ישראל תוסיף עוד 20 אלף אישורי עבודה לפלסטינים

בפגישה בין שר האוצר כחלון לבין ראש הממשלה הפלסטיני ראמי חמדאללה, סוכם על הגדלת ישראל מספר אישורי העבודה שיקבלו הפלסטינים ל-100 אלף

ראמי חמדאללה / צילום: רויטרס
ראמי חמדאללה / צילום: רויטרס

ישראל הסכימה להגדיל ב-20 אלף את מספר אישורי העבודה של פלסטינים בתחומה - כך נודע ל"גלובס". לאחר ההעלאה יעמוד מספר האישורים על 100 אלף. ההסכמה החדשה הוצגה במסגרת פגישה בין שר האוצר משה כחלון לבין ראש הממשלה הפלסטיני, ראמי חמדאללה. מעבר להיבט הכלכלי, הפגישה מגדירה מחדש את מעמדו של כחלון. הוא לא רק הסמן המתון של הממשלה ושר בכיר, אלא גם האחראי על ניהול המגעים עם הרשות הפלסטינית בכל התחומים, כולל התחום המדיני.

בתקופה האחרונה נערכו פגישות רבות בין נציגים בכירים משני הצדדים ברמאללה, בגשר אלנבי ובירושלים. ההודעות שפורסמו בסיומן של הפגישות הללו עסקו בנושאים כלכליים בלבד, אולם אתמול הצדדים פרסמו בתום הפגישה הודעות בעלות אופי מדיני.

לשכת כחלון תדרכה ששר האוצר קרא לפלסטינים לחזור למשא ומתן המדיני עם ישראל, בחסותו של השליח ג'ייסון גרינבלט, שכן האמריקנים הם "המתווך ההגון" היחידי באזור.

משה כחלון. "בחלק גדול מהסוגיות יש בינינו הסכמה" / צילום: איל יצהר
 משה כחלון. "בחלק גדול מהסוגיות יש בינינו הסכמה" / צילום: איל יצהר

לשכתו של חמדאללה דיווחה כי בפגישה הועלו נושאים שאינם קשורים לכלכלה, בהם אישורי הבניה החדשים בהתנחלויות, פעולות צה"ל בערים הפלסטיניות ותקריות בין מתנחלים לפלסטינים.

שני הצדדים הוציאו לאור את הערוץ המדיני הישיר בין ממשלת ישראל לרשות, ערוץ שראש הממשלה בנימין נתניהו וגם יו"ר הרשות אבו מאזן אינם מעורבים בו. רוב הדיונים בערוץ הזה הם בעלי אופי כלכלי, אך הדיאלוג בין הצדדים מאפשר להם להעביר מסרים גם בנושאים אחרים. אחד ממשתפי הפגישה אתמול אמר כי "האווירה היתה יותר מחיובית". לדבריו, בין כחלון לחמדאללה יש קשר בלתי אמצעי מצוין. רוב העיתונים הפלסטינים דיווחו היום על הפגישה וחלקם הבליטו אותה בעמודים הראשונים. המשמעות היא שהרשות לא חוששת להבליט את ערוץ השיחות הזה.

כחלון הגיע לפגישה עם מתאם הפעולות בשטחים, האלוף יואב (פולי) מרדכי וסגן שר האוצר, יצחק כהן. השלושה פגשו כאמור את חמדאללה וגם את שר האוצר הפלסטיני, שוקרי בשארה. במסגרת הפגישה הסכימה ישראל לסייע לפלסטינים להתארגן לקראת ביקורת של קרן המטבע העולמית ולעמוד באמות המידה של הקרן לקבלת סיוע כלכלי. נציין כי ראשי הקרן דורשים מהרשות רפורמות כלכליות מרחיקות לכת ושקיפות מלאה, כתנאי לקבלת סיוע.

בפגישה סוכם בנוסף לקדם את פיתוחם של שלושה אזורי תעשייה משותפים, שניים מוכרים היטב, בתרקומיא וממערב לרמאללה, באזור מודיעין עילית. האזור השלישי, המעניין מכולם, יוקם בבקעה בשיתוף פעולה עם הרשות וגם עם ירדן. אזור התעשייה מתוכנן להיות גם אזור סחר חופשי.

הפלסטינים העלו בפגישה עניין נוסף - כוונת ישראל לקזז מהכספים שמועברים לרשות, את הסכום שאותו מעניקה הרשות למחבלים ולבני משפחותיהם. ב"גלובס" דיווחנו כי היקף המענקים מגיע לכ-1.1 מיליארד שקל בשנה, יותר מ-8% מהתקציב השנתי של הרשות. חמדאללה הבהיר בפגישה כי לקיזוז תהיה משמעות חמורה במיוחד, מדינית וכלכלית.

נושא נוסף שעלה בפגישה הוא המצב ברצועת עזה. הפלסטינים הזהירו כי הסלמה צבאית תביא את הרצועה לקריסה. "תושבי הרצועה לא יוכלו לעמוד בהשלכות של עוד מבצע צבאי", נאמר. אין ויכוח בין ישראל לבין נציגי הרשות כי חמאס צריך לרדת מהשלטון כדי להתחיל בשיקום הרצועה. עם זאת, בפגישה אתמול הובע החשש כי התמיכה שלה זוכה חמאס מאיראן וממדינות אחרות, גורמת לו להקשיח את הקו, לחמם את הגזרה ולסרב להעביר את השליטה ברצועה באופן מלא לידי הרשות.