צלמים: ח"כים משתמשים בתמונות שלנו תוך הפרת זכויות יוצרים

סוכנות פלאש 90 לוועדת הכנסת: לפחות 20 ח"כים השתמשו בצילומים שלנו - בניגוד לחוק

בפני ועדת הכנסת נמצאת היום תלונה לא שגרתית. חברי הכנסת, בפועלם ברשתות החברתיות ובפרסומים שונים, הפרו זכויות יוצרים של סוכנות הצילומים פלאש 90. מדובר בשימוש לא מורשה על ידי לפחות כ-20 חברי כנסת, מכל המפלגות. הסוכנות הגישה תלונה בנושא והעניין נמצא בטיפולה של ועדת הכנסת, בראשות ח"כ יואב קיש (הליכוד).

לפי חוק זכויות יוצרים, לצלמים ולסוכנות הצילום שעמה הם עובדים יש את הזכות הבלעדית לעשות שימוש בתמונות, גם אם ח"כים הם נשוא התמונה. החוק אוסר להעתיק ולהשתמש בתמונה שיש עליה זכויות יוצרים, אלא אם זה נעשה בהסכמה, תוך מתן קרדיט ותשלום לבעל זכויות היוצרים.

חברי הכנסת נהגו ככל הנראה לבצע צילומי מסך או להעתיק את התמונות באמצעות מכשירי הטלפון הניידים. מדובר בעשרות ואולי אף במאות שימושים בניגוד לחוק בעמודי הפייסבוק של חברי הכנסת, חשבונות הטוויטר שלהם, הפצה של התמונות בקבוצות ווטסאפ ועוד. ההפרה נמשכת על פני זמן ממושך.

סוכנויות צילום בישראל ובעולם משתמשות כיום בתוכנות איתור הפרת זכויות יוצרים. למעשה, עם החקיקה שמאפשרת פיצוי של 100 אלף שקל ללא הוכחת נזק, הגשת תביעה עשויה להיות מכניסה יותר, לעומת האופציה של שימוש רגיל תמורת תשלום בעבור התמונה.

ל"גלובס" נודע שח"כ קיש פנה עם הנושא למשרד המשפטים וביקש לברר אם השרה איילת שקד תוכל להפעיל את סמכותה על פי חוק זכויות יוצרים, ולקבוע שהשימוש שעשו חברי הכנסת היה במסגרת "שימוש הוגן". יצוין שבסעיף 19 לחוק זכויות יוצרים, מוחרגים שימושים שונים שנעשים בזכויות היוצרים למטרות "לימוד עצמי, מחקר, ביקורת, סקירה, דיווח עיתונאי, הבאת מובאות, הוראה ובחינה על ידי מוסד חינוך". שקד דחתה את פניית קיש על הסף.

ממשרד המשפטים נמסר ש"מדובר בהפרה מאוד חמורה וגם אם הח"כים פעלו בתום לב - לא צריך לייצר להם חריג ביחס לאזרחים אחרים שגם הם פועלים בתום לב".

גם ועדת הכלכלה בראשות ח"כ איתן כבל מטפלת בתקנות וחקיקה בנושא זכויות יוצרים והדרכים להגנה על יוצרים בישראל, אך יש להניח שבוועדת הכלכלה לא יתירו את החרגת השימוש שנעשה על ידי ח"כים.

ח"כ קיש ציין בפני "גלובס" כי הצעת חוק לשינוי חוק זכויות יוצרים מונחת כיום בפני ועדת הכלכלה. אחרי שמשרד המשפטים סירב לאפשר את השינוי באמצעות התקנות, פועל קיש לשינוי החוק עצמו. לדבריו, אין מדובר בהצעת חוק חדשה אם כי בהליך חקיקה קיים ממילא. הכוונה שלו היא לפתור את הקושי שנוצר בתחום הזה - ולא רק עבור חברי כנסת, ובו כל אדם שצילם מסך מן הנייד עשוי למצוא את עצמו בהפרות קשות. לדבריו, יש להוסיף לחוק סעיף המחריג את השימוש ההוגן, אם מדובר בשימוש שלא למטרות מסחריות ובמצב שבו סוכנות הצילום פנתה והפרת זכויות היוצרים (השימוש בתמונה) הוסרה באופן מידי, הרי שאין מקום להשית פיצויים על המפר, אלא להסדיר תשלום עבור שימוש הוגן.

יצוין שהשינוי בחקיקה, עליו מדבר קיש, טרם הונח בפני ועדת הכלכלה ואת נושא הפרת השימוש בצילומים של פלאש 90 יהיה צורך לפתור ללא קשר לשינוי החוקי.