דיווחים בארה"ב על קורוזיה בחמקנים; בישראל מחכים למטוסים

הפנטגון הורה ללוקהיד מרטין לעצור למשך חודש אספקת מטוסי ה F-35 לחילות אוויר ברחבי העולם ■ גורם ישראלי: קצב אספקת המטוסים לישראל - לא יפגע

מטוס חמקן F–35 של לוקהיד מרטין האמריקאית / צילום: רויטרס
מטוס חמקן F–35 של לוקהיד מרטין האמריקאית / צילום: רויטרס

על רקע דיווחים בארה"ב שלפיהם הפנטגון הורה לענקית הנשק האמריקאית לוקהיד מרטין לעצור למשך חודש אספקת מטוסי ה F-35 לחילות אוויר ברחבי העולם, אמר הערב (ד') גורם ישראלי כי קצב אספקת מטוסים אלה ישראל - לא יפגע.

עד כה סופקו לחיל האוויר הישראלי 7 מטוסים מסוג זה ושניים נוספים עתידים להגיע לישראל בימים הקרובים, כך שיעמדו לרשותה 9 מתוך כ 50 מטוסים חמקניים שהזמינה מלוקהיד מרטין.

ההוראה של הפנטגון ללוקהיד מרטין לעצור את משלוחי המטוסים התקבלה בעקבות ביקורת שמצאה קורוזיה מסביב לכמה רכיבים המשמשים לחיזוק שילדת המטוס ועשויים מסיבים של פחמן.

על פי פרסומים בארה"ב, לאחר שבעיה זו נבדקה וטופלה בידי לוקהיד מרטין- כבר הותר לחברה לחדש את אספקת המטוסים המתקדמים לחילות אוויר שונים בעולם. גורמים שמעורים בנושא טענו הערב כי מדובר ב"תקלה מינורית" שאין לה היבטים בטיחותיים.

חיל האוויר הישראלי החל להצטייד במטוסי ה F-35 במהלך השנה שעברה. המטוס מכונה בישראל בשם "אדיר".

מלוקהיד מרטין נמסר כי מדובר בבעיה שולית, וכי לאחר שסימני הקורוזיה נמצאו בתהליך היצור של מטוסי ה F-35 A החברה נקטה בשורה של פעולות שהוטמעו בקו היצור, במרכזן צביעת שכבת הגנה על החלקים האמורים באמצעות פריימר- מה שימנע הישנות של מקרים כאלה. עוד אמרו בחברה כי "אין בעיה בבטיחות הטיסה בצי מטוסים זה".