אם כבר ברקזיט: הבריטים נאבקים להחזרת המידה המלכותית

האיחוד האירופי דורש מהמדינות החברות בו להשתמש אך ורק בשיטה המטרית, אך מבחינתם של בריטים רבים, ההחלטה לנטוש את האיחוד ולצאת לדרך עצמאית היא הזדמנות טובה להשיב על כנו את הסדר הישן

טוני בנט מחליף את השלטים / צילום:Daniel LEAL-OLIVAS / AFP
טוני בנט מחליף את השלטים / צילום:Daniel LEAL-OLIVAS / AFP

בשעות בין הערביים באחד מימי שישי בחודש הנוכחי, לקח טוני בנט לידיו את ההכנות לברקזיט, וקרא תיגר על הרשויות להשיב על כנו את אחד המרכיבים הוותיקים והמכובדים של התרבות הבריטית. לצורך כך הזדקק בנט רק לדבק ולמדבקות בצורת ספרות.

בנט, עורך דין בגמלאות, מספר כי חמק לתוך אחד הפארקים ועשה את דרכו אל שלט שניצב באחד ממסלולי ההליכה ושעליו היה כתוב: "1.5 ק"מ".

הוא שלף מדבקה בצורת הספרה 1 והדביק אותה על השלט באופן ששינה את הכתוב בו ל-1 בלבד. זה מייל אחד. מייל בריטי מלכותי נפלא אחד, כשקצת מעגלים. אין צורך להוסיף "מ", מכיוון שהבריטים יודעים במה מדובר, אמר בנט.

"יש לנו שיטה מעולה משלנו של מידות ומרחקים", אמר בנט בן השבעים - נתין הוד מלכותה ולא הזמר האמריקאי. "אנחנו לא צריכים שמוסדות חשובים באירופה יגידו לנו מה לעשות".

בנט חבר ב"התנגדות פעילה למעבר לשיטה המטרית" - ארגון זעיר שפועל זה שנים לחידוש השימוש בשיטת הישנה לרישום מידות ומרחקים בבריטניה. יציאתה המתוכננת של בריטניה מהאיחוד האירופי הפיחה בבנט תקווה חדשה.

איך קוראים למידות?
 איך קוראים למידות?

בסוף הפשיטה הלילית - כפי שמכנה זאת בנט - הוא הדביק נתוני מייל על נתוני קילומטר - מייל שווה ל-1.6 ק"מ - על שלושה שלטים בפארק, והצהיר כי למחרת בכוונתו לתקן עוד עשרה שלטים נוספים.

מימי הביניים השתמשו הבריטים בשיטת מידות משלהם - אמה, סטון, מייל, אקר - וחלק משיטה זו עדיין נמצא בשימוש בארה"ב. מ-1965 מדרבנת ממשלת בריטניה את האזרחים לעבור לשיטה המטרית, המשמשת כמעט את כל המדינות בעולם למעט ארה"ב, ליבריה ומיאנמר.

נתונים בשיטה המטרית מתנוססים בדרך כלל על שלטים בפארקים, אריזות מוצרים, ספרי בישול ומדפי סופרמרקטים, אך הבריטים עדיין שוקלים את עצמם בסטון ומצייתים למגבלות מהירות של כך וכך מייל לשעה.

האיחוד האירופי דורש מהמדינות החברות להשתמש אך ורק בשיטה המטרית, אך בריטניה השיגה במו"מ פטורים כגון תמרורי תנועה והזכות להצמיד לתוצרת חקלאית תגים בשיטה המטרית והמלכותית גם יחד. בירה, סיידר וכמה פריטים אחרים נמכרים על פי השיטה המלכותית הישנה.

מבחינתם של בריטים רבים, הצבעת הברקזיט - שנבעה מהתחושה שלבריסל יש השפעה רבה מדי על האיים הבריטים - מעוררת שאלות לגבי טיבה של בריטניה העתידית. האם יהיו לה קשרים חזקים או חלשים לאירופה? האם היא תאמץ מדיניות של התערבות בענייניהן של מדינות אחרות, או מדיניות של התבדלות? האם צבעם של הדרכונים הבריטיים יהיה אדום כהה כמו במדינות אירופה האחרות, או הכחול הכהה המסורתי?

מטרי או מלכותי?

