ביל גייטס מצהיר בספר חדש: נפטרתי מכל אחזקותי בחברות נפט וגז

את ההחלטה קיבל ביל גייטס לפני מספר שנים, אך התהליך היה מורכב מאוד ולא מנע את השקעתו בתעשיות מזהמות אחרות • גייטס עשוי להיות האדם העשיר ביותר שניסה להתנער לחלוטין מתעשיות המפיקות דלקים מבטן האדמה ומובילות לפגיעה אקלימית ואקולוגית משמעותית

ביל גייטס / צילום: Reuters, Jason Lee
ביל גייטס / צילום: Reuters, Jason Lee

ביל גייטס, האדם השלישי בעושרו בעולם, מרבה לעסוק בנושא משבר האקלים, ולהזהיר את המנהיגים מפני אסון שעשוי להיות חמור יותר ממשבר הקורונה. רק באוגוסט האחרון, אמר גייטס כי "עלות שינויי האקלים עשויה להיות כאחוז מהתמ"ג האמריקאי בשנה, החל משנת 2030", וקרא למנהיגים לפעול כדי למנוע את התוצאה הגרועה ביותר האפשרית, שתעלה בחיי אדם וסבל רב.

כעת, מספר ביל גייטס בספרו החדש על צעד משמעותי שעשה בכדי לקדם את השקפתו בנוגע למשבר האקלים ולהוות דוגמה, ומצהיר שהחליט להיפטר מכל השקעות הנפט והגז שלו. את ההחלטה קיבל גייטס לפני מספר שנים, אך התהליך היה מורכב מאוד, ולא מנע את השקעתו בתעשיות מזהמות אחרות. גייטס עשוי להיות האדם העשיר ביותר שניסה להתנער לחלוטין מתעשיות המפיקות דלקים מבטן האדמה ומובילות לפגיעה אקלימית ואקולוגית משמעותית.

גייטס החליט למכור את אחזקותיו הישירות בחברות נפט וגז בשנת 2019, ולעבור עם מנהלי השקעות עבור אחזקות מניות ואגרות חוב. כדי לממש את הבטחתו להפסיק את ההשקעות בתחומים הללו, היה צריך גייטס לפעול בסינרגיה עם קרן הנאמנות המנהלת את הכסף בקרן גייטס. הוא עצמו, לא מחזיק במניות פחם כבר כמה שנים, אך נכון ל-2019, יותר מ-100 מיליון דולר של קרן גייטס הושקעו בחברות נפט וגז, ובהן ענקיות האנרגיה שפעילותן שנויה במחלוקת - שברון, BP ואקסון מוביל.

הכסף של הקרן המושקע באופן ישיר באחזקות נפט וגז הוא נתח קטן - 40 מיליארד דולר מתוך כ-1.2 מיליארד, המושקעים בקרנות נאמנות שייתכן כי מחזיקות באופן עקיף מניות של דלקים מאובנים. ההון האישי של גייטס, מוערך בכ-137 מיליארד דולר, לפי בלומברג. בעוד שגייטס מנסה לדלל ככל הניתן את השקעותיו בדלקים מאובנים, הוא ממשיך להשקיע בחברות המבוססות על ענף המאובנים, כמו למשל סיגנצ'ר אביאיישן, שמפעילה נמלי תעופה של מטוסים פרטיים.

למרות שגייטס מדבר מזה שנים רבות על משבר האקלים ועל סיבותיו, ומבין היטב את חשיבות הפסקת השימוש בדלקים מאובנים לטובת קיצוץ הפליטות המדרבנות את עליית הטמפרטורה, הוא החליט רק בשנת 2019 להפטר מהשקעותיו תחום, שכן עד אז לא חשב שהיפטרות מאחזקות לבדה תצליח לבלום את שינויי האקלים או לסייע לתושבי המדינות העניות. ואמנם, בשנה האחרונה, מנהלים ארגוני הסביבה קמפיינים משמעותיים לדרבון הסטת השקעות מהסקטורים המזהמים.

גייטס, מצידו, אומר שקיבל את ההחלטה לבסוף מסיבות מוסריות. "איני רוצה להרוויח כשמחיר המניות האלה עולה משום שאנחנו לא מפתחים חלופות נקיות מפחמן", אמר. "ארגיש רע אם ארוויח מהעיכוב בצמצום הפליטות לאפס". זאת, בזמן שהמערכות הכלכליות עדיין לא מתמחרות את עלות השימוש בדלקים מאובנים, במיסים דוגמת מס פחמן. לשם מימוש חזונו לאור המצב בשטח, החליט גייטס להשקיע בחברות שמפתחות או מדרבנות שימוש באנרגיה נקייה ובפתרונות ללכידת פחמן מהאוויר.

