קדחת השקעות בהודו: מיליוני משקיעים חדשים נכנסים לבורסה

זרם מזומנים מקומיים הקפיץ את הבורסה ועלה על ההשקעות הזרות לראשונה זה שנים

נוסעים בתחנת רכבת בדלהי / צילום: רויטרס, Saumya Khandelwal
נוסעים בתחנת רכבת בדלהי / צילום: רויטרס, Saumya Khandelwal

סטיאג'יט סדנגי בן ה-42 החליט בינואר להיכנס לשוק המניות ההודיות, לאחר שעמיתיו לעבודה סיפרו לו על תשואות של 12%-15% שהרוויחו, בעוד שהשקעותיו בנדל"ן פיגרו מאחור.

כעת מחזיק סדנגי 80% מחסכונותיו בקרנות נאמנות הודיות. הוא ייעץ לעמיתיו הצעירים ולשכניו להתחיל להשקיע בקרנות נאמנות ללא דיחוי.

"אני עדיין מצטער שהפסדתי 15 שנים של הזדמנויות תשואה", אמר סדנגי, מנהל בתאגיד ממדינת אודישה במזרח הודו.

הקמפיין שהשיקה ממשלת הודו לפני שנה מעודד מאות מיליוני אזרחים לפתוח חשבונות בנק ולהשקיע חלק מחסכונותיהם בשוק המניות, וזאת במסגרת תוכנית הרפורמה הפיננסית וגביית המסים שנועדה לשחרר מזומנים מהמקומות שבהם הוטמנו ולהזרימם לכלכלה ההודית.

הודות לקמפיין הוזרם מבול של מזומנים מקומיים לשוק המניות ההודי, ותרם לזינוק של 50% בשווי השוק של בורסת הודו לרמה של 2.3 טריליון דולר, על פי נתוני פדרציית הבורסות העולמית. גל הכסף החדש גם תרם להקפצת מדד S&P BSE Sensex ב-36% במונחים דולריים אשתקד - עלייה גבוהה במקצת משאר הבורסות הגדולות בשווקים המתעוררים. במקביל נסקו מניותיהן של החברות הקטנות ב-64%.

השנה שרוי מדד סנסקס בקיפאון בשל בעיית מס שאמורה להיות זמנית, לדברי אנליסטים. באפריל התאושש השוק ב-5%.

למרות זרם המזומנים החדשים, לא ניתן לצפות כמה זמן תימשך ההתאוששות. לשוק המניות ההודי יש היסטוריה ארוכה של תנודתיות. מאז הליברליזציה ב-1991, הפכו תיאום המחירים, מעשי המרמה ומחזורי גאות ושפל לתופעות נפוצות.

למרות זאת טוענים משקיעים כי כניסת המשקיעים החדשים לשוק המניות מהווה שינוי מבני מסיבי מבחינת שוק המניות ההודי, הנמנה עם הוותיקים ביותר בעולם. ראש הממשלה נרנדרה מודי קידם את המהלך באמצעות המרצת קרן הפנסיה הגדולה ביותר במדינה לשלש את השקעותיה במניות הודיות מרמה של 5% לפני שנתיים לרמה של 15% כיום, עם תוכניות להגדיל את ההשקעות האלה בהדרגה לרמה של 25%.

התוצאה היא שלראשונה בעשרות השנים האחרונות עולה היקף השקעותיהם של המשקיעים ההודיים על היקף השקעותיהם של המשקיעים הזרים. ב-2017 הזרימו משקיעים הודים יותר מ-14 מיליארד דולר למניות ההודיות באמצעות קרנות נאמנות, לעומת כ-8 מיליארד דולר שהזרימו משקיעים זרים, לדברי מורגן סטנלי.

כ-1 מיליארד דולר מושקעים מדי חודש במניות ההודיות באמצעות תשלומים קטנים ואוטומטיים שמבצעים אזרחים מהשורה, על פי ניתוח שביצע מורגן סטנלי בנתונים שסיפקה התאחדות קרנות הנאמנות של הודו. הודים רבים משקיעים בשוק המניות לראשונה בחייהם, ויוצאים מהשקעות בנדל"ן, זהב ופיקדונות בנקאיים בעלי תשואה קבועה, שביצועיהם נמוכים מביצועי השוק.

במשך זמן רב עורר קצב צמיחתה של הודו אכזבה בקרב משקיעים, שטוענים כי אוכלוסייתה של הודו אמורה הייתה לאפשר לה לצמוח בקצב מהיר יותר מסין ולהחזיק בתואר הכלכלה מהירת הצמיחה ביותר מבין הכלכלות הגדולות בעולם. אך עשרות שנים של מדיניות כלכלית מזגזגת, חוקי מס מסובכים, תשתיות לא יעילות וסחבת ביורוקרטית חנקו את הצמיחה, על אף שכעת יש סימנים שחלק מהדברים משתפרים.

"בעבר, מי שהיה מקבל קצבת פנסיה היה צריך לעבור חמישה כפרים בדרך לעיר הקרובה כדי למשוך אותה, ואם היה לו מזל הוא היה מקבל את הכסף", אמר אניל אגרוול, אנליסט מניות במורגן סטנלי. "כיום אפשר לפתוח חשבון בנק בכמה שניות והכסף נכנס ישר לתוכו".