פרויקט פינוי בינוי בנתניה: אפס התקדמות לאחר 10 שנים

התוכנית, הכוללת פינוי 108 דירות ישנות במרכז העיר, החלה את התהליך ב-2007, אך נכון להיום טרם התקדמה

פרויקט המיועד לפינוי בינוי / צילום: איל יצהר
פרויקט המיועד לפינוי בינוי / צילום: איל יצהר

דיירי מתחם המיועד לפינוי בינוי בנתניה טוענים כי העירייה מעכבת את התוכנית במתחם כבר תקופה ארוכה. התוכנית יצאה לדרך בשיתוף עם הרשות המקומית עוד בשנת 2007, אך נכון להיום טרם התקדמה. מעבר לטענות הנקודתיות של בעלי הזכויות במתחם, מדובר בדוגמה נוספת לעד כמה תהליכי התכנון וקידום תוכניות פינוי בינוי ארוכות ומייגעות.

בעלי הזכויות במתחם (בעלי הדירות הישנות) שיגרו לאחרונה מכתב ליו"ר הוועדה המחוזית מחוז מרכז, שירה ברנד, עם העתקים לרשות המקומית כמו גם למשרד הבינוי והשיכון ושר האוצר משה כחלון, בו הם מבקשים מהוועדה להתערב ולהורות על קידום התוכנית בהקדם האפשרי.

המתחם ממוקם ברחובות הרב קוק ויהודה הנשיא במרכז נתניה. לפי טענות הנציגות של חלק מבעלי הזכויות במתחם (בעלי 108 דירות ישנות) במכתב, במהלך השנים קודמו כמה אפשרויות תכנון, אך חלק מהן לא היו כלכליות ולכן לא אפשרו התקדמות מול יזמים. מאוחר יותר קודמה תוכנית שהציעה תוספת דירות, והפכה אותה לכלכלית יותר, ובעלי הדירות אף הצליחו למצוא חברה שתקדם הפרויקט.

במאי 2016 הגישה הוועדה המקומית את התוכנית לוועדה המחוזית עם המלצה להפקדה, אולם באוקטובר 2017, בפגישה של נציגי בעלי הזכויות עם מהנדס העיר, נמסר להם כי התוכנית שהועברה לוועדה המחוזית אינה ישימה וכי יש "להכין תוכנית חדשה טובה יותר", שתכלול בין היתר בינוי נמוך מהמוצע, הפקעות למטרות ציבור וגם פחות יחידות דיור.

"ברור כי קבלת עמדה חדשה זו, משמעותה גניזה סופית של היכולת לבצע התחדשות עירונית בשנים הקרובות, אם בכלל", טוענים בעלי הדירות במכתב לוועדה המחוזית. עוד כתבו נציגי בעלי הזכויות כי "מ-2007, דהיינו למעלה מ-10 שנים, ממתינים כ-108 בעלי זכויות במקרקעין לביצוע תוכנית פינוי בינוי. חלקם בגיל מבוגר, גרים בבתים רעועים וכל חלומם הוא כי יבוצע פרויקט התחדשות שישפר את תנאיהם...אין זה סביר שלאחר שהתוכנית כבר הונחה על שולחנה של הוועדה המחוזית ואף עברה את שלב תנאי הסף, ניאלץ להתחיל שוב הכול מההתחלה".

בסוף המכתב כותבים בעלי הזכויות כי "לא נותר לנו אלא לבקש את התערבותך הדחופה בעניין והנחיית הגורמים הרלוונטיים לקדם את התוכנית המונחת על שולחנה של הוועדה המחוזית ושהומלצה להפקדה על ידי הוועדה המקומית, ללא דיחוי".

מהנדס העיר נתניה, אבנר אקרמן, מסר כי "התוכנית נעצרה בלשכת התכנון המחוזית משתי סיבות: האחת, תוקף התוכנית שעליה מתבסס התכנון החדש עמד לפוג ולשכת התכנון סירבה לחדשו (לאחר הארכה שלישית). השנייה, הבינוי המוצע מייצר צפיפות גבוהה ו'צפיפות נתפסת', שמתכננת המחוז ביקשה להציג לה חלופות נוספות.

"לגבי הארכת התוקף, הצלחתי לשכנע את לשכת התכנון שחייבים להאריך על מנת לא לגרום לתוכנית להתחיל את כל התהליך מחדש. מכיוון שלנתניה יש לה ועדה מיוחדת הרשאית לדון בתכניות פינוי בינוי באופן עצמאי, משכנו את התכנית מהמחוזית, ולפני כחודש הארכנו תוקף בוועדה המקומית.

"לעצם החלופות, ישבתי כבר מספר פעמים עם המתכנן וצפויות פגישות נוספות שבהן ננסה לבחור את החלופה שנקדם להפקדה. באשר לטענות על כלכליות הפרויקט, ברור שהתוכנית חייבת להיות כלכלית, אבל לא על חשבון פרויקט הגיוני שיקום. פרויקט בצפיפות לא הגיונית וללא מתן פתרונות פרוגרמטיים לצורך מתן שירותים לציבור לא יוכל להתקדם".