בלעדי: אחרי שוהם - גם מודיעין נגד תנאי מחיר למשתכן

במכתב ששלח ראש עיריית מודיעין-מכבים-רעות, חיים ביבס, לשר האוצר ולשר הבינוי והשיכון, הוא דורש לשלב בהגרלת מחיר למשתכן הקרובה גם את בני המקום זכאי סדרה ב'

חיים ביבס / צילום: איל יצהר
חיים ביבס / צילום: איל יצהר

לאחר שבני המקום ביישוב שוהם, זכאי מחיר למשתכן מסדרה ב' של תוכנית מחיר למשתכן, עתרו לבג"ץ נגד ההגרלה שפורסמה ביישוב, שיועדה רק לזכאי סדרה א', ולאחר שהמדינה החליטה להקפיא את ההגרלה, גם במקומות אחרים מנסים עכשיו גורמים שונים לשנות את תנאי ההגרלות. בינתיים עוד לא מדובר בעתירה נוספת לבג"ץ, אבל לדרישה שמגיעה עכשיו למשרד האוצר ומשרד הבינוי והשיכון משמעות גדולה לגבי ההגרלה הגדולה השנייה שנמצאת באוויר, כמו גם לכללי התוכנית שיעמדו כעת למבחן.

כך למשל, בעיריית מודיעין-מכבים-רעות החליטו לפנות למטה הדיור באוצר ולמשרד הבינוי והשיכון בדרישה לשלב בהגרלה גם את זכאי סדרה ב' לצד זכאי סדרה א'. במכתב שנשלח בימים האחרונים על ידי עיריית מודיעין-מכבים-רעות לשר האוצר משה כחלון, שר הבינוי והשיכון יואב גלנט, יו"ר מטה הדיור אביגדור יצחקי ומנכ"ל משרד הבינוי והשיכון חגי רזניק, והגיע לידי "גלובס" נכתב,: "אנו דורשים להכליל במהלך זה גם את העיר מודיעין-מכבים-רעות ולאפשר לזכאי סדרה ב' להשתתף בהגרלה". במילים "מהלך זה" שבמכתב, הכוונה היא להודעת הפרקליטות בשם המדינה על הקפאת ההגרלה בשוהם כדי לבחון את שילוב זכאי סדרה ב' בני המקום לצד זכאי סדרה א' בני המקום.

על פי המכתב, עליו חתום ראש העירייה חיים ביבס, בעיריית מודיעין-מכבים-רעות כבר פנו לפני כחודשיים למטה הדיור באוצר בבקשה להכליל את זכאי סדרה ב', בני המקום, בהגרלה הגדולה. במכתב זה ציינו בעירייה כי נכון להיום יש בעיר כ-1,200 בני מקום זכאי מחיר למשתכן השייכים לסדרה ב' שאינם יכולים לגשת להגרלה הנוכחית.

"1,763 יחידות הדיור שנכללו בהגרלה זו, בשכונת מורשת בעיר, הן המנה האחרונה של דירות מוזלות בחמש השנים הקרובות לפחות", כך ביבס, "אין בתכנון הקמת שכונות נוספות או פרויקטים חדשים של דיור בר השגה, ולכן משמעות ההחלטה השגויה היא שלזכאי סדרה ב' לא תהיה כל אפשרות לזכות בדירה בעיר בעתיד הנראה לעין. המצב ותנאי ההגרלה ותוכניות הפיתוח שהביאו לקבלת ההחלטה לגבי שוהם, תקפים גם במודיעין ולכן יש צורך במדיניות שוויונית ואחידה בכל הארץ".

עוד מציין ביבס במכתבו כי גם הזכאים עצמם, השייכים לסדרה ב', מודעים למצב ו"רגע לפני שגם הם פונים לערכאות משפטיות נגד המדינה, יש לקבל החלטה נכונה בנושא ולא ליצור אפליה בין זוגות צעירים ביישוב אחד לזוגות צעירים בעיר אחרת".

מחיר למשתכן - המספרים
 מחיר למשתכן - המספרים

במקביל, זכאי מחיר למשתכן בני המקום במודיעין-מכבים-רעות מנסים לפעול גם בעצמם נגד מה שהם מכנים אפליה בין תושבי העיר משתי הסדרות, וגם אפליה בין ההגרלה בשוהם, שקיבלה מענה מסוים, לבין ההגרלה במודיעין, שעד כה לא השתנו הכללים לגביה. עם זאת, זכאי סדרה ב' מבקשים להבהיר כי הפיתרון שאליו הם שואפים הוא להשהות את פרסום תוצאות ההגרלה ולפתוח חלון זמן שבו יתאפשר לבני העיר בקבוצה ב' להירשם להגרלות פתוחות בעיר.

נציין כי גורמים שונים העידו כי מהלך דומה הולך ומתגבש גם בערים נוספות. במקביל, משמעות הפנייה של ביבס כעת היא כאב ראש לא קטן למשרד האוצר ולמשרד הבינוי והשיכון, שקיוו כי לאחר הוצאת ההגרלה בשוהם מסבב ההגרלות הנוכחי, ההגרלה הגדולה תוכל להתקיים כמתוכנן. כבר אתמול (ב') הודיעו משרדי האוצר והבינוי והשיכון כי בגלל מקרה שוהם, והעובדה שמי מבין הזכאים שנרשם להגרלה יישוב יקבל כעת אפשרות של כמה ימים לשנות את הבחירה, פרסום תוצאות ההגרלה הגדולה יידחה.