יחד עם זאת, גייטס מדגיש כי סילוק ההשקעות בדלקים מאובנים איננו מספיק לשם פתרון המשבר האקלימי, וכי הצהרות דוגמת זו של מדינת ניו יורק, להוציא את כספי הפנסיה של החוסכים שלה בסך 226 מיליארד דולר מחברות המאובנים, מהווה פתרון קל שאיננו מספק, שכן אין בו פתרון לבעיה מהותית: מציאת והשקעת משאבים במקור אנרגיה נייטרלי פחמנית.

פתרון שינויי אקלים יהיה "הדבר המדהים ביותר שהאנושות עשתה אי פעם", אומר המייסד המיליארדר של חברת מיקרוסופט, שמתאר בספרו החדש "כיצד להימנע מאסון אקלים", מהן הדרכים לשיטתו להימנעות מאסון אקלימי ולהתמודדות עם ההתחממות הגלובלית. גייטס מתמקד בפתרונות הטכנולוגיים, ומדגיש כי מקורות אנרגיה מתחדשת בסקטור האנרגיה מהווים פתרון רק לכ-30% מסך הפליטות, בעוד שהאנושות נדרשת לקיצוץ של 70% נוספים במערכות שונות דוגמת תחבורה, בנייה, מקורות המזון ועוד.

"צמצום טביעת רגל פחמנית הוא המינימום שניתן לצפות מאדם בעמדתי"

"אני מודע לכך שאני שליח לא מושלם בנוגע לשינויי אקלים. בעולם לא בדיוק חסרים גברים עשירים עם רעיונות גדולים לגבי מה שאנשים אחרים צריכים לעשות, או שחושבים שטכנולוגיה יכולה לפתור כל בעיה", כותב גייטס, שהונו מוערך ביותר מ-100 מיליארד דולר. "נכון שטביעת הרגל הפחמנית שלי גבוהה באופן אבסורדי. אני הבעלים של בתים גדולים וטס במטוסים פרטיים - למעשה, לקחתי אחד לפריז לוועידת האקלים - אז מי אני שארצה מישהו על הסביבה?", כתב גייטס בספרו. לדבריו, תחושת האשם שלו סביב כמות פליטות הפחמן הגבוהות להן הוא אחראי, גרמה לו להיות מודע יותר לצורך לצמצם את טביעת הרגל הפחמנית שלו.

לדבריו, "צמצום טביעת הרגל הפחמנית שלי הוא המינימום שניתן לצפות ממישהו בתפקיד שלי שדואג לשינוי האקלים וקורא בפומבי לפעולה", זאת בזמן שהאנשים העשירים בעולם הם המנוע העיקרי לפליטות הפחמן, בעוד שהעניים ביותר הם הראשונים לסבול באופן הקשה ביותר מתוצאותיו. לפי גייטס, בשנת 2020, הוא החל להשתמש בדלק סילוני בר קיימה, שיקזז את פליטות התעופה של משפחתו במהלך 2021. זהו דלק שאיננו מופק מדלקים מאובנים, אלא ממספק חומרים דוגמת שמנים צמחיים, פסולת עירונית וחקלאית.

פליטות שאינן תעופתיות, כותב גייטס כי הוא "מקזז פליטות באמצעות חברה שמפעילה מתקן שמסיר פחמן דו חמצני מהאוויר". נזכיר, כי טכנולוגיות ל'יניקת' פחמן מהאוויר נמצאות בשלביהן הראשונים, והן שנויות במחלוקת מבחינת היכולות שלהן בשלב זה. גם רעיון קיזוז הפליטות - לפיו אדם מסויים יכול להמשיך לזהם אך להשקיע במקביל באנרגיה מתחדשת או בנטיעת עצים ופעולות סביבתיות אחרות - מצוי תחת ביקורת בעולם.

גייטס כותב שהוא משקיע גם בחברות אנרגיה נקייה ועמותות. למשל, בשנת 2015 עמד גייטס בראש הקמתה של Breakthrough Energy , קרן הון סיכון המשקיעה בטכנולוגיית חדשנות אקלים "שתוביל את העולם לפליטת אפס נטו". כלומר, הגעה למצב שבו לא נוספות פליטות חדשות לאטמוספירה, שכן אלו הנפלטות - נספגות במנגנונים שושנים הסופחים פליטות, דוגמת עצים. "השקעתי יותר ממיליארד דולר בגישות שאני מקווה שיעזרו לעולם להגיע לאפס פליטות", כותב גייטס בספרו.