נתניהו על רה"מ פולין: דברים מקוממים, חוסר רגישות לעמנו

(עדכון) - נתניהו אמר את הדברים בתגובה לנאומו של מורבייצקי הבוקר במינכן: "אנחנו לא נעניש מי שיאמר שהיו משתפי פעולה פולנים עם הנאצים, אכן היו כאלה כפי שהיו גם פושעים אוקראינים ויהודים משתפי פעולה"

מתיאוש מורבייצקי / צילום: רויטרס, Kacper Pempel
מתיאוש מורבייצקי / צילום: רויטרס, Kacper Pempel

ראש ממשלת פולין, מטאוש מורבייצקי, נאם הבוקר (שבת) בכנס הביטחון במינכן, כינה חלק מהיהודים בפולין בימי מלחמת העולם השנייה כ-perpetrators, "מבצעים", תוך שהוא משווה ביניהם לבין "משתפי פעולה פולנים במהלך המלחמה". רק אתמול בדרכו לכאן ובפגישות בברלין עם הקנצלרית אנגלה מרקל ביקר מורביצקי באנדרטת הזכרון לזכר הקורבנות היהודים שנרצחו בשואה.

מורבייצקי אמר בנאום במינכן: "אנחנו לא נעניש מי שיאמר שהיו משתפי פעולה פולנים עם הנאצים, אכן היו כאלה כפי שהיו גם פושעים אוקראינים ויהודים משתפי פעולה". דבריו הגיעו בתשובה לשאלה של העיתונאי הישראלי רונן ברגמן, אם יחזור על סיפור הישרדותה של אימו בשואה האם הוא ייענש: "אם אני מבין נכון, ברגע שאספר את הסיפור הזה בפולין אני צפוי להיענש", שאל ברגמן.

מורביצקי השיב: "פולין היא המקום היחיד בכל רחבי אירופה בו שכנים, אזרחים, חברים וכפרים הושמדו בגלל שעזרו ליהודים", תוך שהוא מתעלם מרצח של חסידי אומות עולם במקומות רבים אחרים.

תזכורת: לפני כמה שבועות עבר בפולין חוק האוסר לומר או לכתוב כי העם הפולני היה שותף לפשעים הנאצים כמו גם לומר את צירוף המילים "מחנה מוות פולני".

ראש הממשלה בנימין נתניהו נמצא במינכן וצפוי לנאום מחר בבוקר בפני הפורום הרחב. בצאת השבת אמר בתגובה לדבריו של מורבייצקי "הדברים של ראש ממשלת פולין כאן במינכן מקוממים. יש פה בעיה של חוסר הבנה של ההיסטוריה וחוסר רגישות לטרגדיה של עמנו. אני מתכוון לדבר איתו בהקדם.

"התקרית היום בגבול רצועת עזה היא חמורה. אנחנו נגיב בתהאם. אני שולח איחולי החלמה מהירה לפצועים". 

ח"כ ציפי לבני הנמצאת גם היא במינכן וישבה באולם אמרה: "קשה היה להאמין לתשובת ראש ממשלת פולין ולהשוואה הבלתי נסבלת בין היהודים לפולנים, בין הקרבנות לבין אלה שהשתתפו באופן פעיל ברצח. מרגש היה לשמוע את רונן ברגמן תוקף את ראש מממשלת פולין על החוק הפולני שעבר כשהוא מספר את סיפורו המשפחתי."