ביקושי יתר נרשמו אתמול במכרז המוסדי של שתי הנפקות ראשוניות (IPO) בבורסה בתל אביב - של חברת מרכזי המסחר צים סנטרס, ושל חברת האופנה המקוונת עדיקה. השתיים אמנם נדרשו להוריד משוויין בהנפקה כדי להבטיח את השלמת הגיוס, אולם עדיין מדובר בהצלחה, על רקע הסביבה העסקית המאתגרת שבה פועלות השתיים, בעיקר על רקע התחזקות התחרות ומעבר הצרכנים לקניות אונליין.
השלב המוסדי בהנפקת צים סנטרס, שבשליטת רני צים, הושלם לאחר שהחברה חתכה את שוויה בשליש, לשווי של כ-200 מיליון שקל "לפני הכסף" (לעומת שווי של כ-300 מיליון שקל שלפיו ביקשה לבצע את הגיוס לראשונה). לאחר הורדת המחיר נהנתה צים סנטרס מביקושי יתר, של יותר מ-60 מיליון שקל, והבטיחה גיוס של 48 מיליון שקל, ואילו 12 מיליון שקל נוספים היא צפויה לגייס בימים הקרובים בשלב הציבורי של ההנפקה (בסך הכול תנפיק החברה כ-20% ממניותיה).
בחברה החליטו לבטל את הנפקת האג"ח (בהיקף של כ-80 מיליון שקל), שתוכננה להתבצע במקביל להנפקת המניות, בשל הריביות שהתקבלו במכרז, בשיעור שנע בסביבות 3%. זאת משום שאת גיוס החוב הציבורי ייעדו להחלפת חוב בנקאי הנושא ריבית הנמוכה משיעורי הריבית שהתקבלו במכרז על האג"ח. את הנפקת צים סנטרס מובילה ווליו בייס.
צים סנטרס מחזיקה כיום בארבעה מרכזי מסחר פעילים - בנתיבות, בבית שאן, במעלות ובערד, שהראשונים שבהם נפתחו בשנת 2011, ושוויים עמד בסוף חודש ספטמבר האחרון על כ-473 מיליון שקל (חלק החברה), עם שטחי השכרה של קרוב ל-41 אלף מ"ר, בשיעור תפוסה של 95%. נוסף על כך, היא פועלת לפיתוח מרכזים נוספים, והדגש שלה הוא על פעילות באזורי פריפריה, ובקרוב היא תתחיל בפעילות במגזר הערבי, שם תפעיל שני מרכזים. החברה מחזיקה, בשיתוף עם קרן מידאס הבורסאית, בזכויות בפרויקטים בהקמה בירכא ובאום אל פאחם ובקרקע בטירה.
שווי של 166 מיליון שקל לעדיקה
חברת האופנה המקוונת עדיקה השלימה אמש אף היא את השלב המוסדי בהנפקה, לפי שווי חברה של כ-166 מיליון שקל "לפני הכסף" - נמוך אמנם משווי מקסימלי של 200 מיליון שקל שלפיו ביקשה לגייס תחילה, אולם גבוה משווי המינימום - שעמד על כ-150 מיליון שקל.
בשלב המוסדי, שגם בו נרשם ביקוש של מעל 60 מיליון שקל, הבטיחה עדיקה גיוס של 37 מיליון שקל - כמחצית מהסכום באמצעות הנפקת מניות, וכמחציתו באמצעות הצעת מכר של בעלי מניותיה, בראשות המנכ"ל והמייסד דדי שוורצברג ובעלת השליטה - קבוצת האופנה גולף.
עבור גולף, שרכשה את עדיקה לפני פחות משלוש שנים תמורת 40 מיליון שקל, מהווה ההנפקה הצלחה מרשימה. גולף, המשתייכת לקבוצת כלל תעשיות של לן בלווטניק, נסחרת כיום בשווי שוקשל כ-190 מיליון שקל, ותישאר לאחר ההנפקה עם כ-70% מההון של עדיקה, בשווי של 145 מיליון שקל, כך שלכאורה פעילותה המסורתית של החברה מתומחרת בפחות מ-50 מיליון שקל.
מניית גולף נסחרה היום בחיוב, אך בשנה האחרונה היא הסבה למשקיעים בה הפסד של 33%. בשלב הציבורי של ההנפקה, שאותה מובילה פועלים אי.בי.אי, מתכננת עדיקה לגייס עוד כ-10 מיליון שקל, ובסך הכול יחזיק הציבור בכ-25% ממניות החברה.
אפי רוזנהויז, יו"ר גולף, ורביב ברוקמאייר, מנכ"ל החברה, מסרו כי רכישתה של עדיקה נעשתה מתוך "ראייה ארוכת-טווח, כי לקבוצת קמעונות חשוב ואפילו הכרחי שתהיה זרוע אונליין משמעותית וחזקה, למיצוי הסינרגיה בין האונליין לבין האופליין".
עדיקה, שנוסדה ב-2011 על-ידי שוורצברג ועדי רונן, עוסקת בעיצוב ובשיווק פרטי אופנה, ובהם מוצרי הלבשה, הנעלה ואופנת בית תחת המותג Adika, וכן בשיווק ובהפצה של מוצרים משלימים של מותגים בינלאומיים נוספים, ובהם אדידס, ריבוק, Vans ועוד.
קהל לקוחותיה הוא נשים בגילים 15-45, בעיקר בין הגילים 18 ל-25, ולפי החברה, במהלך שנות פעילותה היא ביססה את מעמדה "כמותג המוביל בשוק האופנה המקוון בישראל, וכפורצת דרך וחלוצה בתחום המסחר הקמעוני המקוון (E-commerce) בישראל".
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.