לא פוחדים מהקו הירוק: חברות זרות רבות ניגשות למכרז הענק לקו השני של הרכבת הקלה בירושלים

זאת, למרות החששות שחברות זרות יימנעו מלהשתתף מכיוון שהקו עובר בחלקו בשטח בעייתי מבחינה פוליטית מעריכים: ייגשו 7 קבוצות

שלב המיון המוקדם של המכרז להקמת הקו השני של הרכבת הקלה בירושלים יסתיים מחר ועל פי הערכות מדובר בהצלחה גדולה - שבע קבוצות עומדות לגשת למכרז. כל קבוצה מורכבת מארבע חברות, ברובן חברות זרות. זאת, למרות ההשערות בענף שלפיהן המכרז הבינלאומי צפוי להיתקל בקשיים רבים וחוסר היענות מצד החברות הזרות בגלל הרגישות הפוליטית של תוואי הקו, המתחיל בגילה ומסתיים בהר הצופים.

ואולם, התוצאות בשטח אחרות. "ההתעניינות רבה בקרב החברות הזרות. לפחות 6 קבוצות מכל העולם ייגשו מחר, ואין להן שום רתיעה", אמר בשיחה עם "גלובס" גורם המקורב למכרז. להערכתו, "הולכת להיות הגשה מאוד מרשימה ומכובדת למכרז".

מכרז הענק ,שהיקפו מוערך ב-9 מיליארד שקל, כולל הקמת הקו השני בירושלים של הרכבת הקלה - הקו הירוק - והארכה של הקו האדום הקיים. כזכור, בגלל המחלוקת של המדינה עם החברה שמפעילה כיום את הקו האדום, סיטיפס, היא לא תבצע עבודות הארכה. המדינה תצטרך לקנות חזרה את זיכיון התפעול של הקו האדום מידי סיטיפס ולהעבירו לזכיין שייבחר. עם זאת, מסתמן כי סיטיפס עשויה להיות אחת החברות המשתתפות במכרז - בהרכב עם אשטרום, סימנס וקונקט.

בנוסף, הקבוצה הזוכה במכרז גם תתפעל את הרשת המורכבת משני הקווים של הרכבת, האדום והירוק. תנאי הסף של הגשת המועמדות דורשים מכל קבוצה הניגשת למכרז לצרף מפעיל הרכבת בעל ניסיון מוכח, קבלן הקמה, קבלן תחזוקה ואינטגרטור.

עקב החששות מכך שהמפעילים והאינטגרטורים הזרים, בעלי ידע וניסיון בהקמת רכבת קלה, לא ייגשו למכרז, המדינה אפשרה להם לא להיות שותפים בהון הפרויקט ולהחזיק בחברה זכיינית. כך, החברות הזרות ישמשו כקבלניות משנה שיעבדו מול חברות פרטיות ולא מול המדינה.

"מבחינת החוק הבינלאומי, אין שום בעייתיות בקו הירוק של הרכבת בירושלים, משום שחובת המדינה לספק תחבורה איכותית לכל התושבים וכבר בעבר, בקו האדום, פסק בית המשפט העליון בצרפת שאין שום עילה בעניין, ואין שום בעיה בבניית תחבורה חדשנית ואין בה משום שינוי הסטטוס קוו המדיני", טוען הגורם המעורה בניהול המכרז.

לשלב המיון המוקדם, שייסגר כאמור מחר בשעה 14:00, צפויים לגשת: אלסטום בשילוב עם אלקטרה, דן ונובנטיה הספרדית; היטאצ'י יחד עם אנסלדו, מנרב וקווים; CRRC הסינית יחד עם שיכון ובינוי ואגד; וקבוצות נוספות. לאחר קבלת המסמכים, ועדת המכרזים של תוכנית אב לתחבורה תודיע, בתוך כמה שבועות, מיהן הקבוצות שעברו את השלב, כלומר עמדו בהצלחה בתנאי הסף.

אורכו של הקו החדש יהיה כ-19 ק"מ, והוא יעבור בקמפוס האוניברסיטה העברית בהר הצופים, ימשיך ברחוב שרגאי, שדרות לוי אשכול, רחוב חטיבת הראל, רחוב בר אילן, רחוב שרי ישראל, שדרות שז"ר (הכניסה לעיר), קמפוס האוניברסיטה העברית בגבעת רם, מחלף בייט, רחוב הרצוג, צומת פת, רחוב דב יוסף, ויסתיים שכונת גילה.

120 אלף נסיעות

הקו הירוק עתיד לכלול 36 תחנות, והרכבת תעבור כל 8 דקות. על פי ההערכות מספר הנסיעות הצפויות ביום יהיה כ-120 אלף.

יצוין כי בקו האדום, שטרם בנייתו הוערך מספר הנוסעי שעתידים לנסוע בו ב-90 אלף ביום, נוסעים ביום בפועל יותר מ-200 אלף נוסעים מדי יום.