כעת, אם יקרה כך גם במודיעין, ואולי אף בערים נוספות, ייתכן שההגרלה הגדולה כולה תצטרך להידחות והאפשרות של זכאי סדרה ב' להשתתף בהגרלות תישקל שנית. מיותר לציין שאם תינתן אפשרות לזכאי סדרה ב' בני המקום לגשת להגרלות, יפחת באופן משמעותי הסיכוי של בני סדרה א' בני המקום בהגרלה. כמו כן, הדבר עשוי להוביל למרמור רב בקרב מי שאינו בן מקום ושייך לסדרה ב', שכן לא בטוח שיקבל אף הוא את ההזדמנות לגשת להגרלות. זכאי סדרה א' בני המקום בשוהם כבר התגבשו יחד והצהירו כי ינסו לפעול נגד ההחלטה שמפחיתה באופן משמעותי את הסיכוי שלהם לזכות בהגרלה, וזאת לדבריהם על אף שפעלו על פי הכללים שהכתיבה המדינה בתוכנית הממשלתית ואף ביטלו הרשמתם להגרלות אחרות כדי לגשת לאותה ההגרלה בשוהם.

מספר הזכאים מאמיר

תוכנית מחיר למשתכן שיזם שר האוצר משה כחלון חוגגת כבר שנתיים. על פי מעקב "גלובס" אחר מכרזי מחיר למשתכן שנסגרו בהצלחה, נכון להיום מדובר בכ-42.7 אלף דירות בהם זכו קבלנים ויזמים ברחבי הארץ, ויחד עם הדירות המוזלות בתוכנית מחיר מטרה מדובר על כ-44.4 אלף דירות מוזלות. נדגיש כי מדובר בדירות המוזלות בלבד, לא כולל דירות במחיר שוק שנכללות גם הם לעיתים במכרזים (במיוחד בחודשים האחרונים). עוד נציין כי מספר הדירות המוזלות אינו כולל תוספת שבס (תוספת שיכול הקבלן לקבל באישור הועדה המקומית במספר הדירות ללא הגדלת השטח הבנוי בפרויקט) וזאת בשל אי הוודאות שדירות אלו אכן יאושרו, וגם אם כן, בחלק לא מבוטל מהמקרים דירות השבס נמכרות כדירות במחירי שוק ואין מיועדות לזכאי מחיר למשתכן.

במקביל, מספר זכאי התוכנית ממשיך להאמיר משבוע לשבוע. על פי נתוני משרד הבינוי והשיכון ומטה הדיור באוצר, נכון להיום עומד מספר משקי הבית שהנפיקו תעודות זכאות על כ-112.3 אלף. כ-25.5 אלף זכאים כבר זכו בהגרלות במקומות השונים. נכון להיום, ההגרלות הפתוחות שטרם נקבעו להם זוכים הן במסגרת ההגרלה הגדולה השנייה, הכוללת כ-11 אלף יחידות דיור ב-21 יישובים שונים (בניכוי שוהם שיצא מההגרלה).

נזכיר כי תוצאות ההגרלה הגדולה השנייה היו אמורות להתפרסם בסוף החודש (אוקטובר 2017) אולם בגלל בג"ץ שוהם וההחלטה להוציא את היישוב מההגרלה, התוצאות ככל הנראה יידחו. זה המקום גם לציין שלזכאי מחיר למשתכן מסדרה א' שיכולים להירשם להגרלה הגדולה ניתנה האפשרות לשנות את הבחירה ובמשרד הבינוי והשיכון הודיעו כי בעקבות הוצאת היישוב שוהם מן היישובים המשתתפים בהגרלה, תיפתח הרשמה נוספת בימים שישי 27.10.2017 עד רביעי 1.11.2017 (כולל).

להגרלה הגדולה השנייה נרשמו כ-24.4 אלף זכאים, רובם המכריע בני סדרה א'. נזכיר כי סדרה א' מנתה במקור כ-60 אלף זכאי מחיר למשתכן וסדרה ב' כוללת כ-52 אלף משקי בית, רובם טרם קיבלו הזדמנות להשתתף בהגרלות.

נזכיר כי מאז החלו במשרד האוצר ומשרד הבינוי והשיכון עם ההגרלות הגדולות, לא מתפרסמות הגרלות בודדות. לאחר סיום ההגרלה הגדולה השנייה, מתוכננת הגרלה גדולה נוספת, ככל הנראה עד סוף השנה (זה היה התכנו המקורי עוד לפני אירוע שוהם) שעתידה לכלול כעשרת אלפים יחידות דיור. הגרלה זו אמורה הייתה להיפתח גם לזכאי סדרה ב' באופן מלא.

עוד חשוב לציין שנכון להיום, שנתיים לאחר יציאת התוכנית לדרך, ישנם מספר פרויקטים שכבר קרובים לאכלוס. אחד מהם בעיר עפולה שם צפוי איכלוס הקרוב ביותר ל-54 דירות במתחם סי בעיר. פרויקט נוסף שקרוב לאיכלוס הוא בשכונת אחיסמך בלוד הכולל 376 דירות מוזלות לזכאים.

עוד על פי הנתונים, היישובים בהם ניתן למצוא את הכי הרבה זכאים שהנפיקו תעודות זכאות הם ירושלים (10,800 משקי בית), תל אביב-יפו (9,635 משקי בית), ראשון לציון (6,020 משקי בית), פתח תקווה (4,134 משקי בית) ורמת גן (3,727 משקי בית). 76% מזכאי מחיר למשתכן הם זוגות נשואים, 16.7% רווקים ו-6.9% גרושים. רוב זכאי מחיר למשתכן (46.9%) הם בני 31 עד 40.