קרן הסל XT: כל החדשנות העולמית בסל אחד

קרן הסל XT, שהושקה לפני כשנתיים וחצי, נועדה לזהות את החברות פורצות הדרך במגזרי הטכנולוגיה, הבריאות והתעשייה בעולם ■ מאז השקתה רשמה תשואה של כ-40%

בורסה / צילום: רויטרס
בורסה / צילום: רויטרס

שנת ההשקעות 2017 הצטיינה ללא ספק בתור שנת הטכנולוגיה. מגזר הטכנולוגיה הציג את הביצועים החזקים ביותר מכל הסקטורים של מדד S&P 500 האמריקאי, בזכות הצמיחה המרשימה בהכנסות וברווחיות של נציגות הסקטור, על רקע המשך תהליכי החדשנות הטכנולוגית, האצה בצמיחה הגלובלית, רגיעת הסיכונים הגיאו-פוליטיים, וכן הדולר החלש, שמסייע לכוח התחרותי של היצואניות האמריקאיות.

בשנים האחרונות אנו עדים להתקדמות בקצב החדשנות והיצירתיות בתחומים רבים, לא רק במגזר הטכנולוגיה, אלא גם בתחומים מסורתיים יותר, כמו פארמה, תעשייה ואנרגיה. בזכות החדשנות ניתן להאיץ תהליכי פיתוח של מוצרים חדשים, לפתח תרופות חדשות מצילות חיים, להשתמש במשאבי הטבע שלפני כן לא היו נגישים, כמו פצלי נפט או הפקת חשמל מאנרגיה סולארית, להשתמש בכלי הבינה המלאכותית והרובוטיקה על מנת להתמודד עם כמויות מידע בלתי סבירות, ועוד שימושים רבים.

בכל אחד מהתחומים האלה ניתן לזהות את החברות פורצות הדרך, שמביאות לעולם פתרונות חדשניים, ובכך נהנות משיעורי צמיחה גבוהים ומביצועים חזקים של מניותיהן.

התמקדות בתשעה תחומים אינובטיביים

במטרה לזהות את הכוכבות הבאות שנהנות מצמיחה מואצת בזכות הדגש על חדשנות, השיקה לפני כשנתיים וחצי חברת ניהול הנכסים המובילה בלאקרוק, בשיתוף עם חברת דירוג הקרנות מורנינגסטאר, את קרן הסל iShares Exponential Technologies ETF (סימול: XT).

הקרן מתמקדת, לפי התשקיף, בהשקעה בתשעה תחומים אינובטיביים: ביג דאטה, תקשורת רשתות, רובוטיקה, הדפסת תלת-ממד, ננו-טכנולוגיה, רפואת המוח, ביו-אינפורמטיקה, אנרגיה מתחדשת ושירותים פיננסיים חדשניים. בכל סקטור בוחנת הקרן את השחקניות בעלות החדשנות הרבה יותר, לצד פיזור גבוה בין נציגות הקרן. הדבר מאפשר לקרן ליהנות ממגוון מנועי צמיחה ולבלוט לטובה בהשוואה מול מדדי הטכנולוגיה המובילים, מוטי חברות ענק בודדות, שתרמו השנה במידה חריגה לביצועי מדד הנאסד"ק.

מאז השקתה במארס 2015, צברה קרן XT נכסים בהיקף של כ-1.5 מיליארד דולר, כאשר השיגה מאז השקתה תשואה מרשימה של כ-40%. מתחילת השנה הנוכחית רשמה קרן XT תשואה חיובית של מעל 30% - יותר מכפול מביצועי מדד S&P 500 הרחב ואף מעל ביצועי מדד הנאסד"ק, שכאמור הושפע השנה מביצועיהן של מספר קטן של חברות מובילות.

