היקף גיוסים אדיר בקרנות הנאמנות המסורתיות בתחילת 2018

הקרנות המסורתיות גייסו כ-2.3 מיליארד שקל בשבועיים ■ ברקע: הבורסה בת"א מצמצמת פערים מול העולם ■ מאז אמצע דצמבר זינקו המדדים המובילים ב-6%-7% הקרנות מנהלות כיום 246 מיליארד שקל ■ למדריך קרנות נאמנות

קרנות נאמנות / צילום: שאטרסטוק
קרנות נאמנות / צילום: שאטרסטוק

גיוסים אדירים בקרנות הנאמנות המסורתיות בתחילת 2018: לאחר שרשמו בכל השנה החולפת גיוסים בהיקף של כ-23 מיליארד שקל, נהנים מנהלי הקרנות בשבועיים האחרונים מזרימת כספים אדירה, על רקע הגאות הנמשכת בשוקי המניות והחוב, והתיאבון הגובר של הציבור לתשואה. בבית ההשקעות מיטב דש מגלים, כי בשבוע המסחר החולף נרשמו בשוק הקרנות המסורתיות גיוסים בהיקף של כ-1.1 מיליארד שקל, וזאת בהמשך לשבוע הראשון של השנה, שבו גויס לקרנות הללו סכום דומה.

מדובר בזרם גיוסים חריג לחיוב, שמשקף קצב גיוסים של כ-4.5 מיליארד שקל בחודש. עם זאת, נדגיש, זרם הכספים הזורם אל קרנות הנאמנות ומהן אינו ליניארי, ויכול לשנות כיוון בחדות ללא כל התראה מוקדמת.

עליות חדות במדדים

הגיוסים הללו באים על רקע עליות חדות שנרשמו במדדים המובילים בבורסה בת"א בחודש האחרון, שמצמצמות פערים עם העליות שנרשמו אשתקד בבורסות העולם. מתחילת 2017 ועד אמצע דצמבר הניב מדד ת"א 35 תשואה שנתית אפסית, אך בחודש האחרון הוא סיפק עלייה של כ-6%, ואת העליות מובילות טבע וקבוצת דלק, לאחר שהשתיים הסבו שנה קשה במיוחד למשקיעים בהן.

במקביל עלה מדד ת"א 90 מאמצע דצמבר בכ-7% (מניית חברת קנון של עידן עופר זינקה בתקופה זו ב-45%), ובין מדדי האג"ח הקונצרניות בולט תל בונד דיבידנדים, שטיפס בכ-6% בחודש האחרון.

מדד תל אביב 35
 מדד תל אביב 35

על פי מורן צביק, מנהל קשרי יועצים במיטב דש, "הקרנות המסורתיות ממשיכות בתנופת הגיוסים, עם גיוסים של כ-2.3 מיליארד שקל מאז תחילת החודש והשנה". לדבריו, קרנות אג"ח כללי הובילו את הגיוסים בשבוע שעבר. קטגוריה זו גייסה "כמעט חצי מהגיוס הכולל - כ-505 מיליון שקל", ו"הקרנות המנייתיות גייסו את הסכום השני בגובהו: כ-330 מיליון שקל, רובן קרנות המתמחות במניות בחו"ל". מנגד, אמר, "קרנות כספיות ושקליות ממשיכות לפדות: כ-100 מיליון שקל כל אחת מהקטגוריות".

בסיכום כלל הקטגוריות, כולל קרנות מחקות וקרנות כספיות, הרי ששוק קרנות הנאמנות גייס בשבוע שעבר כ-1 מיליארד שקל, בצל "מגמה מעורבת במדדי המניות בארץ, באירופה ובמזרח הרחוק, בעוד שמגמה חיובית ציינה את שוק המניות בארה"ב", ו"האג"ח הקונצרניות והממשלתיות סיכמו את השבוע במגמה חיובית".

על פי נתוני רשות ני"ע, נכון להיום מנוהלים בקרנות הנאמנות נכסים בשווי כולל של כ-246 מיליארד שקל, המהווים גידול של כמעט 3 מיליארד שקל ביחס לנכסים שהיו בשוק זה בסוף 2017. גידול זה נובע מהגיוסים החיוביים ומהתשואות שנרשמו בקרנות. ב-2017 צמח השוק בכ-29 מיליארד שקל ביחס לסוף 2016. בשוק תעודות הסל מנוהלים נכסים בשווי מצרפי של כ-97.2 מיליארד שקל, בניכוי החזקות הדדיות.