"כלל קורסת"? מי עומד מאחורי המצגת שמסעירה את שוק הון

מצגת הקשורה לביצועי כלל ביטוח הופצה היום בעילום שם מטעם "בעלי מניות בחברה" • המצגת ככל הנראה חלק מניסיון להדיח את המנכ"ל ולהשפיע על זהות היו"ר הבא • מבדיקת "גלובס" עולה כי חלק מהנתונים מוצגים בצורה מניפולטיבית • האם גם הפעם היחצ"ן רונן צור עומד מאחורי המתקפה?

יורם נוה, מנכ''ל כלל ביטוח / צילום: כדיה לוי
יורם נוה, מנכ''ל כלל ביטוח / צילום: כדיה לוי

סערה בכלל ביטוח: הבוקר הושק קמפיין לא מזוהה תוקפני ואגרסיבי נגד הנהלת ודירקטוריון הקבוצה תחת הסיסמא "כלל קורסת" ותוך אזהרה לדירקטורים על כך ש"ביטוח דירקטורים לא מכסה רשלנות". מי שמובילים את הקמפיין הם "קבוצת משקיעים זועמים", ששלחו הבוקר בשעת השין הודעה לדירקטורים בקבוצה, כמו גם לתפוצה רחבה שכוללת גם אנשי תקשורת רבים, מצגת שמציגה על פניו את ביצועי החסר של כלל ביטוח ביחס למתחרים.

על פי הערכות בשוק מי שמוביל את הקמפיין הוא היחצן רונן צור, שמסר בתגובה ל"גלובס": "הקמפיין מעלה שאלות קשות על הניהול העתידי של הפנסיות", תוך שסירב להתייחס לשאלה האם הוא מנהל את הקמפיין או לא. המהלך הנוכחי מזכיר במידה רבה מהלך דומה שקרה ב-2013 אז מישהו שלא הזדהה הוציא באמצעות משרדו של צור קמפיין פרסום אגרסיבי נגד יו"ר רשות לניירות ערך דאז שמואל האוזר. על הקמפיין היו חתומים "פעילי שוק הון מודאגים".

היום מדובר במצגת שנשלחה לדירקטורים על ביצועים חלשים לכאורה של כלל ביטוח, שמשקפים נתונים מוכרים ברובם, ושחלקם לא כוללים, כנראה בכוונה את תוצאות מגדל, וזאת כדי להציג תמונה רעה יותר מבחינת תוצאות כלל ביטוח. מדירקטוריון כלל ביטוח נמסר: "כלל ביטוח היא חברה בעלת בסיס מצויין וצוות עובדים ומנהלים מקצועי, ואנחנו עושים ונמשיך לעשות את כל הדרוש כדי להצעיד את כלל ביטוח לתוצאות עסקיות טובות".

הקמפיין החריג והלא מזוהה בכלל ביטוח יצא לדרך כחצי שנה לאחר שיו"ר כלל ביטוח ניסה להדיח את מנכ"ל החברה כשבעלי מניות בחברה צידדו במהלך, שהוליד הליך בדיקה חיצוני וחריג בנוגע לממשל התאגידי בכל הקשור למהלך ההדחה שנכשל. אותו מאבק בין המנכ"ל יורם נוה ליו"ר הקודם דני נוה הוביל להאשמות חריפות מצד המנכ"ל גם נגד התנהלות בעלי מניות בחברה, שחלקן זכו להתייחסות בדוח הבדיקה הסופי. אגב, מאז יו"ר החברה נאלץ לעזוב את החברה והמנכ"ל ממשיך בתפקידו, כשבימים אלה דירקטוריון הקבוצה נמצא בעיצומו של הליך לבחירת חברי דירקטוריון חדשים - זאת, לראשונה בענף בקבוצת ביטוח ללא גרעין שליטה.

"לא משהו שעשו ביום אחד. יכול לעלות מאות אלפי שקלים"

לא ברור בשלב זה מי הזמין את הקמפיין ומממן אותו. מדובר בקמפיין מתוזמר ומתוכנן מראש, עם חולצות ממותגות, יצירת רשימות תפוצה נרחבות וסיקור יח"צני מתמשך, הבאת "מפגינים" - שלדברי גורם, שככל הידוע אינו קשור לקמפיין, ייתכן והם עובדים מחברת כוח אדם, חלוקת ערכות לנכנסים לבניין המטה של הקבוצה ועוד. זאת תוך שיוצרי הקמפיין העלום משדרים כי ינקטו בצעדים נוספים. "זה לא משהו שעשו ביום אחד. יש פה עבודה עם עיצוב והפקה וזה לא זול. זה אפילו יכול לעלות מאות אלפי שקלים", אמר גורם בשוק. גורם בשוק העריך כי עלותו של קמפיין כזה גבוהה ונמדדת אפילו בכמה מאות אלפי שקלים.

בשוק יש מי שמעריכים כי המהלך מובל על ידי בעל מניות עם בטן מלאה על תוצאות כלל ביטוח. בעלי המניות עמם שוחחנו היום הכחישו קשר למהלך ואף הביעו סלידה ממנו.

גורם בכיר משוק ההון אמר כי "התנהלות שכזו היא מכוערת, ולא עוזרת ויש דרכים אחרות לשנות את החברה. זה מונע שקט סביב החברה, שיסייע לשיפורה, ולכן גם יכול להרחיק בעלי מניות טובים שרוצים בשינוי החברה מהחברה הזו".

מבחינת גורמים אחרים בסביבת הקבוצה, "זה אקט של בריונות וניסיון להלך אימים על הדירקטורים ועל החברה והתנהלותה. לא הצליחו לשנות את תפיסתם של חברי הדירקטוריון ולהסית אותם והולכים בדרכים אלה, שאינן ראויות".

רוני רז יו"ר ועד עובדי כלל ביטוח מסר היום כי "צר לי שגורמים זרים ואינטרסנטים ובעלי מניות מיעוט אשר בינם לבין טובתה של כלל ביטוח אין מהמשותף, בוחשים שוב בקלחת ובמינוי היו"ר וחברי הדירקטוריון".