מנכ"ל ויזה פיטר מנהל בכיר בגלל התנהגות מינית לא ראויה

המנכ"ל אלפרד קלי פתח בחקירה בעקבות מייל אנונימי שקיבל: ג'ים מקארתי, אחד המנהלים הבכירים, המוצלחים והידועים שלו, מעורב ביחסים רומנטיים עם נשים בענקית כרטיסי האשראי ■ החקירה חשפה תכתובת לא ראויה של מקארתי עם עובדת במחלקה

הטרדה מינית/ צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
הטרדה מינית/ צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

לפני כחודשיים קיבל מנכ"ל חברת ויזה, אלפרד קלי, אי-מייל מטריד ואנונימי: ג'ים מקארתי, אחד המנהלים הבכירים, המוצלחים והידועים שלו, מעורב ביחסים רומנטיים עם נשים בענקית כרטיסי האשראי - כך לפי מקורות שראו את המייל.

המייל הזה הפך למבחן ניהול עבור קלי, שהיה אז פחות משנה בתפקיד והדגיש כבר מתחילת הדרך את חשיבותה של התרבות התאגידית והדוגמה האישית. בעקבות המייל, הוא פתח בחקירה פנימית, שכללה את בדיקת המיילים של מקארתי. החקירה חשפה תכתובת לא ראויה של מקארתי עם עובדת במחלקה שלו. כבר ב-2012 הוא ננזף על ידי ויזה מפני שלא דיווח על יחסים רומנטיים עם עובדות, וההטבות והשכר שלו הופחתו זמנית כתוצאה מכך.

בתחילת החודש, כמה שבועות אחרי שקלי קיבל את המייל האנונימי, ויזה פיטרה את מקארתי. נשיא החברה, ריאן מקאינרני, שיגר מייל לעובדי החברה ובו נכתב ש"התנהגותו סתרה את עקרונות הניהול והתרבות שלנו".

מקארתי הוא אחד הבכירים בתעשייה הפיננסית שאיבדו את מקום עבודתם בגלל התנהגות מינית לא ראויה לכאורה, ובכך הוא מצטרך לסדרת בכירים בתחומי המדיה, הבידור, הטכנולוגיה והפוליטיקה.

קלי עצמו סירב להתייחס לנסיבות פיטוריו של מקארתי. בתגובה לפניית "וול סטריט ג'ורנל", הוא כתב רק ש"בוויזה אנחנו מובילים באמצעות דוגמה אישית. יש לנו האומץ להגן על מה שנכון, עם היושרה הגבוהה ביותר, וכל אחד מוחזק אחראי למעשיו והתנהגותו, לא משנה מה תוארו".

הפיטורים הדהימו רבים מעובדי ויזה. מקארתי, שעבד בחברה 18 שנה, היה המנהל המוכר ביותר אחרי קלי בחברה, ששווי השוק שלה כיום עומד על 250 מיליארד דולר.

מקארתי, בן 53, היה הפנים מאחורי השותפויות של ויזה עם ענקיות טק כמו אפל ופייפאל, וחברות הזנק בתחום הטק הפיננסי. הוא הופיע בכנסים רבים כמו "כסף 20/20" באוקטובר, ובאולימפיאדה, שוויזה היא מנותנות החסות שלה. הוא היה כפוף ישירות לנשיא החברה מקאינרני, והיו לו מוניטין של "מוריד הגשם", האיש שגורם לדברים לקרות.

אבל לפי אנשים שעבדו איתו, היה לו גם צד נוסף. הוא ניהל יחסים עם נשים בעבודה בעשור האחרון. היחסים היו תמיד בהסכמה, ועם נשים בעמדות ניהול בינוניות. במקרה אחד, העובדת הייתה כפופה לו. זה היה המקרה שהוביל לנזיפה ב-2012.

במשך זמן מה, מקארתי היה נשוי במקביל לאשתו הראשונה. הם נפרדו ב-2011 והתגרשו ב-2014. בינואר 2017 התחתן מקארתי בשנית, ואשתו הנוכחית עבדה בוויזה ועזבה את החברה.

בתזכיר הראשון שלו לסגני הנשיא העולמיים של ויזה כמנכ"ל, כתב קלי ש"מנהלים צריכים לתת דוגמה לאופן שבו אנחנו רוצים לראות מנהלים צעירים יותר ופחות מנוסים מתנהגים".