לאומי קארד מנסה לפצות עצמה על אובדן מועדון שופרסל: תשיק מועדון עם פוקס

אחרי שאיבדה את המועדון הגדול של שופרסל, לאומי קארד צפויה להשיק מועדון משותף עם פוקס ב-1 במאי השנה חברת כרטיסי האשראי תשלם לפוקס לפחות 165 מיליון שקל, לתקופה של 10 שנים עם זאת, פוטנציאל המכירות של המועדון נמוך יותר מזה שהיה עם שופרסל

תחום מועדוני הלקוחות המשותפים של רשתות הקמעונאות הגדולות וחברות כרטיסי האשראי ממשיך לסעור: חודשים ספורים לאחר ששופרסל הרעידה את השוק, הודיעה היום רשת פוקס, שבשליטת הראל ויזל, על קיומו של מו"מ מתקדם עם לאומי קארד, שבניהול רון פאינרו, "להקמה ותפעול של מועדון לקוחות משותף" שצפוי להיחתם. בכוונת הצדדים להשיק את המועדון המשותף כבר ב-1 במאי השנה, וזאת כחלק ממענה של לאומי קארד למכה שספגה בשלהי 2017, עם נטישת המועדון הגדול של שופרסל לטובת חברה מתחרה.

פוקס פירטו היום כי "חברי המועדון ייהנו ממלוא ההטבות הניתנות במועדון הלקוחות של החברה, Dream Card", וכן מהטבות נוספות שיספקו שני הצדדים, כש"מועדון הלקוחות יכלול את כל מותגי פוקס הכלולים כיום או שיכללו במועדון דרים קארד של החברה". ההסכם יהיה בתוקף לתקופה של 10 שנים - בכפוף לכמה אבני דרך. במהלך תקופה זו לאומי קארד תשלם לפוקס לפחות 165 מיליון שקל בתשלומים שנתיים (45 מיליון שקל בשנה הראשונה, לאחר מכן 10 מיליון שקל מדי שנה. החל מהשנה השישית ועד תום ההסכם תהיה תוספת של 2 מיליון שקל מדי שנה, עד ל-20 מיליון שקל בשנה האחרונה).

"יתרון אסטרטגי מול המתחרות"

בדוחותיה השנתיים פירטה פוקס כי בין גורמי ההצלחה הקריטיים של החברה נמנה גם "הגדלת מועדוני הלקוחות של החברה והפעלתם המושכלת ככלי לחיזוק הקשר בין החברה לקוחותיה", תוך שהתייחסה למועדון הלקוחות המאוחד שהקימה בתחילת 2014 - ה-Dream Card. מועדון זה כולל את כל מותגי הקבוצה - מנגו, ללין, פוקס, פוקס הום, דה צ'ילדרנס פלייס, בילבונג, אמריקן איגל, צ'רלס אנד קית ו-Aerie.

נכון לסוף 2016 כלל מועדון זה כ-1.3 מיליון חברים, כשבפוקס ציינו ביחס אליו כי "מהלך זה תורם למינוף יתרון הגודל ומעמדה הקמעונאי ומהווה יתרון אסטרטגי אל מול המתחרות", כשהחברה "רואה במועדון הלקוחות עוגן מרכזי בשימור הנאמנות של לקוחותיה ומשקיעה מאמצי שיווק וקידום מכירות ניכרים". מועדון זה הינו התפתחות של מועדון Fox Friends שהוקם כבר בספטמבר 2008 ושנסגר באפריל 2016. גם לחברת לחברה-הבת ללין יש מועדון לקוחות הפועל מאז אוגוסט 2009.

המועדון החדש שיוקם יחד עם פוקס מהווה חלק ממהלך כולל של לאומי קארד, שהינו גם תגובה לאובדן המועדון החשוב עם שופרסל. לפני מספר חודשים איבדה לאומי קארד את המועדון המשותף עם שופרסל, שהחליטה לחדש את ההסכם עם החברה המתחרה כאל. מדובר באחד מהמועדונים החוץ-בנקאיים הגדולים, הכולל מעל חצי מיליון כרטיסים. אובדן המועדון היווה מכה ללאומי קארד, שהודיעה כאמור על המהלך החדש שאמור לסייע לה לגייס לקוחות חדשים.