בסקר YouGov PLC שנערך לאחר הצבעת הברקזיט, העדיפו 45% מהמשתתפים סימון תוצרת חקלאית בפאונד ובאונקיה, לעומת 39% שהעדיפו סימון בקילוגרם. מרבית התושבים שגילם גבוה מ-50 שנה העדיפו את שיטת המידות המלכותיות, בעוד שתושבים שגילם 18-24 שנים העדיפו את השיטה המטרית.

החודש אמר שר המסחר הבריטי, ליאם פוקס, כי בריטניה אינה צפויה לשוב באופן מלא לשימוש בשיטת המידות המלכותית.

זה לא מונע מארגון "התנגדות פעילה" - המורכב משלושה חברים פעילים שמשנים את הכיתוב על שלטים, ומתומכים ברחבי בריטניה - להמשיך בעקשנות בקידום המטרה.

בפגישותיהם, מדברים בנט ופעיל נוסף בארגון, המהנדס בגמלאות דרק נורמן בן ה-83, על ההוצאות ועל טיפים לגבי שלטים מטריים ברחבי בריטניה שאותם צריך להמיר לשיטה המלכותית. לפעמים הם נכנסים למכונית ויוצאים יחד לפשיטה.

בנט סיפר כי בפשיטה שערכו לפני כמה שנים בצ'למספורד צפון-מזרחית ללונדון, נאלצו הוא ונורמן לברוח במהירות דרך כמה שורות של גדר חיה לאחר ששומר פארק איים להזעיק את המשטרה, שמנסה לפעמים למנוע פשיטות כאלה.

הארגון מדווח כי שינה כ-3,000 שלטים מאז הקמתו ב-2001, וכי רבים מהשלטים ששונו עדיין ניצבים במקומם. כמו כן שולח הארגון מכתבים לרשויות המקומיות במקומות שבהם ניצבים שלטים בשיטה המטרית. חברי הארגון משתמשים בשמות צופן השואבים את השראתם משיטת המידות המלכותית, כגון Yardstick ו-Wun Tun.

לעתים הם מחלקים עלונים בשווקים, ומזכירים לסוחרים שביכולתם להצמיד לתוצרת החקלאית מידות בשיטה המלכותית לצד המידות בשיטה המטרית. הם גם שלחו מכתבים ליצרניות בגדים ודחקו בהן להשתמש אך ורק בשיטה המלכותית בקטלוגים שלהן.

המעבר לשיטה המטרית עלול לחתור תחת אושיות התרבות הבריטית, לדברי סטיבן דיקסון בן ה-56, אחד מתומכי "ההתנגדות הפעילה לשיטה המטרית" וחבר בארגון-האח "איגוד המשקלים והמידות הבריטי", שמתנגד לשימוש בשיטה המטרית מכוח אכיפת החוק.

הוא הגיע למסקנה כי הרשויות הרחיקו לכת יתר על המידה, כשדפדף באחת ממהדורות התנ"ך וראה כי נתוני תיבת נוח הומרו לשיטה המטרית. "עכשיו אנחנו אמורים לצאת מהאיחוד האירופי", אומר דיקסון, ארכיבר בגמלאות. "אז ללא ספק הדבר ההגיוני לעשות הוא לחדול מהשימוש בשיטה המטרית".

שילוב שתי השיטות בבריטניה עלול לגרום לבלבול. זינה מרטין בת ה-53 מקונטיקט מתגוררת בלונדון קרוב לעשרים שנה, ועדיין משתמשת באתרי המרת מידות כשהיא משתמשת במתכוני אפייה מספרי בישול בריטיים. היא מספרת שהעוגיות יצאו לה שטוחות כל הזמן עד שהיא הבינה שהיא שוגה בהמרת כמויות נקובות-גרם של חמאה.

ברנדט בלקברן, מנהלנית בת 59 מהעיר ברנלי, אמרה כי בריטניה מתאימה את עצמה לשאר העולם באיטיות רבה מדי "בגלל שמרנים זקנים שלא רוצים שינוי".

הארגון המתנגד למעבר לשיטה המטרית טוען כי החוק ניצב לצדו, מכיוון שהתמרורים בבריטניה חייבים להיות אך ורק בשיטה המלכותית, למעט תמרורים שמציינים מגבלות גובה ורוחב, שאותן חובה לציין בשתי השיטות. תמרורים אלה מותרים במסגרת הפטורים המיוחדים שהוענקו לבריטניה.