ההיסטוריה של השחיתות חוזרת בחברת נתיבי ישראל

מעקב "גלובס": כתבי האישום נגד בכירי חברת נתיבי ישראל

אלכס ויז'ניצר. "כל הטעון תיקון" / צילום: איל יצהר
אלכס ויז'ניצר. "כל הטעון תיקון" / צילום: איל יצהר

על הפרק:

בשבוע שעבר הודיעה הפרקליטות על כוונתה להגיש כתבי אישום בפרשה 618, בעניין החשדות לשחיתות בחברת נתיבי ישראל (מע"צ לשעבר). מדובר בחשד להטיית מכרזים ובתרגיל הישן של "תוספות חריגות לקבלנים, דהיינו - תשלום תוספות פיקטיביות בגין עבודות נוספות או בגין קושי מיוחד ולא צפוי, שכביכול "צצו" במהלך ביצוע הפרויקט. הגוף הרגיש ביותר בחברות הממשלתיות הגדולות העוסקות בביצוע תשתיות הוא ועדת החריגים, המתמודדת עם דרישות הקבלנים לתוספות.

רקע:

בתחילת 2004, חודשים אחדים אחרי שאלכס ויז'ניצר מונה למנכ"ל מע"צ והתחיל במהלך של הפיכתה לחברה הממשלתית "נתיבי ישראל", פורסם ב"גלובס נדל"ן" תחקיר מקיף על 202 מכרזי מע"צ שבוצעו בין 1993 ל-2003. המכרזים שנבדקו באותו עשור היו בהיקף של למעלה מ-5.5 מיליארד שקל, ולקבלנים שולמו "תשלומים חריגים" בהיקף של כ-900 מיליון שקל.

בניתוח הנתונים בלט קבלן הביצוע "ביבי כבישים" בשליטת יהודה בוזגלו וישראל בר. ביבי כבישים היתה אז במגמת צמיחה והתחילה לשחק במגרש של הגדולים. החברה החזיקה בכמה שיאים שנחשפו בתחקיר:

■ למרות שביצעה רק תשעה פרויקטים מתוך 202 שנבדקו, החברה זכתה בכ-130 מיליון שקל בסעיף תשלומים חריגים, קרוב ל-15% מסך התשלומים החריגים ששולמו באותו עשור.

■ שיעור התוספת הממוצעת בפרויקטים עמד על פחות מ-20% במכרז, ואילו התוספת הממוצעת במכרזי ביבי כבישים היתה 48.5%.

■ מכרז מחלף אשדוד, שאת חלקו הגדול ביצעה ביבי כבישים, החזיק בשיא ה"ניפוח" של מכרז יחיד.

■ השיא העיקרי של ביבי כבישים היה במכרז סלילת הקטע הדרומי של כביש 40 עוקף מזרחי לבאר שבע. התשלום הסופי לחברה גדל ב-101.9% לעומת המחיר שבו זכתה ביבי כבישים במכרז.

כשפורסם התחקיר, הביע ויז'ניצר עניין רב בנתוני התשלומים החריגים לקבלנים. בשיחה עם הח"מ בינואר 2004 הוא התחייב שלא יהיו יותר תוספות פרועות לקבלנים כמו ביבי כבישים. "שמתי את עצמי בראש כל הוועדות, כולל ועדות החריגים והמכרזים", אמר ויז'ניצר, "כדי ללמוד את כל העיוותים ואת כל הטעון תיקון".

מה הלאה:

בשבוע שעבר, אחרי חקירה ממושכת בפרשת "נתיבי ישראל", הודיעה כאמור הפרקליטות כי בפרשת נתיבי ישראל מדובר בשחיתות חמורה במשך עשר שנים, ויוגשו כתבי אישום נגד קבוצה של בכירים, בכפוף לשימוע.

החתול שמר על השמנת? ויז'ניצר עצמו חשוד בלקיחת שוחד ובעבירות נוספות בשנים 2004 עד 2010 בהן עמד בראש נתיבי ישראל, וזאת תמורת הטיית מכרזים ואישור תשלומים חריגים לקבלן התשתיות ביבי כבישים, הוא ולא אחר.