המאבק על האסי: העותרים סירבו לפשרה, ובית המשפט יכריע

המדינה הציעה פשרה לפיה יורחב שטח הנחל לשימוש הציבור, דרישת הרישום המוקדם תבוטל, ומספר המבקרים במקום יגדל • עם זאת, העותרים דחו את ההצעה: "לא מוכנים להסתפק יותר בפירורים ובפשרות שמותירות את העוול על כנו"

נחל האסי ליד קיבוץ ניר דוד / צילום: כדיה לוי
נחל האסי ליד קיבוץ ניר דוד / צילום: כדיה לוי

בדיון שהתקיים היום (ד') בבית המשפט המחוזי בחיפה הציעה המדינה מתווה פשרה לפיו חלק מנחל האסי ייפתח לציבור הרחב תוך פיקוח על כמות המבקרים. השופטת תמר נתנאל פנתה לעותרים וניסתה לשכנע אותם להסכים להצעה אך העותרים עמדו על פתיחת מעבר לשימוש בכל אורך הנחל. פסק הדין יימסר בהמשך.

מתווה הפשרה שהוצע מתייחס לחלק המכונה "החוף הירוק", שאליו מאפשר קיבוץ ניר דוד גישה מאז 22 ביוני ללא מעבר דרך אזור המגורים בכפוף לרישום מוקדם והגבלה עד 250 אנשים. במסגרת הפשרה, שהוצעה על-ידי פרקליט מחוז צפון איתן לדרר, יורחב שטח הנחל לשימוש הציבור, תבוטל דרישת הרישום המוקדם, ומספר האנשים בשטח בזמן נתון יהיה עד 400 איש.

עמותת משחררים את האסי נמסר לאחר הדיון :"היום צפינו בציפוף שורות האליטה במדינת ישראל כאשר המדינה תיאמה עם הקיבוץ הסכם פשרה מביך, מעל ראשם של העותרים, שעיוור לעם ישראל ולמציאות בפריפריה ב-2021. הסכם הפשרה המוצע משאיר את השליטה במשאב הטבע הציבורי בידי הקיבוץ שגזל אותו מידי הציבור ומרוויח משימוש בו. ההצעה נותנת פרס בצורת נחל פרטי, והיא תקדים שאין לה תקומה משפטית או מוסרית. אזרחי ישראל ובמיוחד בפריפריה לא מוכנים להסתפק יותר בפירורים ובפשרות שמותירות את העוול על כנו. זכינו להיות חלק מהתעוררות הפריפריה שתהפוך את ישראל לצודקת".

העתירה הוגשה על-ידי ח"כ משה ארבל מש"ס ומפלגת ש"ס בדרישה לאפשר גישה לנחל האסי בחלק העובר בתוך קיבוץ ניר דוד. לפני שבועיים פתח הקיבוץ לראשונה גישה בשביל העוקף את שטח המגורים ואיפשר לציבור מעבר לנחל בחלקו המערבי.

"חופש התנועה והשוויון נפגעים"

השופטת נתנאל ניסתה לשכנע את העותרים להסכים למתווה שהוצע על-ידי המדינה: "ניתן לפתור את העניין בדרכי שלום ולא להגביר מחלוקות. אני מציעה לשקול את הדברים, הפתרון טוב, יכול להביא רוגע".

על כך השיב עו"ד ישראל באך מטעם העותרים: "אני נדהם. אנחנו מדברים על סיטואציה שהקיבוץ השתלט על משאב ציבורי. אנחנו הפה של כלל אזרחי ישראל שנחסמת מהם הגישה. חופש התנועה והשוויון נפגעים. האינטרס הציבורי הוא לא להשאיר את המפתחות בידיים של הקיבוץ". כאשר ציין באך כי הקיבוץ עובר על החוק, העירה השופטת כי "זה עוד לא נקבע".

מקיבוץ ניר דוד נמסר: "המדינה וקיבוץ ניר דוד הגיעו להסכמות בנושא משבר נחל האסי. תתאפשר כניסת הציבור לחוף הירוק בחלק המערבי של הנחל מחוץ לאזור המגורים. עד 400 איש בו זמנית יוכלו להכנס ללא הרשמה מראש. ההסכמות הובאו בפני בית המשפט המחוזי בחיפה בדיון שהתקיים הבוקר".

עורכי הדין המייצגים את קיבוץ ניר דוד, יצחק פינק והלה פלג ממשרד אגמון, אמרו לאחר הדיון כי "אנו סבורים כי המתווה שהושג מאזן באופן ראוי, ובית המשפט סבר כי הפתרון ראוי".