יחסי חוץ | פיצ'ר

בכיר אמריקאי: ביידן ימשיך לעודד נורמליזציה בין ישראל לשכונתיה

פקיד בכיר אמריקאי, המנוסה ומעורה במזרח התיכון ובממשל ביידן הנכנס, אמר לגלובס כי הנשיא החדש יעודד את המשך תהליך הנורמליזציה עם מדינות ערביות ומוסלמיות • הבכיר הוסיף כי הערוץ הפלסטיני, שנזנח בימי טראמפ, יחזור לתמונה ופתרון שתי המדינות יקודם

ג'ו ביידן, נשיא ארה"ב ה-46 / צילום: Associated Press, Evan Vucci
ג'ו ביידן, נשיא ארה"ב ה-46 / צילום: Associated Press, Evan Vucci

פקיד בכיר אמריקאי, המנוסה ומעורה במזרח התיכון ובממשל ביידן הנכנס, אמר לגלובס כי הנשיא החדש מתכוון לנצל את השינויים במזרח התיכון מתקופת טראמפ ובין השאר יעודד את המשך תהליך הנורמליזציה עם מדינות ערביות ומוסלמיות. מסר ברוח זו הגיע לדבריו לישראל וגם לכמה מהמדינות שהיו בקנה. טל שניידר פרסמה ב"זמן ישראל" כי בין המדינות הללו נמצאות מאוריטניה ואינדונזיה.

עם זאת, אמר הבכיר האמריקאי כי הפלסטינים יחזרו לזירה והתהליכים יתקיימו האחד לצד השני. גם בסוגיית איראן לא תהיה חזרה מלאה לאחור, השינויים שקרו והתנהגות טהראן הם בסיס אחר לחלוטין מתחילת העשור.

"מה שהיה הוא לא מה שיהיה", אמר הגורם האמריקאי הבכיר במחלקת המדינה האמריקאית.

אתה מתכוון לתקופת טראמפ או תקופת אובמה?
"לשתיהן. ממשל ביידן יהיה ממשל ביידן לא אובמה 2, ומן הסתם גם לא ימשיך את מדיניות טראמפ בקו ישר אבל בהחלט ינצל את ההזדמנויות שמדיניות זו פתחה".

אם הנשיא ביידן ושר החוץ בלינקן יחזרו להסכם הגרעין?
"באופן מיידי בוודאי שלא".

האם יהיה מו"מ עם איראן?
"כנראה שכן, אבל לא יבוטלו העיצומים באופן גורף כי האיראנים בצעדי העשרת האורניום כאילו מוכיחים שהם רוצים פצצה וההתחייבות האמריקאית ברורה - לא נאפשר לאיראן לבנות פצצה גרעינית. ההסכם הקודם שייך לעבר, הוא ישמש בסיס ויש בצוות המוביל החדש של הממשל מי שהיה גם אז, אבל ברור שהסכם חדש יכיל שינויים מרחיקי לכת".

ומה לגבי התמיכה בטרור? הטילים ארוכי הטווח?
"הכל על השולחן, אבל המטרה העיקרית היא מניעת פצצה".

האם ישראל, ערב הסעודית והמדינות מהמפרץ הפרסי יהיו בתמונה?
"בוודאי, שר החוץ הנכנס טוני בלינקן התחייב פומבית כי לא יהיו צעדים של ממש באיזור בלי להיוועץ בידידות ישראל במזרח התיכון ובראשן סעודיה ומצרים. יתרה מכך, הסכמי אברהם נותנים עוד כוח לקואליציה נגד איראן, התמונה איננה כפי שהייתה לפני חתימת ההסכם הקודם, ולכן גם התוצר הסופי אם יהיה, יראה אחרת".

כבר היו מגעים בין הצוותים החדשים בממשל לממשלת ישראל?
"רשמית ממתינים לחילופי השלטון, בפועל ודאי, ולא רק עם גורם ממשלתי אחד".

ומה נאמר שם?
"אני חושב שהרושם שנוצר בקרב חלק מהישראלים בצד הפוליטי הימני כי קרוב אסון מדיני בשל יציאתו של טראמפ, מוטעה למדי, ונדמה לי שבני השיח הישראלים קיבלו מספיק דברי הרגעה בעניין".

ואיך אתה מסכם את מדיניות טראמפ במזרח התיכון?
"בהחלט שונה, היא הביאה אתגרים חדשים ומנגד קידמה כיוונים שקודם לא נראו כבני השגה. נצטרך לעבוד קשה כדי לטפל בערוץ הפלסטיני שנזנח, ולקדם את פתרון שתי המדינות שהוא היחידי שעל הפרק וכמה מהצעדים שלל הממשל היוצא היו מנוגדים לכך".

גם אם תקום ממשלת ימין-חרדים?
"אנחנו פועלים מול כל ממשלה שהעם בישראל בוחר, גם נתניהו הכריז על מחויבותו לכך, ואף חתם על הסכמים עם יאסר ערפאת. נוודא שהדברים יהיו רגועים בתקופה הקרובה, כדי לייצב את השטח, מול ממשלת ישראל בזמן בחירות, מועד רגיש לכל הדעות, ומול הרשות הפלסטינית. צריך לזכור שגם בצד הפלסטיני התמונה מורכבת, ויתכן ושם יהיו בחירות ויעלה נשיא חדש".

האם תתכחשו להסכמות טראמפ על החלת הריבונות הישראלית בגדה ובגולן?
"אלה התחייבויות הנוגדות לתפיסה האמריקאית רבת השנים, אבל אין עדיין החלטה גורפת בעניין. אבל נקודה חשובה שקרתה בהיבט הזה היא שהפלסטינים הבינו שהקיפאון רע להם, ואף שהם תולים תקוות בממשל החדש, גם כאן, דברים כבר קרו והמצב השתנה".

אתה מתכוון להסכמי אברהם?
"בעיקר. זה עשה שינוי גדול הן אצל הפלסטינים שהבינו שקיפאון רע להם, הן במדינות ערב שרואות את הרווחים שאפשר ליצור מהסכמים כאלה והן בישראל שמרוויחה כלכלית רווח עצום. אבל אני חושב שהשינוי הגדול הוא תודעתי, והרשתות החברתיות מעידות על כך. ההסכמים מקדמים היכרות ישירה, שינוי תדמיות ישנות, הכרה בשגשוג שהם מביאים וחינוך להידברות וסובלנות. גם אצלכם יש שינוי בדימוי ה'ערבי' שאצל הישראלים, ומי שמבינים את זה ראשונים הם האזרחים הערבים שבתוך ישראל, שתומכים בהסכמים אפילו בניגוד לדעת ההנהגה שלהם".

ואתם תמשיכו? היו עוד כמה מדינות איסלאמיות וערביות בדרך.
"למה לא? זה מבורך, וככל שזה יהיה מתואם עם המדיניות האמריקאית הכוללת בוודאי. ובממשלת ישראל יודעים את זה, וכנראה גם בממשלות של כמה מהמדיות שהיו בדרך".

הדובר מגלה שתהליך הנורמליזציה בין ישראל למדינות ערביות ואיסלמיות יהיה חלק מהמדיניות האמריקאית החדשה ולא יפסק. עם זאת, הוא אומר, "אנחנו נוסיף את האספקט הפלסטיני ביתר שאת, כלומר נקדם זה לצד זה את שני המהלכים, נורמליזציה ומו"מ על הסדר ישראלי-פלסטיני". כשנשאל אם מדובר בהתניה, השיב, "עם קשר הדוק".