בפילוח הענפי, שלושת הסקטורים המובילים בהרכב קרן XT הם הטכנולוגיה (33% מסך הנכסים), הבריאות (26% מהנכסים) והתעשייה (14% מהנכסים). מגזרים בולטים נוספים הם שירותי תקשורת (9% מהקרן, בעיקר חברות שירותי ענן), פיננסים (6% מהקרן, בעיקר חברות פינטק חדשניות) וצריכה (5% מהקרן).

בחלוקה גיאוגרפית, כ-60% מהחזקות הקרן הן חברות אמריקאיות, כ-33% חברות מאירופה וכ-6% חברות מאזורי אסיה פסיפיק - כך שהקרן מספקת חשיפה גלובלית, שאינה מוגבלת לשוק בארה"ב.

מבחינת שווי שוק, חברות Large-Cap מהוות כ-70% מהרכב הקרן, ואילו יותר מ-20% שייכים לחברות Mid-Cap, כך שאף שמדובר בחשיפה למגמות חדשניות, רמת הסיכון של החברות בקרן אינה גבוהה במיוחד, ואין מדובר בחברות סטארט-אפ כחלק מהותי בחשיפה.

קרן XT מחזיקה בכ-200 מניות, כאשר רק שתיים מהן מוחזקות בשיעורים גבוהים מ-1% מהיקף נכסי הקרן - כך שרמת הפיזור שלה גבוהה ומקטינה את סיכוני ההשקעה. דמי הניהול השנתיים של הקרן עומדים על 0.47% - רמה סבירה בהתחשב בפיזור הרב ובניהול הפעיל, עם מעקב אחר מגמות החדשנות. מחזור המסחר הממוצע מסתכם בכ-250 אלף מניות, או כ-10 מיליון דולר.

עד לאחרונה, ההחזקה המובילות של קרן XTN היתה חברת הביוטכנולוגיה הישראלית קייט פארמה (Kite Pharma, סימול: KITE), שנרכשה בסוף אוגוסט על ידי חברת הביוטכנולוגיה גילאד פארמה (סימול: GILD) תמורת כ-12 מיליארד דולר.

לאחר העסקה, הנציגות המובילות בהרכב הקרן הן חברת הביוטכנולוגיה Alnylam (סימול: ALNY), המפתחת תרופות על בסיס פלטפורמה מבוססת גנים; חברת הטכנולוגיה המומלצת באופנהיימר Arista Network (סימול: ANET), המפתחת מתגי תקשורת לשוק הענן; חברת שבבי הזיכרון מיקרון (סימול: MU); מובילת האינטרנט הסינית Tencent (סימול: 700HK); חברות השבבים STMicroelectronics (סימול: STM) ו-NVIDIA (סימול: NVDA); ספקיות מובילה של ציוד לייצור שבבים Lam Research (סימול: LRCX) ו-Tokyo Electron (סימול: TOELF); חברות הביוטכנולוגיה Vertex (סימול: VRTX) ו-Myriad Genetics (סימול: MYGN); חברת התשלומים באינטרנט PayPal (סימול: PYPL); חברת הרובוטים הרפואיים Intuitive Surgical (סימול: ISRG); ועוד.

מדובר בחברות שפועלות בתחומים שונים לחלוטין, אבל המכנה המשותף שלהן הוא האופי החדשני של מוצריהן, שהובילו לפריצות דרך - ובכך תרמו להתקדמות בעולם כולו.

■ הכותב הוא אנליסט בכיר בבנק ההשקעות אופנהיימר ישראל. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך, והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. 

קרן הסל iShares Exponential Technologies ETF

סימול: XT

השקת הקרן: מארס 2015

היקף נכסים מנוהלים: כ-1.5 מיליארד דולר

דמי ניהול: 0.47% בשנה

מחזור מסחר ממוצע: כ-250 אלף מניות (כ-10 מיליון דולר)

תשואה מתחילת 2017: יותר מ-30%

מגזרים מובילים בהרכב הקרן: טכנולוגיה (33% מסך הנכסים), בריאות (26%) ותעשייה (14%)