338 הרוגים ו-2,500 פצועים ברעידת אדמה בגבול איראן ועיראק

(עדכון) - רעידת האדמה, שעוצמתה הייתה 7.3, הורגשה באזורים הכורדיים בשתי המדינות השכנות ■ עיקר הנזק נגרם באיראן, ששלחה כוחות צבא לסייע לצוותי החירום ■ "המצב קשה מאוד", אמר שר הבריאות הכורדי בעיראק ■ הרעש הורגש גם בישראל

תושבים באיראן מקבלים טיפול רפואי אחרי רעידת האדמה / צילום: רויטרס
תושבים באיראן מקבלים טיפול רפואי אחרי רעידת האדמה / צילום: רויטרס

לפחות 330 בני אדם נהרגו ויותר מ-2,500 איש נפצעו ברעידת אדמה בעוצמה 7.3 שפקדה אמש (א') את אזור הגבול בין איראן לעיראק - כך דיווחו כלי תקשורת בשתי המדינות, שצוותי החילוץ שלהן ממשיכים לחפש לכודים תחת ההריסות.

מבין ההרוגים, לפחות 328 היו באיראן. דובר המשרד לניהול אסונות אמר כי עוד 2,500 איש נפצעו. הרעש פגע בכמה מחוזות שונים באיראן, אך עיקר הנזק היה במחוז קרמנשה, שהכריז על שלושה ימי אבל. גורמים ברשויות הכורדיות בעיראק אמר כי עוד ארבעה אנשים נהרגו ולפחות 50 איש נפצעו בשטחן.

לפי השירות הגיאולוגי של ארצות הברית, עוצמת הרעש, שהורגש גם בישראל, הייתה 7.3. גורם ברשויות המקומיות בעיראק העריך כי העוצמה הייתה 6.5, כשמוקד רעידת האדמה היה במחוז סולימניה שבחבל הכורדי, סמוך למעבר הגבול המרכזי עם איראן. בעקבות אסון הטבע, רשת החשמל בכמה ערים באיראן ובעיראק שובשה, ואלפי תושבים ברחו לרחובות ולשטחים פתוחים בקור העז מחשש לרעשי משנה.

"הלילה הקשה על המסוקים לטוס אל האזורים הפגועים וכמה כבישים גם נותקו, אנחנו חוששים לגבי הכפרים המרוחקים", אמר שר הפנים של איראן עבדול רזא רחמני פזיל בריאיון לטלוויזיה הממלכתית. בתים רבים באזורים הכפריים של המחוז עשויים מלבני בוץ, והם אינם אמידים לרעידות האדמה הפוקדות מעת לעת את איראן. כוחות צבא נשלחו כדי לסייע לצוותי החירום.

בצד העיראקי, הנזק הרב ביותר נגרם לעיירה דרבנדיקהאן, שנמצאת 75 ק"מ ממזרח לעיר סולימניה. יותר מ-30 איש נפצעו בעיירה. "המצב כאן הוא קשה מאוד", אמר שר הבריאות בממשל הכורדי ריקוואת המה. לדבריו, בית החולים המרכזי באזור ניזוק קשות, כשהוא מנותק מזרם החשמל. עוד אמר כי לבתים ולמבנים באזור נגרם נזק מבני נרחב. בחלבג'ה, מת ילד בת 12 אחרי שהתחשמל מכבל חשוף.

בבירה בגדאד, תושבים רבים נמלטו מבתיהם וממבנים גבוהים. "ישבתי עם הילדים לארוחת ערב, ולפתע המבנה החל לרקוד באוויר", סיפרה מג'ידה אמיר, שנמלטה מהבית יחד עם ילדיה. "בהתחלה חשבתי שזאת פצצה גדולה, אבל אז שמעתי את כולם צועקים לידי: 'רעידת אדמה'".

סצינות דומות נרשמו בארביל, בירת המחוז הכורדי, וברחבי ערים נוספות בצפון עיראק, בסמוך למוקד הרעש. השירות המטאורולוגי של עיראק קרא לתושבים להישאר מחוץ למבנים ולא להשתמש במעליות, מחשש רעשי משנה.


הרעש הורגש גם בטורקיה

תושבי העיר הכורדית דיארבקיר שבדרום-מזרח טורקיה דיווחו כי חשו את האדמה רועדת, אך לא דווח על נזק או על נפגעים.
יו"ר הסהר האדום הטורקי, קרם קיניק, אמר לרשת NTV כי צוותי הסיוע מתכוננים להגיע למוקד הרעש, וכי סוכנויות החירום בטורקיה נערכות אף הן להגיע לעיראק. לדבריו, הסהר האדום הטורקי אוסף כ-3,000 אוהלים ועשרת אלפים מיטות ושמיכות, שאותם הוא מעביר אל הגבול עם עיראק.

בישראל דיווחו תושבים כי הרגישו את הרעש, אך המכון הגיאופיזי מסר כי לא היה מוקד של רעידת אדמה בשטח המדינה.