יו"ר כלל ביטוח דני נוה והקרן שלו מנסים לשרוד בסביבה סוערת

קרן אגת שהוקמה על ידי יו"ר כלל דני נוה גייסה מהמוסדיים עשרות מיליוני דולרים, ומציגה ביצועים נאים בתחומי המכשור הרפואי ושירותי הבריאות

דני נוה / צילום: איל יצהר
דני נוה / צילום: איל יצהר

ובינתיים בקרן של יו"ר כלל דני נוה. קרן Agate (אגת) להשקעה במכשור הרפואי ושירותי בריאות, הוקמה ב-2007 על ידי נוה שפרש זמן קצת לפני כן מתפקיד שר הבריאות. הקרן גייסה כ-64 מיליון דולר מתוך 80 המיליון אותם ביקשה לגייס. בהשוואה לקרנות הון סיכון אחרות שפעלו באותה התקופה, הושקע בה שיעור גבוה יחסית של כסף ישיר של מוסדיים ישראלים, ביניהם קבוצת אי.די.בי באמצעות כלל ביטוח, הראל, לאומי ושות', פריזמה ונוספים.

כלל ביטוח הייתה משקיע העוגן של הקרן, והייתה אחראית להשקעת 30 מיליון דולר מתוך הסכום הכולל שגוייס. הסיפורים שסופרו במשק לגבי הסיבה שבגללה הסכימה כלל ביטוח להיכנס להשקעה הזו, שאינה רגילה עבורה, יכולים למלא כרך עבה באנציקלופדיית הפייק ניוז. השמועות סיפרו על קוספירציות משפחתיות, רומנטיות, פוליטיות וכלכליות, רובן בדרגת הפולקלור.

הגבות שהורמו בעת ההשקעה לא הספיקו לרדת בטרם מונה נוה ליו"ר כלל ביטוח ב-2013, ללא ניסיון ניהולי רשמי מלבד ניהול קרן אגת. ב-2016 אף יצא יו"ר אי.די.בי החדש אדוארדו אלשטיין בהצהרה פומבית, כי יש לחקור את הקשר בין נוה לבין מי שהיו בתקופה הרלוונטי בעל השליטה באי.די.בי. נוחי דנקנר, ויו"ר כלל ביטוח אביגדור קפלן.

קרן אגת נוהלה על ידי נוה, כאשר שותפיו שהגיעו משוק הון הסיכון התחלפו באופן יחסית תדיר לעומת היציבות היחסית המקובלת בצוותי הנהלה של קרנות הון סיכון. הקרן הוקמה בשותפות עם צחי ברגר, בוגר קרן סטאר ונצ'רס, שעזב לאחר שנה. אחריו עזב גם השותף המייסד השני, דניאל קרן, והוא הוחלף על ידי ד"ר חנן שניידר מדסק"ש, אשר עזב גם הוא ב-2012. מישל חביב, שמונה במקומו, עזב את תפקידיו בקרן בפועל ב-2015 אם כי עדיין רשום כשותף. גורמים המקורבים לקרן מציינים כי נוה הוא נותן הטון בקרן, והוא בוחר משקיעים (כמו למשל את המשקיע רוני דווידוף), וכן מקצה לעצמו דמי ניהול, לא בהכרח תמיד תוך תמימות דעים עם שותפיו האחרים.

ב-2012 הקים נוה קרן שנייה תחת קבוצת אגת, הפעם קרן ישראלית-קוריאנית משותפת. הקרן הוקמה על ידי נוה יחד עם עו"ד עמיחי עורקבי, קונסול הכבוד של דרום קוריאה בישראל ואריאל מוזס, אשר גם לו עבר בתפקידים בכירים בקבוצת כלל. הקרן מנהלת כ-40 מיליון דולר.

במקביל לדיון בסיפור היווסדה והתנהלותה, מעניין לבחון את ביצועיה של אגת לאורך השנים, ומסתבר שאלה לא רעים בכלל יחסית לשוק בו היא פועלת ולתקופה בה פעלה.

ההצלחה הגדולה שלה הייתה כנראה בחברת לומניס, שבה השקיעה אגת בשלב מאוחר יחסית, כך שלא עברה איתה את העליות והירידות. אגת השקיעה בלומניס בסבב של 15 מיליון דולר ב-2009. לאחר מכן הונפקה החברה בנאסד"ק ב-420 מיליון דולר וב-2015 נמכרה ב-510 מיליון דולר. השווי בו בוצעה ההשקעה לא נמסר, אך נראה כי מודבר בתשואה משמעותית בשנים הללו.

מן הקרן הקוריאנית השקיעה אגת בשלבים מאוחרים יחסית בחברות אנדוצ'וייס שנמכרה לבוסטון סיינטיפיק ב-210 מיליון דולר ב-2016 לאחר שהונפקה בבורסה בכ-400 מיליון דולר ב-2014. נראה כי אגת הספיקה למכור חלק מאחזקתה במחירים הגבוהים יותר, אם כי לא ידוע לפי איזה שווי בוצעה ההשקעה. עוד רשמה החברה אקזיטים צנועים בשתי חברות קוריאניות שהוונפקו בבורסה המקומית וכן בפעילות להקמת מוסדות רפואיים במזרח אירופה - התחום שבו נוה מתמחה בתוך הקרן על בסיס תפקידו כשר בריאות לשעבר.

אגת מושקעת גם בחברות נוספות הנחשבות מעניינות כמו אורנים, RDD, בריינסגייט, וולריטס ו-MST. הנטיה של הקרן להיכנס להשקעה במה שהיא מזהה כשלב מתקדם בפעילות החברה, מעלה את סיכויי ההצלחה שלה אך התשואה שלה לרוב אינה מגיעה למאות אחוזים כפי שאפשר לרשום כשמהמרים נכונה על חברות מדעי חיים צעירות מאוד.