תמר זנדברג נבחרה לראשות מפלגת מרצ

חברת הכנסת תמר זנדברג נבחרה הערב לראשות מרצ בפריימריז הפתוחים הראשונים ■ זנדברג מחליפה בתפקידה את חברת הכנסת לשעבר זהבה גלאון

תמר זנדברג. "לאן נגיע, ל–60 קומות במגדל העמק?" / צילום: ענבל מרמרי
תמר זנדברג. "לאן נגיע, ל–60 קומות במגדל העמק?" / צילום: ענבל מרמרי

חברת הכנסת תמר זנדברג נבחרה הערב לראשות מרצ בפריימריז הפתוחים הראשונים שהתקיימו במפלגה. זנדברג (41), חברת כנסת מאז שנת 2013, הודיעה שהיא מתמודדת על ראשות מרצ רק לאחר שוועידת המפלגה החליטה לפני מספר חודשים לשנות את חוקת המפלגה, כך שציבור רחב של מתפקדים יוכל להצטרף למפלגה עד חודש לפני הבחירות ולהשתתף בהצבעה היום. מספר חברי המפלגה קפץ מ-18 אלף לכ-31 אלף תוך זמן קצר.

זנדברג היא יו״ר הועדה למאבק בנגע הסמים ואלכוהול וממובילות המהלך להקלה על משתמשי קנאביס בישראל. היא גם פעילה לאורך שנים במאבקים פמיניסטיים, כמו גם בנושאים מסורתיים של מרצ: תמיכה בפתרון שתי המדינות, התנגדות לגירוש מבקשי מקלט, ומאבקי דת ומדינה בנושאי התחבורה הציבורית, פתיחת עסקים בשבת ועוד.

לפני הצטרפותה לכנסת היתה זנדברג חברת מועצת עירית תל אביב מטעם מרצ. כל חברי הכנסת המכהנים של מרצ תמכו במועמדותה.

אבי בוסקילה, לשעבר מנכ"ל "שלום עכשיו", ימנף את החודשים האחרונים וההיכרות שלו עם המתפקדים כדי להתמודד בפריימריז של המפלגה לדירוג הרשימה לכנסת.

זנדברג מחליפה בתפקידה את חברת הכנסת לשעבר זהבה גלאון בסיומה של שנה רוויות יצרים במפלגה הקטנה. גלאון הובילה את מהלך פתיחת השורות במרצ, התפטרה מחברותה בכנסת לפני כחצי שנה כדי להתמסר לדבריה לנושא שינוי חוקת מרצ, ולפני כחודש כאשר סקרים פנימיים גרמו לה להבין שלא תוכל לנצח פרשה מן המירוץ. באותו היום הודיע גם ח"כ אילן גילאון כי הוא פורש מן המירוץ אחרי שבוע של אשפוז וקושי פיזי להמשיך במערכה.

הודעת שני ראשי מרצ בעשור האחרון על פרישה, סללה את הדרך לזנדברג. מולה התמודד מנכ"ל שלום עכשיו אבי בוסקילה, והפעיל החברתי אבי דבוש, שפרש גם הוא לפני מספר שבועות.

זנדברג נאמה הלילה בסיום המירוץ בגני התערוכה והדגישה שבכוונתה להפוך את מרצ למפלגה שמכוונת להיות חלק מן הקואליציה גם במחיר של הגעה לפשרות בנושאים מסוימים. הסקרים בחודשים האחרונים מחמיאים למרצ וזנדברג מתכוונת לרכב על גל הפופולריות הזה ואף לאיים על מעמדה של מפלגת העבודה כמפלגה הגדולה ביותר באופוזיציה.

מדוברות המפלגה נמסר כי "באחת ממערכות הבחירות המרשימות והגדולות שנערכו במרצ מעולם, הצביעו היום 16,954 איש ואישה, שהם 53.6% מכלל 31,679 בעלי זכות ההצבעה. המתפקדים הצביעו ב-130 קלפיות ברחבי הארץ, והוכיחו את רמת העניין העצומה שעוררו הבחירות בציבור.

"ח"כ זנדברג זכתה ב-71% מסך הקולות, שהם 12,112 הצבעות. אבי בוסקילה זכה ב-28.5% שהם 4,851 הצבעות. דוד קשני קיבל 23 מהקולות, ואופיר פז קיבל 22 מהקולות. 23 מצביעים בחרו להימנע."

ח"כ מוסי רז, מזכ"ל מרצ: "אני שמח ונרגש שמתפקדי מרצ יצאו בהמוניהם להצביע בכל הארץ, מדן ועד אילת, והוכיחו שמרצ מתחזקת כמובילת השמאל הישראלי. מאחל הצלחה ליו"ר הנכנסת, ח"כ תמר זנדברג, במשימתה להכפיל את השמאל הישראלי".

עופר שטרית, יו"ר ועדת הבחירות של מרצ : "מרצ ניהלה יום בחירות למופת, עם אפס תקלות ושמירה מלאה על טוהר הבחירות. אני שמח שפעם נוספת, מרצ מובילה את המערכת הפוליטית עם ערכים מברזל ואזרחות בריאה".