אריק פינטו: "המגזר העסקי חייב לקחת בחשבון את דפוסי ההתנהגות החדשים של הצרכנים"

מנכ"ל בנק הפועלים אמר את הדברים בוועידת ישראל לעסקים של "גלובס" • פינטו התייחס לכך ש"הבנקים נדרשים להתמודד עם המציאות המשתנה", והוסיף: "הרגולציה הפיננסית צריכה לעודד ולאפשר לבנקים לצמוח ולא לעסוק בחסימתם מכל כיוון"

"עולם הבנקאות משתנה בקצב שלפני עשור היינו חושבים שהוא בגדר בלתי אפשרי", ובנוסף "הבנקים נדרשים להתמודד עם אתגרי המציאות המשתנה ולהישאר גורם פיננסי משמעותי בחיי הלקוח, ולשם כך הם צריכים לתת ערך מוסף ולהתפתח לתחומים שנותנים מעטפת כוללת ותועלת ללקוחות". על כן, יותר מתמיד, "הממשלה לא יכולה להעמיד עוד ועוד רמזורים, תמרורים ומכשולים בצמתים החשובים ביותר של הפעילות הכלכלית - ואלה, חברים, הם הבנקים".

כך אמר היום אריק פינטו, מנכ"ל בנק הפועלים, שנשא דברים במליאת הפתיחה של ועידת ישראל לעסקים של "גלובס". פינטו ציין בנאומו כי כדי שהמשק ימשיך לצמוח בקצב ראוי, "הממשלה תצטרך להפחית את עומס הרגולציה שמעיק על המגזר הפיננסי", וציין בהקשר זה ש"הרגולציה הפיננסית צריכה לעודד ולאפשר לבנקים לצמוח ולא לעסוק בחסימתם מכל כיוון", תוך שהוא הוסיף כי על רקע התהפוכות והשינויים בעולם הבנקאות, "יש היום הרבה יותר חדשנות בבנקים, הרבה יותר טכנולוגיה והרבה יותר דיגיטל".

בנאומו אמר פינטו כי "ישראל צמחה גם השנה בקצב מהיר מהממוצע. מצב התעסוקה במשק הולך ומשתפר, שיעור האבטלה ירד לרמה של 4%, ושיעורי ההשתתפות בכוח העבודה דומים כמעט לאלה של המדינות המפותחות", תוך שהוסיף כי "אנחנו רואים יותר ויותר אוכלוסיות שלוקחות חלק במעגל התעסוקתי והכלכלי - וגם נהנות ממנו. במילים אחרות, העובדות והעובדים בישראל הם אלה שמניעים את הצמיחה המהירה, ויש גם נתונים שמראים שהם נהנים ממנה יותר: השכר הממוצע במשק עלה מאז תחילת העשור בשלושים ואחד אחוזים ושכר המינימום עלה בשיעור תלול עוד יותר - בשיעור של 38%", ציין באופטימיות מה בנוגע למצב הכלכלה המקומית.

"כמה נקודות שפוגמות בתמונה האופטימית"

או אז הוסיף פינטו: "לכאורה, מה שאנחנו רואים כאן זו תמונה נכונה של צמיחה מכלילה, כולל חלחול למטה ושיפור כלכלי שמיטיב עם כל שכבות האוכלוסייה", והחריג שיש "כמה נקודות שפוגמות בתמונה האופטימית הזאת".

מהן אותן נקודות שפוגמות התמונה האופטימית אליבא פינטו? "יש, ותמיד יהיו, קבוצות שלא משתתפות בכוח העבודה ותלויות בקצבאות. הקבוצות האלו, שמנועות מהשתתפות מטעמי גיל, מצב בריאותי וחסמים אחרים, אינן נכללות באוכלוסיות הצומחות. כלומר, דווקא הקבוצות שזקוקות לתמיכה נותרות מאחור בפער שרק הולך וגדל", אמר והדגיש כי לדידו "זה רע למדינה, זה רע לכלכלה וזה רע לכולנו".

אך לא רק זאת, מנכ"ל הבנק שרבים מעובדיו הוותיקים זכאים לתנאים פנסיוניים תקציביים נדיבים, אמר גם כי "בציבור הרחב קיימים פערים עצומים בזכויות הפנסיוניות בין דור אחד למשנהו ובין קבוצה אחת לאחרת, שיוצרים פערים פנימיים ובין דוריים בלתי נסבלים". על כך הוא הוסיף ואמר כי "היקף האוכלוסייה בגיל השלישי הולך וגדל ויש לטפל בסוגיה ברמה משקית, על מנת לשמור על אוכלוסייה בריאה ומאוזנת בכדי ליצור הזדמנויות שוות לדורות הבאים".

