עסקת "נגב קרמיקה" מתעכבת בשל ערבות בנקאית מדובאי

למרות ההבטחות מהימים האחרונים, העברת השליטה ב"נגב קרמיקה" לידי המשקיעים המיועדים מתעכבת • הסיבה: הבנקים בישראל מסרבים לקבל את הערבות הבנקאית

נגב קרמיקה ירוחם  / צילום: איל יצהר
נגב קרמיקה ירוחם / צילום: איל יצהר

"הערבות לעסקה במפעל נגב קרמיקה - לא מקובלת בבנקים הישראליים", אומר גורם עסקי בהתייחס למשבר במפעל שבירוחם, ועל רקע הצהרות מהימים האחרונים על עסקה שנמצאת במרחק חתימה.

ההצהרות האופטימיות של איש העסקים, משה סבח, שמייצג קבוצת משקיעים שמתעניינים במפעל נגב קרמיקה שבירוחם שנסגר לפני כחצי שנה- היו כנראה מוקדמות מדי. למרות שהודיע כבר באמצע השבוע שעבר כי "החתימה על העברת השליטה במפעל הסוגר תהיה בתוך שעות אחדות", העסקה טרם נחתמה, ועשרות העובדים בירוחם עדיין מקווים שבקרוב יחזרו להתפרנס במפעל שבו עבדו במשך שנים ארוכות, עד שנסגר במפתיע בידי הנהלת קבוצת נגב שבשליטת קרן ויולה.

סבח ביסס את הצהרתו על ערבות בנקאית שהועברה באמצע השבוע שעבר בידי אחד המשקיעים שהוא מייצג, איש עסקים מירדן. המפעל עצמו אמור להימסר למשקיעים בחינם. הערבות הבנקאית, בגובה כ- 150 מיליון שקל אמורה להחליף את זו של קרן ויולה לחברת "מבנה" (לשעבר מבני תעשייה) שהיא בעלת הנכס בירוחם ולהבטיח כיסוי של התחייבויות מן העבר. למרות שחלפו שעות ועברו ימים מאז הצגת הערבות - העסקה המיוחלת טרם נחתמה.

סבח אמר היום ל"גלובס" כי הערבות האמורה הגיעה מבנק בדובאי, שלא מקיים קשרי מסחר עם בנקים ישראליים: "בתוך 48 שעות אביא אישור של בנק צרפתי, שהוא הבנק המקשר בעסקה זו בין הבנק בדובאי לבין בנק איגוד בישראל ובאמצעותו ניתן יהיה לבצע את פירעון הכסף- בעת הצורך. זה עניין טכני, שייפתר בקרוב מאד".

הרוכשים טרם חשפו את זהותם

"מדובר בערבות שנועדה להוות בטוחה לחברת מבנה ושם לא מתלהבים מהמסמך שהועבר אליה: למבנה יש הסכם חתום עם ויולה, ולמה לה להיחשף לסיכון עם קבוצת משקיעים שההרכב שלה עדיין לא ברור, כמו שגם החוסן הפיננסי שלה עדיין לא נבדק לחלוטין", אמר ל"גלובס" גורם כלכלי שמעורה במשבר במפעל נגב קרמיקה: "הערבות שהוצגה לצדדים השונים בשבוע שעבר- לא מקובלת במערכת הבנקאית הישראלית, בלשון המעטה. יש עדיין הרבה מאד שאלות שמחכות לתשובות וחבל מאד שעשרות רבות של עובדים מתאכזבים בכל פעם מחדש".

סבח אמר בעבר כי קבוצת המשקיעים שהוא מייצג מורכבת מאיש עסקים ירדני ועוד שני אנשי עסקים ישראליים- שאת פרטיהם סירב לחשוף. הוא הוסיף כי כמחצית מעובדי המפעל בירוחם- יוכלו לשוב לעבודה, שכן בשלב ראשון יועסקו בו כ-75 עובדים שייהנו מהסכם קיבוצי ומתנאי שכר טובים יחסית.

במהלך הימים האחרונים סבח הסביר כי הוא ממשיך במאמציו לקדם את העסקה שתוביל להצלת המפעל בדרום- חרף קשיים שמערימה חברת מבנה. מחברת מבנה לא נמסרה התייחסות לטענה.

טרם נסגר המפעל באופן מפתיע בחודש נובמבר האחרון, הועסקו בו כ-140 עובדים, וזאת חודשים אחדים לאחר שקרן ההשקעות ויולה רכשה את השליטה על החברה, שהיתה בבעלות אפריקה תעשיות של לב לבייב.

ההחלטה על סגירת מפעל היצור בירוחם נומקה בעבר על-ידי הנהלת החברה וראשי הקרן בכך שאין לו הצדקה קיומית - נוכח יבוא של אריחי קרמיקה ופורצלן מטורקיה במחירים נמוכים יותר ממחירי היצור בישראל.

למרות סגירת המפעל, הנהלת החברה והקרן החליטו לשמר את הפעילות של רשת חנויות נגב ברחבי הארץ - שגם בהן רוב המוצרים שנמכרים הם מוצרים מיובאים. סבח טען כי בדיקות שעשה העלו כי ניתן יהיה לחדש את הפעילות במפעל ולייצר במחירים תחרותיים - באופן שיאפשר את שגשוגו. זאת, בכפוף לקבלת הטבות מהמדינה, כמו מענקים ממשרד הכלכלה והנחות משמעותיות בתשלום הארנונה.