יאיר לפיד: נתניהו הוא לא בן אדם. הוא חיבל לי בעבודה כל יום; אני קיבלתי את האסון שהוא יצר

יו"ר מפלגת יש עתיד בוועידת ישראל לעסקים של "גלובס": "יחסית לכל התפקידים שלו, יש לנתניהו הרבה זמן לדבר. ראש הממשלה כותב פוסטים מוטרפים על רשויות החוק, מי שמפעיל לחץ על שומרי הסף זה הוא עצמו"

איך לא הסתדרתי עם נתניהו? אני מסתדר עם רוב בני האדם - בתנאי שהם בני אדם. הוא חיבל לי בעבודה כל יום" - כך אמר היום (ד') יו"ר מפלגת יש עתיד, יאיר לפיד, בוועידת ישראל לעסקים של "גלובס".

את החלק שלו בוועידת ישראל לעסקים של "גלובס" פתח יו"ר יש עתיד, ח"כ יאיר לפיד, בהתייחסות לדברי ראש הממשלה, בנימין נתניהו. "אני מוכרח להגיד שיחסית למישהו שהוא שר הביטחון, שר הבריאות, ושר הקליטה ושר ושר - יש לו המון זמן לדבר. אני רוצה להגיב לשני חלקי הנאום שלו. בחלק הפוליטי, הוא אמר שיש לחץ בריוני על שומרי הסף, שמהווה סכנה לדמוקרטיה. אכן יש לחץ - הוא זה שלוחץ עליהם ומסכן את הדמוקרטיה. יושב ראש הממשלה בלילות, וכותב פוסטים מטורפים על רשויות החוק, מעולם זה לא היה ככה, כמו שאצלו.

"בתחום הכלכלי, אני לא רוצה לנקב את הבועה שהכלכלה חזקה, אבל נתניהו עקץ אותי על מחירי החשמל ב-2014. מחירי החשמל שנה קודם לכן, בתקופה שהוא היה ראש הממשלה ושר על לענייני כלכלה, היו בשיא כל הזמנים. לאורך כל תקופתי כשר אוצר הם ירדו וירדו. בינואר 15 זו כבר הייתה ירידה של 15%.

"הפעם האחרונה שהוא ניהל את הכלכלה הייתה בין 2009 ל-2012, ואני קיבלתי את האסון שהוא יצר. קיבלתי בור תקציבי ואבטלה שעולה על ה-6%. שנה ושמונה חודשים אחר-כך אין בור תקציבי, נרשמה אבטלה מהנמוכות בתולדות המדינה. כחלון היה מספיק הגון כדי להגיד 'את כל הרפורמות אני עושה בכסף שלפיד השאיר לי'.

"הוא דיבר פה על החדשנות בהתלהבות, אבל הממשלה שלו כל שנה מורידה 300 מיליון שקל מתקציב של המדען הראשי (הרשות לחדשנות). וחוץ מזה, לקחת קרדיט על מובילאיי וההייטק הישראלי - אם יש דבר שהקהל יודע, זה שההצלחה של הכלכלה ישראלית היא במקום שבו הממשלה לא מתערבת. אתה לא יכול לדבר על שוק חופשי, ולבקש קרדיט על הצלחות".

אתה מסתר עם בני אדם, איך לא הסתדרת עם נתניהו?

"אני מסתדר עם רוב בני האדם, בתנאי שהם בני אדם. במשך שנתיים כמעט כשר אוצר הוא חיבל לי בעבודה מהבוקר עד הערב. תדרך נגדי על כישלון שלו".

כחלון כן מסתדר איתו. אולי הבעיה אצלך?

"כחלון הוא לא איום פוליטי לראש הממשלה, אני כן. ובעולמו, זה הדבר שקובע. לא במקרה, הפיטורים שלי הגיעו כשהנתונים של הכלכלה התחילו להיות לכיוון של הצלחה. כשפתאום אמרו, רגע הוא עושה משהו נכון, זה מתחיל להצליח".

ישבתם יחד בכנסת שבוע.

