון ובנייה של עיריית ת"א-יפו אישרה הבוקר את מסמך "מדיניות התחדשות דרום יפו", שכולל את השכונות יפו א', שיכוני חיסכון, יפו ג', יפו ד' ונווה גולן. התוכנית אינה סטטוטורית, כלומר, אי אפשר להוציא מכוחה היתרי בנייה, ואולם היא מציעה כלים תכנוניים כדי להביא להתחדשות עירונית. קשה להפריז בחשיבות התוכנית, שמתייחסת לאזור בעייתי ומסובך, אורבנית וחברתית, ומציעה לו חזון ותקווה.

אזור שיכוני דרום יפו, הגובל בחלק הצפוני של העיר בת ים, מאופיין בשכונות שהוקמו בשנות ה-50-70 ביוזמת משרד השיכון, במטרה לסייע בקליטת עלייה. בשיכונים מתגוררים בערך 16,000 והאוכלוסייה הטרוגנית וממעמד חברתי-כלכלי נמוך.

התוכנית מציעה יצירת חזיתות מסחריות ברחובות שדרות ירושלים ויפת ויצירת "לב שכונתי", כלומר מרכז עירוני חדש במפגש של שדרות ירושלים והרחובות מחרוזת-סהרון, בקרבת תחנת הרכבת הקלה המתוכננת. לאורך הצירים הראשיים הוצע פינוי-בינוי ופתרון של תמ"א 38 במרכז השכונות. פני האזור ישתנו לחלוטין משום שאת הבנייה הנמוכה יחסית (3-4 קומות) יחליפו מבנים בגובה של 8 קומות לאורך הרחובות הראשיים ועד 25 קומות בתוך השכונות. מבחינת כמות יחידות הדיור מדובר בהגדלה מ-6,300 ל-14 אלף.

אדר' שלומית זוננשיין, שאחראית על התוכנית מטעם מנהל ההנדסה של העירייה, מבהירה שלעירייה היה חשוב לקדם את התוכנית כדי להגביר את הוודאות התכנונית: "זו חובה שלנו. התושבים נתונים להחתמות של כל מיני אנשים, חלקם רציניים יותר וחלקם פחות, שמבטיחים להם כל מיני הבטחות, שלאו דווקא יש להן קשר למציאות. אנחנו רוצים לתת כוח לתושבים כדי שהם ירגישו שהם מובילים ולא מובלים. גם היזמים רוצים לדעת מה הם יכולים לעשות".

מיטל להבי, סגנית ראש העיר ומחזיקת תיק יפו, מודעת לבעייתיות של תהליכי שיתוף הציבור שהתקיימו, אך מספרת שכתנאי לאישור התוכנית הוחלט על קיום של מפגשי שיתוף ציבור רחבים ועל אפשרות לעדכן ולתקן את התוכנית. "מדובר על תוכנית מדיניות, שהיא תוכנית צל מעל תב"עות. תוכנית המדיניות תאפשר לקדם תוכניות מפורטות. הרבה מן הבעיות שהועלו ייפתרו במסגרת התוכניות הנקודתיות". ללהבי חשוב להדגיש שמציק לה שמדובר על הכפלה של יחידות הדיור והאוכלוסיה, אך אין פיתרון לשטחי הציבור והשטחים הירוקים: "כבר היום אזור יפו נמצא בחוסר ובעיני, זו אחת הסוגיות שיש לפתור. מדובר בתוכנית 'on going', שעוד תתעדכן".