לה גל: "האנשים שמוחים אבודים במגמות הגלובליזציה והכלכלה החדשה"

כך אמרה היום הלן לה גל, שגרירת צרפת בישראל, בוועידת ישראל לעסקים של "גלובס" • "אני מאמינה שהרעיון של נשיא צרפת, עמנואל מקרון , להפוך את צרפת לסטארט-אפ ניישן הגיע כשהוא ביקר בישראל"

"אני מאמינה שהרעיון של נשיא צרפת, עמנואל מקרון, להפוך את צרפת לסטארט-אפ ניישן הגיע כשהוא ביקר בישראל, והוא מצא כאן רעיונות שהביא לצרפת", כך אמרה היום שגרירת צרפת בישראל, הלן לה גל, בראיון הדן בחדשנות בצרפת, עם עיתונאי "גלובס" אסף אוני בוועידת ישראל לעסקים של "גלובס" שנערכה היום בבנייני האומה בירושלים. לה גל אמרה כי מאז שנבחר ב-2017, מקרון הוציא לפועל מספר רפורמות הנוגעות לחדשנות, בהן רפורמה במסים. "אנחנו רואים הרבה חברות גדולות, בעיקר מארה"ב, מקימות מרכזי מחקר ופיתוח בצרפת", אמרה לה גל.

לה גל אמרה כי בשגרירות צרפת בישראל פועלים לחזק קשרים כלכליים בין שתי המדינות בתחום החדשנות. "הרבה חברות צרפתיות מקימות בישראל מעבדות ואקסלרטורים, כמו אורנג' ורנו. ישראל מובילה בתחומים רבים כמו סייבר, אבל אנחנו שער לשוק גדול מאוד, השוק האירופאי. לכן אנחנו יכולים לסייע זה לזה", הסבירה לה גל.

כשנשאלה עד כמה ריאלי לשנות את צרפת, שידועה ב-35 שעות עבודה בשבוע, בחופשות ארוכות ועוד, כדי להפוך את המדינה לחדשנית, ענתה לה גל כי "זו קלישאה על צרפת. אתה יכול לשלוח לי אימייל בשתיים בבוקר ואם זה חשוב אני אענה, וגם כל הצרפתים. אנחנו חייבים להשתנות כל הזמן. השנה היינו המדינה המובילה באירופה מבחינת השקעות הון סיכון בסטארטאפים ויש עוד הרבה מה לעשות, כמו רפורמה בחינוך ובסקטור הציבורי".

לה גל התייחסה למחאת האפודים הצהובים, שמציגה מתח בין מסורתיות וחדשנות בצרפת, ואמרה כי "גם בישראל יש אפודים צהובים וזו הופכת לתופעה בינלאומית. יש לממשל הצרפתי שתי רגליים. אחת היא רפורמות כלכליות והשניות חברתיות, שאולי קורות לאט יותר. האנשים שמוחים אבודים במגמות הגלובליזציה והכלכלה החדשה. צריך לשמוע אותם ולענות לזה אבל גם להמשיך לקדם את הצד העסקי. זה אתגר לכולם שבא לידי ביטוי בצורות שונות במדינות שונות". על כך שבמחאה מתבטא גם כעס כלפי חברות כמו גוגל ופייסבוק, אמרה לה גל כי "אנחנו עובדים על כך שהחברות האלה ישלמו מסים, גם במסגרת מאמצים פנימיים בצרפת וגם באיחוד האירופי. אני בטוחה שהן יכולות להרשות לעצמן לשלם וגם להישאר בצרפת כי אנחנו שוק מאוד גדול".

לה גל אמרה כי הייתה רוצה שתהיה מוביליות רבה יותר של סטודנטים בין אוניברסיטאות צרפתיות וישראליות. "יש לנו כבר הרבה הסכמים בשדה הזה. אנחנו המדינה הרביעית בעולם במספר הסטודנטים הזרים. במהלך ואחרי הלימודים הם יכולים לעבוד ולהביא לידי ביטוי את הכישורים שלהם". היא הוסיפה כי האוכלוסיה הצרפתית שעלתה לישראל מהווה גשר בין המדינות, "יש הרבה צעירים צרפתים בישראל ורבים מהם עובדים בהייטק. הם גשרים טבעיים בין צרפת לישראל ועושים עבודה דינמית בקירוב המדינות בשדה".

היא הוסיפה כי אמנם אין יצרנית רכבים ישראלית, אבל ישראל הפכה למקום מוביל הנוגע לטכנולוגיית רכב. "החברות הצרפתיות רנו ופז'ו מגיעות לכאן כדי ללמוד מהחדשנות הישראלית. חברות צרפתיות מתעניינות גם בסייבר, שישראל מיקמה את עצמה בתור המובילה בסקטור, וגם חדשנות בתחומי הבריאות, אגרוטק וערים חכמות מושכים חברות צרפתיות". כשנשאלה לה גל מה הייתה לוקחת מישראל לצרפת אמרה כי "את העובדה שאם מישהו נכשל זו לא בעיה. בצרפת כשאנשים נכשלים, הרבה פעמים הם נהיים מדוכאים ונוטשים. הישראלים מיד מתחילים עסק חדש ואחרי שניים או שלושה נסיונות זה בסוף מצליח".