הממשל האמריקאי חוקר את אוניברסיטת הרווארד על אפליה

בודק טענה לאפליה לרעה של סטודנטים אסיאנים-אמריקאים ע"י הגבלת מספר המתקבלים ללימודים ■ הרווארד טענה בעבר שתהליך סינון המועמדים שלה עולה בקנה אחד עם התקדימים המשפטיים שהתירו לאוניברסיטאות לשקול גזע כגורם בשיקולי קבלת תלמידים

אוניברסיטת הווארד / צילום: רויטרס, Brian Snyder
אוניברסיטת הווארד / צילום: רויטרס, Brian Snyder

משרד המשפטים האמריקאי פתח בחקירה של שיקולי מוצא גזעי בקבלת סטודנטים ללימודים באוניברסיטת הרווארד, והוא מאשים את האוניברסיטה באי שיתוף פעולה עם החקירה, לפי מסמכים שהגיעו לידי ה"וול סטריט ג'ורנל".

לפי המסמכים, משרד המשפטים חוקר תלונות שיצרו את הבסיס לתביעה אזרחית פדרלית מ-2014 בבוסטון. התביעה טענה שהרווארד מפלה לרעה במתכוון אסיאנים-אמריקאים על ידי הגבלת מספר הסטודנטים האסיאנים שמתקבלים ללמודים.

התביעה, שהוגשה על ידי מלכ"ר שנקרא "סטודנטים לקבלה הוגנת ללימודים", אמרה שהנוהגים של האוניברסיטה מפירים את חוק זכויות האזרח הפדרלי, וביקשה משופט פדרלי לאסור על הרווארד לעשות שימוש בגזע כגורם בשיקולי קבלת סטודנטים ללימודי תואר ראשון.

משרד המשפטים מסר במכתב לפרקליטי הרווארד מתאריך 17 בנובמבר, שהאוניברסיטה נחקרת תחת סעיף שש של חוק זכויות האזרח מ-1964, שאוסר על אפליה על בסיס גזע, צבע עור ומוצא לאומי בארגונים שמקבלים מימון פדרלי.

חקירת משרד המשפטים מסלימה ויכוח לאומי ממושך בארה"ב על תפקיד הגזע בקבלת תלמידים למכללות - נושא שבית המשפט העליון התמודד איתו בהפסקות מאז שנות ה-70. רק בשנה שעברה בית המשפט העליון אישר את השימוש בהעדפות גזעיות בקבלת סטודנטים לאוניברסיטאות ציבוריות.

הרווארד טענה בעבר שתהליך סינון המועמדים שלה עולה בקנה אחד עם התקדימים המשפטיים שנקבעו ב-40 השנים האחרונות בבית המשפט העליון, שהתירו לאוניברסיטאות לשקול גזע כגורם בשיקולי קבלת תלמידים כדי להשיג את היתרונות של חבורת סטודנטים מגוונת ופלורליזם.

לפי מומחים לחוק זכויות האזרח, יש תוצאות אפשריות רבות לחקירות כאלו. אפשרות אחת היא התדיינות בין משרד המשפטים להרווארד בבית המשפט. במקרה כזה, אם השופט הפדרלי מוצא שהרווארד הפרה את סעיף שש לחוק זכויות האזרח, לבית המשפט יש סמכות רחבה לפסוק לתיקון המצב, כולל הוראה לאוניברסיטה לשנות את מדיניות קבלת התלמידים שלה.

מוסדות לימוד שמורשעים בהפרת סעיף שש יכולים גם לאבד את המימון הפדרלי שלהם.

ארגון "סטודנטים לקבלה הוגנת ללימודים", שהגיש את התלונה נגד הרווארד ב-2014, כולל גם סטודנטים ממוצא אסיאני שלא התקבלו ללימודים בהרווארד.

ארגונים אסיאניים-אמריקאיים העלו חששות מפני אפליה לרעה במדיניות קבלת סטודנטים ללימודים באוניברסיטאות ליגת הקיסוס - הוותיקות והיוקרתיות ביותר - לפחות מאז שנת 1989.