חוליו רכשה סטארט-אפ ישראלי למכירת כרטיסי הצגות והופעות

מפיקי המופעים יעלו את הכרטיסים לחוליו עצמאית, במחיר ובכמות שהם בוחרים, והחברה תקבל עמלה ■ יוזמות ישראליות דומות כמו "טיק טוק" לא הצליחו, אך שירות המוזיקה פנדורה, שנכנס לתחום לאחר שרכש את Ticketfly, דיווח על מכירות ב-86 מיליון דולר בשנה וחצי

חוליו, המפעילה אפליקציה ואתר אינטרנט למכירת כרטיסי טיסה ונופשים ברגע האחרון, רכשה את הסטארט-אפ ספונטיקס (Spontix) בכ-2.5 מיליון שקל מהיזמים דורון ביז'ונר ויונתן וולובלסקי. ספונטיקס הוא אתר למכירת כרטיסים להצגות ומופעים בישראל ברגע האחרון - וכעת תטמיע חוליו את הפיצ'ר הזה באפליקציה שלה במתחם ייעודי שמכונה HULYO live IL.

מדובר בטכנולוגיה המסונכרנת עם המפיקים, שיכולים להעלות את הכרטיסים שהם מציעים למכירה, במחיר ובכמות שהם בוחרים. בעשרת חודשי הפעילות של ספונטיקס נמכרו 20 אלף כרטיסים. "מוצרי הרגע האחרון הם בבחינת win-win-win, למשווקים או למפיקים במקרה הזה, לנו ולצרכן שמשלם פחות", אומרת כרמית דותן, מנכ"לית חוליו.

המופעים שתציע חוליו - במקביל לאתר ספונטיקס שימשיך לפעול בשבועות הקרובים - יהיו תקפים לטווח של עד שלושה ימים לפני הטיסה ועד שעתיים לפני ההופעה. הרכישה עצמה מתבצעת ישירות מחוליו, שמבטיחה היצע של 15-20 מופעים ביום כולל בסופי שבוע (לרבות הצגות תיאטרון, מופעי מוסיקה, סטנד אפ והצגות ילדים). "המחירים אמורים לשקף הנחות של כ-50% מהמחיר המקורי של הכרטיס", אומרת דותן ומחדדת כי המפיקים הם שקובעים את המחיר, שממנו גם נגזר הרווח של חוליו.

מיזמים דומים שניסו ללכת על הכיוון הזה, דוגמת האתר טיק טוק, לא שרדו. גם מיזם הדקה ה-90 שמציע כרטיסים ברגע האחרון להצגות הבימה נדמה שלא מתרומם.

"ההצלחה תלויה בפרטים הקטנים. זה קונספט שתלוי במדף עשיר ובחוויה דיגיטלית בכל הליך הקנייה ואני מאמינה שנדע לתת לזה מענה. בדקה ה-90 עוברים לביצוע העסקה בדף של הבימה. אצלנו מדובר בטופס פשוט למילוי באתר. בתחום הטיסות (שספקי חוליו הם סוכני נסיעות וחברות תעופה, מר"ח) הצלחנו לטפח את קהל היעד הספונטני בלי לפגוע בתוכנית המכירה מראש של הטיסות, ואף הצלחנו להגדיל את 'העוגה'. בדומה לכך, גם הנגשה של תחום התרבות והבידור לצרכנים ולקהלים חדשים באמצעות הורדת המחירים תתרום לאמנים ולמפיקים".

ביוני האחרון נכנסה גם תחנת eco99fm לתחום מכירת כרטיסים להופעות בארץ ובחו"ל. הרכישה מתבצעת ישירות, אולם ההתקשרות נעשית מול מפיצת הכרטיסים (קופת לאן, בראבו, הדרן וכדומה), ובמקרה שמוענקות הנחות - הן עוברות דרך האפליקציה.

חגית קמין, מנכ"לית eco99fm הסבירה בעת ההשקה כי כניסת התחנה לתחום מכירת הכרטיסים להופעות מאפיינת מגמה עולמית. "רק לאחרונה דווח כי ענקית המוזיקה באינטרנט פנדורה רכשה את Ticketfly, וכי התוצאות העסקיות חיוביות ומוצלחות". למעשה בטווח של שנה וחצי היקף מכירות הכרטיסים בפנדורה עמד על 86 מיליון דולר, והיעד שלה ל-2020 הוא למכור ב-300 מיליון דולר בארה"ב לבדה.

הכנסות האמנים ממכירה פיזית של מוזיקה (דיסקים) נשחקו והובילו לגידול בהיצע ההופעות. בארה"ב דווח כי 80% מהכנסות האמנים הן מהופעות. בהתאם, ההוצאות לנפש על הופעות גדלו ב-65%: מ-29 דולר ב-2008 ל-48 דולר ב-2015, בעוד המחיר הממוצע לכרטיס להופעה לא השתנה, אולם היצע ההופעות גדל, ועמו תדירות ההליכה להופעות. לפי נתוני הלמ"ס בישראל, ההוצאה על בילויי תרבות, בידור וספורט ב-2015 הייתה 52 מיליארד שקל, מתוכם 20% לאמנויות הבמה, מוזיקה והצגות - כ-1,214 שקל לנפש.

גם תיאטראות כמו הבימה והקאמרי מציעים מכירה ישירה של כרטיסים מוזלים ברגע האחרון למאגר צרכנים רשומים - כולל להצגות שנחשבות ללהיט התורן. למעשה, בדומה לאטרקציות אחרות, מחירי הקופה מהווים מעין סמן עליון להמחשת שיעור ההנחה. כך, כרטיס להצגה "על האש" בקמארי מופיע באתר הקאמרי במחיר מלא של 220 שקל וב-110 שקל לאזרח ותיק או לבעל תעודת נכה. המחירים למקדימים להזמין דרך מועדוני הצרכנות עומדים על כ-60 שקל לכרטיס להצגה, והתיאטרון הציע בשבוע שעבר לספונטניים כרטיס להצגה זו ב-52 שקל.