סכסוך בין העובדים להנהלת רמ"י מאיים על התוכניות של כחלון להגדלת היצע הקרקעות

מנהל רשות מקרקעי ישראל הודיע לעובדים כי בהתאם לדוח של חברת מקינזי, ישתנה המבנה בארגון * העובדים מתנגדים וטוענים שהמהלך מנוגד לרפורמה שבעקבותיה הוקמה רמ"י ב-2009 * רמ"י: השינויים לא פוגעים במעמד העובדים או בשכרם. אנו מנהלים איתם שיח שוטף

ההבטחות של שר האוצר משה כחלון להגדיל את היצע הקרקעות למגורים כדי להוזיל את מחירי הדירות עלולות להיתקל בימים הקרובים במשוכה משמעותית, בשל סכסוך בין העובדים ובין ההנהלה במונופול הקרקעות של ישראל - רשות מקרקעי ישראל (רמ"י). הסכסוך נוצר בעקבות החלטת ההנהלה על שינוי מבני וייעול בתוך הארגון. במידה והצדדים לא יגיעו להבנות, עלולים העובדים לפתוח בשביתה שתעכב את הגדלת היצע הקרקעות לבנייה.

מנהל רמ"י עדיאל שמרון הכריז לאחרונה על שינוי ארגוני שבמרכזו חיזוק סמכויותיהם של מנהלי המרחבים על חשבון מנהלי החטיבות במטה המרכזי. שמרון מבקש לבצע את השינוי על סמך המלצות של חברת הייעוץ מקינזי ובעקבות מה שהוא הגדיר "סרבול וקושי בקבלת החלטות" בגלל ממשקי עבודה סבוכים, "המובילים בסופו של דבר לעיכוב בקידום נושאי הליבה של רמ"י".

בפועל, מדובר בהכפפת גורמי השרות וגורמי השמירה על הקרקע באופן ישיר למנהלי המרחבים העסקיים, במקום למנהלי החטיבות. השינוי אושר בהחלטת ממשלה המאפשרת לבצע "התאמות ארגוניות" במסגרת הרפורמה ברמ"י, והיישום שלו מתוכנן כבר ליום ראשון הקרוב.

עובדים רבים ברמ"י פנו בימים האחרונים להנהלה ובקשו להתייחס לשינויים הללו במסגרת הסכם עבודה קיבוצי, שהחתימה עליו מתעכבת ותוקפו פג לפני שנתיים. מחלוקת נוספת בין העובדים ובין ההנהלה נוגעת להחזרת המוקד הטלפוני החיצוני לפניות הציבור לתוך עבודת רמ"י והפעלתו על ידי העובדים, מהלך המתחייב מפסק דין שניתן לאחרונה לבקשת ועד העובדים הארצי וההסתדרות. יש עובדים המציעים לדחות את קיום פסק הדין לשנה לצורך היערכות, ואילו הוועד הארצי, בתמיכת ההסתדרות, דורש יישום מיידי.

ברפורמה מ-2009 שבה הוקמה רמ"י, הוכפפו יחידות השרות והשמירה על הקרקע ישירות למנהלי חטיבות בדרג הנהלת רמ"י. ההנמקה לכך הייתה, שמנהלי המחוזות יוכלו להתפנות ממשימות צדדיות ולהתמקד בליבת הפעילות, שהיא שיווקי קרקע. שני הבכירים ברמ"י שמעמדם ייפגע בעקבות השינוי הם מנהל חטיבת השמירה על הקרקע ישראל סקופ ומנהל חטיבת השירות נסים מאברהם.

בדיון שנערך בנושא אתמול בוועדה לביקורת המדינה של הכנסת התנגדה היו"ר שלי יחימוביץ' למהלך ואמרה כי "מתחת לאף ובמחשכים מתקיימת רפורמה נוספת ברשות מקרקעי ישראל". יו"ר ועד העובדים, גיל אייזנשטיין קנה אמרה בדיון כי "לוקחים את הרפורמה שהוכיחה את עצמה ומחזירים את הרשות לימים ולמבנה של מינהל מקרקעי ישראל. דו"ח מקינזי לא הוצג לעובדים, והכל נעשה מתחת לרדאר. קודם עושים שינוי ואז העובדים יבינו מה קורה איתם?"

סקופ אמר בדיון, כי "השינויים עומדים בסתירה לדו"ח מבקר המדינה, משבשים את שיווי המשקל במבנה רמ"י, והם יפגעו בחטיבת השמירה ובעבודתה". לדבריו, הדרג המקצועי לא שותף בעבודת המטה שקדמה להודעת המנהל.

מרמ"י נמסר בתגובה: "הניסיון המצטבר שנרכש באופן מעשי, מאז יישום הרפורמה לפני 5 שנים, ובמסגרת בדיקה שנערכה ברשות בדבר מימושה, עלה - באופן טבעי - הצורך בביצוע התאמות ותיקונים קלים לשינוי הארגוני המהותי שבוצע.

"במסגרת זו אף הוזמן דוח של חברת מקינזי, חברה חיצונית מומחית ובלתי-תלויה, שהצביע על השינויים וההתאמות הנדרשים. הללו הובאו לאישור הממשלה וזכו לאישורה. כל זאת במטרה לטייב ולייעל את עבודת רשות מקרקעי ישראל, לשפר את השירות לאזרחים, את השמירה על מקרקעי ישראל ואת הגדלת היצע יח"ד ולקדם את מטרות רמ"י.

"ההתאמות המדוברות אינן פוגעות במעמד העובדים ובשכרם ואנו מנהלים עימם שיח שוטף לרבות פגישה שהתקיימה בימים האחרונים. יחד עם זאת מדובר בפעולות במסגרת אחריות ההנהלה לפעילותה השוטפת של הרשות".