איב בונזון: "כדאי לארה"ב וסין להגיע להסכם, משום שהדבר נמשך כבר זמן רב"

חבר הנהלה ומנהל ההשקעות הראשי של בנק יוליוס בר, איב בונזון, התייחס היום בוועידת ישראל לעסקים של "גלובס" לאחת מהסוגיות ה"בוערות" המשפיעות על השווקים הגלובליים כבר תקופה ממושכת – מלחמת הסחר בין ארה"ב לבין סין

בין הדוברים בוועידת ישראל לעסקים של "גלובס" היום (ד'), נמנה גם איב בונזון, חבר הנהלה ומנהל ההשקעות הראשי של בנק יוליוס בר, ובמסגרת דבריו התייחס לאחת מהסוגיות ה"בוערות" המשפיעות על השווקים הגלובליים כבר תקופה ממושכת - מלחמת הסחר בין ארה"ב לבין סין, שהאירועים שבצילה תרמו להגברת התנודתיות העולה ממסכי המסחר.

לדבריו, "כדי להבין מה ההשלכות האפשריות של המאבק בין ארה"ב לבין סין צריך להבין איך הגענו לכך, וכל עוד הפעילות של הסינים הייתה לטובת חברות ה- s&p האמריקאיות, לא היה צורך 'לדחוף' אותן החוצה מארה"ב. מה שהפתיע זה הזמן שלקח לסינים מול מה הם מתמודדים בוושינגטון, עוד לפני שינוי הממשל וכניסתו של דונלד טראמפ לתפקיד. כעת הצדדים מנסים למצוא דרך להקטין את האפקט של המאבק על השווקים, ואם האמריקאים ידחפו את הנושא יותר מדי, הם עלולים להשפיע על רווחי החברות האמריקאיות, לכן הם לא יכולים לקחת את זה קדימה מדי כי זה עלול לפגוע בהם. אני חושב שכדאי לשני הצדדים להגיע להסכם, משום שהדבר נמשך כבר זמן רב".

 גם הכלכלה האירופית במצב מורכב. האם השווקים באירופה משקפים את המורכבות הקיימת בהם, או שמא אנחנו צפויים לראות המשך מגמה שלילית בהתרחשות של אירועים שליליים בהמשך?
לדבריו, "המצב בכלכלה האירופית די ברור, משום שהכלכלה האירופית נבנתה כל בסיס כמה הנחות ברורות והגבלות תקציביות. הבעיה של באירופה הוא לא בביקושים המקומיים, המצב שם פשוט מאוד, השאלה מה הביקושים מבחוץ. הבנק המרכזי האירופי החמיץ הזדמנות לשנות מדיניות מוניטרית ולא עשה זאת, זו הבעיה. צרפת איטליה וספרד צריכות לשנות את התפיסה בבריסל".

לגבי צרפת אמר כי "בצרפת המחאות עלו כי מקרון לא סיפק את הסחורה. הכלכלה בצרפת מאטה, אבל יש צעדים רגולטוריים שהיו יכולים לסייע, ומאקרון עשה טעות קשה בחישובים שלו לגביה, כי מי שבחר בו עשה זאת גם כדי להרים את הכלכלה הצרפתית. השינויים בצרפת הם איטיים ובצרפת הדמוגרפיה שונה מבאיטליה, משום שכשיש אוכלוסייה מזדקנת, לא נכנסים למלחמת אזרחים".

מדיניות הפד האמריקאי ברורה, ואנחנו צפויים לראות שיעורי ריבית עולים בשוק האמריקאי ועלייה באינפלציה. מה תהיה ההשפעה על השווקים?
"היום אין להם ברירה אלא להעלות את הריבית. מה שצריך להבין זה שהכלכלה המערבית הפכה ליותר רגישה. שינויי הריבית משפיעה על מחירי הנכסים. אנשים איבדו את סדרי הגודל. אם מחירי המניות יורדים יותר מדי, בגלל נתונים שליליים, הם ייכנסו לפינה ויהיו חייבים להוריד את שיעורי הריבית בהמשך".

האם השוק הישראלי מעניין משקיעים זרים, ואם לא מה צריך לקרות כדי שיתעניינו בו?
"בפורטפוליו השקעות צריך גיוון. כולם מבינים שהריביות לא יגיעו ל-5%-6%. לכן צריך למצוא עוד אופציות. אני אוהב את הכלכלה התוססת של ישראל. לנו, כמנהלי השקעות גלובליים, זה שוק נפלא ואחד מהשוקים הטובים שלנו".