המתווה שישחרר את תוכנית "נטו תעשייה" התקועה?

התעשיינים דורשים פחת מוגדל, דבר שהאוצר מתנגד לו בתוקף ■ בניסיון לגשר על המחלוקת יוחזר לשולחן הדיונים נושא הפחתת המס לחברות שמייצאות לחו"ל מעל 25% מהתוצרת שלהן

שי באב"ד / צילום: תמר מצפי
שי באב"ד / צילום: תמר מצפי

מנכ"ל משרד האוצר, שי באב"ד, ונשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש, ייפגשו מחר (ד') בניסיון ליישב את המחלוקות שמקשות על קידום תוכנית "נטו תעשייה" שהתגבשה כבר לפני יותר מחודש בוועדה הציבורית לחיזוק כושר התחרותיות של התעשייה הישראלית.

בין התעשיינים לבין משרד האוצר קיימת מחלוקת קשה מסביב לאחד הרכיבים העיקריים ב"נטו תעשייה": האופן שבו יינתנו למפעלים ולחברות תעשייתיות הטבות מס שייטיבו עמם, תוך שיפור כושר התחרות שלהם בשוקי העולם והעלאת הפריון.

סלע המחלוקת בין הצדדים הוא מסביב לדרישת התעשיינים לפחת מוגדל - מה שיאפשר להם להזדכות על הוצאות רכש גבוהות שיעשו על מכונות ייצור חדשות - על פני מספר שנים. התעשיינים משוכנעים שמהלך זה יעודד השקעות נרחבות בטכנולוגיות ייצור חדשות ובאופן שיעלה משמעותית את רמת הפריון במשק, כך שישראל תוכל לצמצם פערים בנושא זה ביחס למדינות אחרות שחברות בארגון ה-OECD.

אלא שאגף התקציבים במשרד האוצר מתנגד בתוקף למתן הטבה כזאת, ובמסגרת דיונים פנימיים שהתקיימו בו בנושא אף נטען כי מדובר ב"מהלך אנטי-כלכלי שלא מצדיק את עצמו - בייחוד בתקופה שהמשק דווקא נמצא בצמיחה".

גורמים כלכליים אחרים טענו, כי "היעתרות לדרישת התעשיינים לפחת מוגדל תהיה מרחיקת לכת. זה ניסיון לחלק מתנות לתעשיינים ומישהו צריך להבהיר להם בצורה מפורשת 'לא בבית ספרנו'".

בשל ההתנגדות של אגף התקציבים לפחת המוגדל, כבר לפני כחודש נדחתה הצגת תוכנית "נטו תעשייה" לציבור ואף התקיימה ישיבת עבודה בהולה בין ברוש לבין באב"ד בניסיון ליישב את המשבר.

במהלך החגים לא התקיימו דיונים רציניים לפתרון המחלוקת, והפגישה שנקבעה למחר בין ברוש לבאב"ד מהווה ניסיון נוסף לגשר על הפערים ולהוציא לדרך את התוכנית שלה מחכים תעשיינים רבים במשק.

גורמים ממשלתיים בכירים אמרו ל"גלובס", כי בשל התנגדות אגף התקציבים לפחת מוגדל לתעשיינים, אחת האפשרויות שנבחנות ותחזור לשולחן הדיונים, היא הפחתת המס לחברות שמייצאות מעל 25% מהתוצרת שלהן. כיום המס שמשלמות חברות מייצאות שפועלות במרכז הארץ עומד על 16% וחברות מייצאות שפועלות בפריפריה עומד על 7.5%. על פי המסתמן, לתעשיינים תוצע חלופה להטבת הפחת המוגדל בצורה של הפחתת מס החברות בפריפריה לשיעור של 6%. בעבר התעשיינים דרשו את הפחתת מס החברות מ-16% במרכז הארץ ל-12% ומ-7.5% בפריפריה ל-6%.

אלא שגורמים אחרים שמעורבים בדיוני הוועדה הציבורית לחיזוק התעשייה הישראלית טענו כי אימוץ המתווה, שמוצע שוב, להפחתת מס החברות "יהווה החמצה של הזדמנות". זאת, בטענה שהטבה זו תינתן ככל הנראה לתקופת זמן מוגבלת - ובאופן שלא ייצור ודאות בקרב משקיעים". לדברי אותם גורמים, "אין בהצעה זו כדי לעודד השקעות נרחבות שיאפשרו את העלאת רמת הפריון במשק, שהיא אחת הסיבות המרכזיות להקמת הוועדה הציבורית לעידוד התעשייה. אז מה עשינו בזה?".

ביקורת על הפורום המצומצם

ברוש, שמתכוון להתעקש במסגרת השיח המתחדש עם משרד האוצר לקידום התוכנית, שנתקעה בשבועות האחרונים מחמת החגים ומחמת המחלוקות עם אגף התקציבים, מקבל במסגרת דרישתו לפחת מוגדל רוח גבית גם מהתעשיינים הקטנים: נשיא התאחדות המלאכה והתעשייה, יוסי אלקובי אמר ל"גלובס" כי "באמצעות הטבה של פחת מוגדל תהיה תנופה של השקעות לקראת התחדשות טכנולוגית גם בתעשיות הקטנות, וכל התעשייה זקוקה לזה כמו אוויר לנשימה. כמובן שנתעקש על כך שהכסף יגיע גם לתעשיות הקטנות".

ההיקף של תוכנית "נטו תעשייה" הוערך בכ-1.6 מיליארד שקל, והטבות המס הן הרכיב המרכזי שלה, שכן הן עתידות להסתכם בכמיליארד שקל. מאות מיליוני שקלים יושקעו במסגרת אותה תוכנית גם על הרחבת היצוא התעשייתי; הקמת קרן של משרד הכלכלה והתעשייה והגדלת הפריון בעסקים קטנים ובתעשיות המסורתיות; פיתוח המכללות הטכנולוגיות והרחבת החינוך המקצועי. התוכנית כוללת גם הסרת רגולציות, והקלות נרחבות בתחום רישוי העסקים וזאת מתוקף רפורמה שמקדם שר הפנים אריה דרעי בנושא זה.

בשיחה עם "גלובס" קרא אלקובי לראשי המערכת הכלכלית לפעול בדחיפות למען האצת התוכנית לשיפור מצב התעשייה. עם זאת, הוא מתח ביקורת על כך שהתוכנית, שגובשה בתום דיונים ארוכים של ועדה ציבורית מיוחדת בראשות באב"ד, מתכנסים כעת למו"מ בפורום מצומצם בין מנכ"ל משרד האוצר לבין נשיא התאחדות התעשיינים.