הג'וב החדש של בנצי ליברמן? מנכ"ל רמ"י בעבר מסייע למשחטה שקיבלה צו פינוי

ליברמן שהתפטר ב-2015 בשל חקירה פלילית, עסק בנושא בתפקידו כראש רמ"י פרקליטו: "הוא אינו מטפל בעניינים בהם עסק כראש הרשות"

בצמרת רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) מביעים פליאה על שהתרחש בחודשים האחרונים סביב הטיפול בעבירות בנייה של משחטת "הל יסכה" באור יהודה, ועל המעורבות של מספר גורמים בניסיונות לדחות את מועד פינוי הקרקע שנקבע בפסק דין. עו"ד בנצי ליברמן, מי שהיה מנכ"ל רמ"י ונאלץ להתפטר בעקבות חקירה פלילית נגדו, פנה לאחרונה מטעם המשחטה ובעליה למספר בכירים ברמ"י, במסגרת מאמצי הבעלים לדחות את החזרת הקרקע למדינה. הפנייה של ליברמן נעשתה זמן קצר לפני שנערך מבצע אכיפה גדול נגד המשחטה, שתוכנן חודשים אחדים קודם לפניות.

ליברמן התמנה ב-2011 למנכ"ל רמ"י. ב-2015 נפתחה נגדו חקירת משטרה בחשד לפעולות שביצע בניגוד עניינים, הכוללות סיוע לעסקי הנדל"ן של חברו הח"כ לשעבר נחום לנגנטל. ליברמן מואשם בשני מקרים של פעילות בניגוד עניינים חמור והפרת הסדר מניעת ניגוד עניינים, פגיעה במשמעת והתנהגות שאינה הולמת עובד מדינה. עד כה הושלמה שמיעת הראיות בתיק.

המשחטה, בבעלות אוריאל יסכה וגבריאל מצסה, פעלה תוך הפרות חוק התכנון והבנייה, פלישה בהיקף גדול לקרקע מדינה וללא רישיון עסק, על קרקע בשטח של כ-20 דונם.

ההליכים נגד המשחטה התנהלו בתקופה שבה ליברמן כיהן כמנכ"ל רמ"י. גזר הדין ניתן במארס 2015, במסגרת עסקת טיעון בה הודו בעלי המשחטה בין השאר בעבירות של בנייה ושימוש חורג ללא היתר. הם נקנסו בכ-1.3 מיליון שקל ונידונו למאסר על תנאי, והתחייבו לפנות את האתר עד סוף חודש יוני 2018, ולא לבקש אורכה לפינוי השטח.

בתחילת 2017 התגבשה ברמ"י ובפרקליטות המדינה כוונה לפעול נגד הפרות חוק שעליהן נודע, וזאת במסגרת מבצע אכיפה בהשתתפות שורה של גורמים נוספים. במאי 2017 ביקשה המשחטה, באמצעות עו"ד רונן אורן, לדחות את הליך הפינוי, אולם רמ"י סירבה. המשחטה קיבלה סיוע מעוזי אהרון, סגן ומ"מ ראש העיר אור יהודה. אהרון הודיע ביוני 2017 לבעלי המשחטה, כי "נוכח הרגישות למקור פרנסתם של מאות מתושבי עירנו...אנו ממליצים לאפשר את דחיית ההריסה".

בהמשך נעשו עוד מספר גישושים ופניות של עורכי דין לגורמים בכירים ברמ"י, בין השאר של דמות בכירה בעבר ברמ"י, כשמטרת המגעים הייתה לבדוק האם ניתן לדחות את פינוי השטח. מנהל מחוז תל אביב ברמ"י, צחי דוד, קיבל מספר פניות ובקשות לפגישות, בין השאר מעורכי הדין וכן מגורם הקשור בשמה של משפחת אבו סייף מיפו המוכרת למשטרה.

שבועות אחדים לפני מועד המבצע פנה בנצי ליברמן למספר גורמים ברמ"י והודיע כי הוא מייצג את בעלי המשחטה, וביקש לקיים דיון על בקשת המשחטה ובעליה לדחות את מועד הפינוי.

"בהתאם לפסק דין"

מבצע האכיפה נגד המשחטה נערך ב-12 בפברואר. הפרקליטות הודיעה, כי "במהלך המבצע נמצאו כ-50 קטינים שהועסקו בשעות הלילה. כמו כן, נמצאו קבלני כוח אדם שלפי החשד פעלו ללא רישיון, וכ-60 עובדים המועסקים 'בשחור' ללא דיווח. נמצאו במקום כ-50 עובדים זרים. 8 עובדים עוכבו לחקירה. תישקל הגשת כתבי אישום; הושמדו כ-26 ק"ג עוף פגי תוקף; נמצאו עבירות מתחום הגנת הסביבה - במקום קיים הר זבל בגובה כ-15 מטרים, המורכב מפסדים של עוף, פסולת בנייה ושלדות רכבים ישנים".

מרמ"י נמסר: "משחטת הל יסכה אמורה להתפנות בסוף חודש יוני 2018 בהתאם לפסק דין. עו"ד ליברמן ועורכי דין אחרים פנו במהלך השנה האחרונה כמייצגים של המשחטה לגורמים שונים ברשות מקרקעי ישראל, בבקשה לדחות את מועד הפינוי. שאלת דחיית מועד הפינוי תידון בהתאם לשיקולים ענייניים של כלל גורמי המדינה המטפלים בתיק. משפחת אבו סייף מיפו מוכרת לרמ"י מתיקים אחרים בעניינם, ובמהלך השיחות העלה נציגם גם את נושא בקשת המשחטה לדחות את מועד הפינוי. לא הובהר הקשר בין שני הגורמים והשיח לא הורחב ולא השתמע כאיום".

עו"ד עמית חדד ממשרד ד"ר יעקב וינרוט מסר בתגובה: "לאחר סיום תפקידו כראש רמ"י ולאחר סיום תקופת הצינון, שב עו"ד בנצי ליברמן לעיסוקו כעו"ד וככזה הוא מייצג לקוחות רבים. ברור כי אינו מטפל בעניינים בהם עסק כראש הרשות. הניסיון לשוות לעבודתו המשפטית של עורך דין מקצועי בעל ותק של עשרות שנים בתחומים הרלוונטיים גוון של 'מאכער' חוטא לאמת ומתעלם מכישוריו המוכחים".

מטעם המשחטה ובעליה לא התקבלה תגובה.