עם זאת, ככל הנראה, פוטנציאל המכירות של המועדון החדש נמוך יותר מזה שהיה עם שופרסל, בין היתר בשל העובדה שצריכת מזון נעשית בתדירות גבוהה יותר ובאופן קבוע מאשר אופנה, שבה התדירות משתנה.

על רקע זה, הודיעה לאומי קארד בסוף השבוע כי תשיק כרטיס אשראי שיעניק החזר של 2.5% על עסקאות ב-10 רשתות מזון, בהן גם שופרסל. ההחזר יינתן לסכום של עד 2,000 שקל בשנה, בתנאי שהרכישות ברשתות המזון מהוות עד מחצית מסך השימוש בכרטיס - זאת, כדי למנוע מצב שהלקוח ישתמש בכרטיס רק לצורך רכישה ברשתות מזון. הכרטיס ייקרא Super Pay Back. בנוסף, כך דווח כבר ביום חמישי האחרון, החברה תשיק כרטיס נוסף שייקרא Total Pay Back, שיאפשר צבירה של 1% על סך העסקאות המבוצעות בכרטיס, וצבירה של 0.5% בעסקאות במוסדות ממשלתיים. גם כאן ההחזר הוא עד 2,000 שקל בשנה.

מנסות לשפר את התנאים

בכל מקרה, המעבר הדרמטי של שופרסל מלאומי קארד לכאל הביא למעשה לגלי הדף בענף רשתות המזון, וההסכם עם פוקס הינו הנגיעה המשמעותית הראשונה שלו גם בעולמות של רשתות האופנה. ככל הנראה, המהלך של שופרסל שבר מחסום פסיכולוגי וכעת כל רשתות הקמעונאות נמצאות במגעים לשיפור תנאי האשראי שלהן, החל מרשת שיווק השקמה רמי לוי, ויקטורי בניהולו של אייל רביד, כך גם המועדון המשותף של קבוצת יינות ביתן והמשביר.

כך למשל, רשת רמי לוי מפעילה כרטיס אשראי משותף ביחד עם ישראכרט, כשההסכם ביניהן צפוי להסתיים בחודשים הקרובים. ככל הידוע, לוי בוחן כיום את האפשרות להחליף חברת כרטיסי אשראי ומנהל מגעים עם כל חברות האשראי. בהקשר זה אמר רמי לוי ל"גלובס", "אנחנו בהחלט בוחנים את כל האופציות ומנהלים מגעים ופגישות גם עם ישראכרט, גם עם לאומי קארד וגם עם אחרים. נלך עם מי שיציע לנו את התנאים הכי טובים, כך שייטיבו עם הצרכן.

גם רשת ויקטורי עובדת עם ישראכרט, כששופרסל ויינות ביתן עובדות עם כאל. בשוק מעריכים כי גם ויקטורי מבצעת בימים אלה שיחות מרתוניות לשיפור התנאי שלה, וגם בקבוצת ביתן ובמשביר עובדים על שיפור תנאי המועדון.

תחום המועדונים החוץ-בנקאיים נחשב למנוע צמיחה בענף כרטיסי אשראי, ובמיוחד המועדונים עם רשתות המזון ורשתות הקמעונאות, מאחר שמדובר בכרטיסים עם הנחות ייעודיות שקורצות ללקוחות רבים שמשתמשים בשל כך בכרטיסים אלה. באתר האינטרנט של לאומי קארד מפורט כי לחברה יש כיום כ-15 מועדוני לקוחות, בהם מועדון עזריאלי עם חברות במועדון קניוני עזריאלי; ממסיתור (memsi); בהצדעה - למשרתי המילואים; תמורה לחברי ארגון המורים; אוניברסיטאות תל אביב ובר אילן, לבוגרים ולסטודנטים באוניברסיטאות; מועדון קלאב 50, מועדון יחד, לרופאים, קבלנים, עובדי מכון ויצמן ועוד; קרנות השוטרים; מגה ספורט Enjoy, עם הנחות ברשת מגה ספורט ובתחנות הדלק של סונול; ועוד כרטיסי מועדון.