טראמפ: נשקול להטיל מכסים בעוד 100 מיליארד ד' על מוצרים מסין

בעקבות דברי טראמפ החוזים על מדדי הבורסות של ארה"ב רושמים ירידות של 1%-1.2% • טראמפ: המכסים האחרונים עליהם הכריזו בסין על מוצרים אמריקאים "אינם הוגנים"

מלחמת סחר בין ארה"ב לסין / שאטרסטוק
מלחמת סחר בין ארה"ב לסין / שאטרסטוק

מלחמת הסחר בין ארה"ב לסין נמצאת בעיצומה, ונראה שהנשיא דולנד טראמפ לא מתכוון להביא לסופה בעתיד הקרוב. אתמול אמר הנשיא טראמפ כי הוא שוקל להציע הטלת מכסים נוספים בהיקף של כ-100 מיליארד דולר על מוצרים מסין מכיוון שהמכסים האחרונים עליהם הכריזו בסין על מוצרים אמריקאים "אינם הוגנים".

עם זאת, נציג נשרד המסחר האמריקאי Robert Lighthizer הגיב ואמר כי מכסים כאלה לא יוטלו לפני הליך של שימוע ציבורי.

בינתיים, הצוות הכלכלי הבכיר בממשל סוטה בעליל מההצהרות הקיצוניות של טראמפ ומשתדל לא לשפוך עוד שמן על המדורה. כך, למשל, אמר שר-המסחר, ווילבור רוס, בראיון ל-CNBC, כי תגובת השווקים על העימות האמריקאי-סיני היתה "מופרזת". הוא אותת, שהממשל ינסה לשים קץ למחלוקת באמצעות צעדים דיפלומטיים. "אפילו מלחמות עם יריות באש חמה מסתיימות מו"מ", הוא אמר. "זה לא יהיה מפתיע כלל אם התוצאה הסופית של כל מה שמתרחש עתה תהיה משא ומתן".

בעקבות דברי טראמפ החוזים על מדדי הבורסות של ארה"ב רושמים ירידות של 1%-1.2%. זאת לאחר שאתמול הסתיים המסחר בוול סטריט בעליות ובשוקי אירופה בעליות חדות. בשוקי אסיה, עם זאת, המגמה מעורבת היום.

עם זאת, בעוד שהצוות הכלכלי הבכיר בממשל מנסה להרגיע את הרוחות, הבית הלבן מתחפר בעמדותיו והבהיר שלשום כי גם אם ייגרם לארה"ב נזק כלכלי בגין צעדי גמול סיניים, התקפלות לפני בייג'ינג אינה אופציה. "ייתכן שנגרם לנו קצת סבל (כלכלי) בטווח הקצר, אך אין ספק שבטווח הארוך אנו ננחל הצלחה", אמרה אתמול דוברת הבית הלבן, שרה האקבי סנדרס, בתדרוך היומי לכתבים. "אנו מתמקדים בעקרונות כלכליים בטווח הארוך ואנו מוודאים שתוסיף להיות לנו כלכלה חזקה ויציבה".

וברמז לכך שהוא מוכן ללכת בעקבות שמשון הגיבור ולמוטט - או לפחות לקעקע - את קירות הארמון הכלכלי האמריקאי ובלבד שיוכל להקיז דם סיני, ירה שלשום טראמפ עוד פגז מתותח הטוויטר שלו: "אין לנו מלחמת סחר עם סין. במלחמה הזו הפסדנו כבר לפני שנים רבות בגלל (פקידים) אווילים או חסרי יכולות שייצגו את ארה"ב. עתה יש לנו גרעון סחר בשווי 500 מיליארד דולר בשנה, וגזל קניין רוחני בשווי עוד 300 מיליארד דולר. איננו יכולים להתיר לכך להימשך. כאשר אתה כבר נמצא בפיגור של 500 מיליארד דולר, אין לך מה להפסיד".

שלשום (ד') הודיעה סין על הטלת מכסים בשיעור של 25% על 106 מוצרים אמריקאים, ובהם פולי סויה, כלי רכב וכימיקלים, בהיקף של 50 מיליארד דולר. התגובה הסינית באה מיד לאחר שהבית הלבן פרסם את רשימת המוצרים והתעשיות הסיניים שיוטלו עליהם מכסים בארה"ב. בין המוצרים שהבית הלבן הטיל עליהם מכס: תרופות, תעופה, שבבים והיי-טק.

מיד לאחר פרסום הרשימה על-ידי הבית הלבן הודיע שגריר סין בארה"ב כי ארצו תגיב במהרה למלחמת הסחר, וזאת לאחר שסין עשתה כל שביכולתה להימנע מפעולות מסוג זה. בסין מכוונים לבטן הרכה של הנשיא דונלד טראמפ, והמכסים שמוטלים כרגע הם בשיעור גבוה (של 25%) ומכוונים למוצרים שמיוצרים במקומות בהם טראמפ קיבל תמיכה גבוהה. יש לציין כי כמעט שני שליש מהמצביעים באזורים הכפריים בארה"ב הצביעו עבור טראמפ, שמעוניין גם להגן על תעשיית הרכב האמריקאית.