פינטו, שמנהל את אחד משני הגופים המלווים לציבור הרחב הגדולים ביותר בישראל גם התייחס להתנהלות משקי הבית בישראל, לקוחותיו הקמעונאיים. "המשפחה הישראלית צריכה לכלכל היום את צעדיה יותר מבעבר", אמר וציין בנוסף כי "הפיתויים היום גדולים והאפשרויות אינסופיות, ודווקא בסביבה כזו אסור לשכוח שתוחלת החיים עולה. ולכן, כל שכיר, כל עצמאית, כל משפחה, חייבים לשים דגש על חיסכון ארוך טווח, איש איש לפי יכולתו, כדי להגיע מוכנים לפרישה ולאתגרים שעלולים להגיע במהלך החיים".

"מי שיפעל בהגינות ייהנה בשורה התחתונה"

פינטו התייחס בנאומו לגל ההתייקרויות במשק, כפי שבא לידי ביטוי בשבועות האחרונים בעיקר בתחומי המזון אך לא רק, וכפי שעלול להתחזק במידה ניכרת עם ייקור החשמל בקרוב, ואמר: "לצד עליות המחירים אנו עדים לתופעה שכל מנהל עסק בישראל לא יכול להתעלם ממנה. מודעות צרכנית גוברת ונכונות של הציבור לצאת למאבקים ולרחוב על מנת לפעול לשינוי המצב. המגזר העסקי חייב לקחת את דפוסי ההתנהגות החדשים הללו בחשבון בכל החלטה", אמר, תוך שהוסיף כי עסק שיעשה כן, ושיטיב לקרוא את צרכי הלקוחות ויפעל בהגינות, "ייהנה משיווק ואווירה ציבורית חיובית שעשויים להיתרגם גם לשורה תחתונה טובה יותר".

פינטו המשיך והתייחס לנושאים שבכותרות, כשהתייחס לתשתיות בישראל, "ותשתיות התחבורה הציבורית בפרט", כשאמר כי למרות מהלכים שביצעה הממשלה בשנים האחרונות, "יש לומר בקול רם: צריך לעשות הרבה הרבה יותר" וש"ניידות חברתית תורמת להגדלת התוצר והפריון. זה נכון לתשתיות פיזיות ולפרויקטים בתחום האנרגיה, המים ועוד, ויש לראות בכך משימה לאומית מהמדרגה הראשונה". בהקשר זה הוא הצהיר, או שמא הבטיח, כי "כבנק מוביל בתחום, תמיכה בפיתוח תשתיות היא יעד אסטרטגי גם אצלנו ונשמח לתרום את חלקנו לנושא".

אך הוא לא עצר בתשתיות הפיזיות, והתייחס כאמור לעוד תשתית שלתפיסתו צריכה מענה ושיפור ניכר: "תשתיות הן גם רגולציה ובירוקרטיה. על הממשלה לשפר את התשתיות הללו תוך מיקוד בעול שהן מטילות על העסקים הקטנים והבינוניים", אמר והוסיף ש"בלי שיפור משמעותי בכל התשתיות לא נוכל לעמוד בקצב הצמיחה הנדרש".

פינטו גם אמר כי "בישראל 2018 יש עדיין אוכלוסיות שסובלות מאפליה תעסוקתית בהזדמנויות, בשכר ובזכויות. אי אפשר לדבר על שוויון הזדמנויות וצמיחה מכלילה בלי לדבר על שוויון מגדרי ועל קידום נשים בשוק העבודה". הוא הוסיף בהקשר זה כי "ממשל תאגידי חכם צריך ללמוד לעשות שימוש בהעדפה מתקנת, וליצור כל העת תנאים שיאפשרו הזדמנויות שוות".

הוא המשיך ואמר כי הניסיון מלמד כי "ריבוי נשים מנהלות טוב לארגונים לא רק בשם השוויון, אלא בראש ובראשונה בשל ריבוי הדעות והגישות. נשים וגברים מסתכלים על העולם במשקפיים שונים ובפריזמות אחרות. לא להשתמש ביכולת הנשית, בזווית הנשית, זה לא רק לא שוויוני - זה בעיקר רע לעסקים". עוד אמר כי יש לדאוג גם לגיוון בסוגי האוכלוסייה, מכל המגזרים וגם בעלי מוגבלויות, שהיקפי העסקתם נמוכים הרבה יותר מדי.