"אני אדם אדיב, וכל אדם שניגש אליי ואומר 'רוצים לדבר אתך' - אני בא. אמסלם בא אליי ואמר שנתניהו רוצה לדבר, אז באתי. הוא ביקש ממני לאשר שחיים ילין ייסע איתו להשבעה בברזיל. אמרתי לו שלא, בגלל הקיזוזים. והכול נאמר באדיבות. אני לא פוסל אף אחד אף פעם, כי אני לא רוצה שיפסלו אותי. אני רק לא יושב עם מי שיש נגדו אישום פלילי. אגב, אולי פעם אחת תשאלו אותו אם הוא יישב איתי".

מה אתה היית עושה עם מחירי החשמל, באופן מיידי?

"זה לא עובד ככה, באופן מיידי. כלכלה לא מנהלים מהיום להיום, אלא באחריות. יש לי את הצלקות על הגב מה קורה כשאתה מנהל באחריות. אלה שבאו אחריי הסתכלו עליי, ואמרו 'לנו זה לא יקרה. אנחנו ניתן לציבור את מה שהוא חושק בו'.

"יש פרויקטור לגז כבר ארבע שנים, לוויתן באיחור אינסופי, הממשלה לא עושה את עבודתה. בסופו של דבר הדבר היחיד שהם טובים בו זה הודעות לעיתונות ומסיבות עיתונאים. יש פה אנשים שינתקו להם את החשמל, ונתניהו ממשך להיות מנותק.

"כלכלה זה לא פתרונות מיידיים. עובדים מסודר. החדשנות היא שבסוף תוביל את הפריחה הבאה. צריך כבר לטפל בסטרטאפ ניישן הבא. נתניהו דיבר על החרדים, אבל בשלוש השנים האחרונות עלה מספרם בישיבות 30% ויש ירידה בכניסתם לשוק העבודה".

מה עם הביקורת עליך כשר אוצר?

"לא הרגשתי שיש מחסור בביקורת עליי, שאני גם צריך להצטרף אליה. כשנכנסנו למשרד האוצר והתברר לי גודל האסון, כינסתי את הצוות ואמרתי להם שאנחנו הולכים לאסון פוליטי, ואני יודע שראש הממשלה ירחיק עצמו מכל העניין. הם שאלו אותי, 'אז למה אנחנו עושים את זה', ועניתי שאנחנו לא בורחים מאחריות. אני גאה בתקופה שלי במשרד האוצר. בין היתר בזכות רפורמת השמיים הפתוחים עם שר התחבורה, מהפכת הקורנפלקס".

עתיד פוליטי - בהנחה שאתה לא ראש ממשלה בבחירות הבאות, איזה שר אתה?

לפיד: "אני רץ לראשות ממשלת ישראל, כי המדינה צריכה ממשלה אחרת טובה שעובדת ושיוקר המחיה בה יירד".

שאלה משיר, יו"ר אגודת הסטודנטים באוניברסיטה העברית. אילו פתרונות אתה מציע לסטודנטים שאין להם גב כלכלי?

לפיד: "ראש הממשלה אמר שהכלכלה פורחת, את בעצם שואלת אותו פורחת למי. אנחנו צריכים מערכת שלוקחת סטודנט מהפריפריה החברתית או הגיאוגרפית ונותנת לו עד תואר שני בחינם. והסיבה היא שזה משתלם כלכלית למדינת ישראל. אם לך יהיה תואר בחינם, ולא תיאלצי לעבוד קשה כדי להחזיר הלוואות, המדינה תרוויח את כספי המסים שאת תרוויחי. הפתרון הוא לא כמו בארה"ב, אלא דרך ניכויים ממס הכנסה על ההלוואות - רק אחרי שתרוויחי סכום מסוים, תתחילי לשלם. זו תהיה הקלה גדולה לסטודנטים.

"זה לא משאבים ענקיים, זה משתלם כלכלית. הממשלה הנוכחית הוציאה 10 מיליארד שקל על הסכמים קואליציוניים. אנחנו לא לקחנו כסף קואליציוני כשהיינו בממשלה, כי הכסף שייך לשיר ולסטודנטים".