חוק ההסדרים | פרשנות

ליברמן יכול לסמן עוד וי: רכבת התקציב ממשיכה לנוע, ורק העזים נותרו בחוץ

שר האוצר והדרג המשרדי במשרד האוצר הצליחו להעביר בשלבים הקריטיים שהיו עד כה את כל הרפורמות הדרמטיות שהם רצו להכניס לחוק ההסדרים • יתכנו עדיין שינויים בנוסח של סעיף כזה או אחר, אך מעבר לכך נראה שדרכו של חוק ההסדרים והרפורמות הדרמטיות הכלולות בו נסללה

שר האוצר אביגדור ליברמן / צילום: יניב נדב, דוברות הכנסת
שר האוצר אביגדור ליברמן / צילום: יניב נדב, דוברות הכנסת

אחרי ראש הממשלה, ועדת השרים וכל האיומים של חברי הקואליציה בכנסת - חוק ההסדרים צומצם ב-30%. זה נשמע הרבה, אבל כשנכסים לפרטים (הקטנים והגדולים), מגלים שבפועל שר האוצר והדרג המשרדי במשרד האוצר הצליחו להעביר בשלבים הקריטיים שהיו עד כה את כל הרפורמות הדרמטיות שהם רצו להכניס לחוק ההסדרים.

הרפורמה הדרמטית בייבוא שמבטלת את החסם של מכון התקנים למוצרים שכבר אושרו על ידי התקינה האירופאית או האמריקאית - בפנים. גם רפורמת החקלאות הדרמטית לא פחות, שאמורה להוביל להוזלת מחירי הפירות והירקות באמצעות הפחתת מכסים והקלות נוספות - אושרה, חרף התנגדות עזה ולחץ פוליטי מצד ארגוני החקלאים.

גם רשות הרגולציה שעוררה מחלוקת בין השרים שחששו לאבד מכוחם ומהריבונות שלהם על הרגולציה בתחומם הצליחה להתגבר על המכשולים הרבים שהיו עד כה (לאחר שנכנסה ויצאה ונכנסה לחוק ההסדרים מספר פעמים, והתנגדו לה מספר שרים מרכזיים) - ואושרה גם על ידי המתנגדים.

גם אגרת הגודש בפנים, העלאת גיל הפרישה לנשים ואפילו רפורמת הכשרות בפנים. נעשו שינויים קלים, אבל כל הרפורמות הללו בפנים.

אז מה יצא? פרויקט המטרו, "המס" על הרפואה הפרטית, הפיקוח על המטבעות הווירטואליים, חיוב הבנקים לדווח לרשות המסים על פעילות בחשבונות עסקיים, הדיווח על השכרת דירות הפטורות ממס ושורת נושאים נוספים, שאת חלקם הוסכם לפצל מחוק ההסדרים רגע לפני כניסת השבת.

מדובר בחלק מהחוקים המורכבים והגדולים שתוכננו, ביניהם כאמור "חוק המטרו", אשר הוחלט כי לאור היקפו ומורכבתו, שרוב פרקי החוק (למעט הקמת הרשות הייעודית) יועברו למסלול חקיקה רגיל.

ההוצאה של חוק המטרו מחוק ההסדרים לא באמת מפתיעה אף אחד. להיפך, הכוונה להכניס את חוק המטרו לחוק ההסדרים הגדול מדי גם ככה, לאחר שלוש שנים שבהם לא היה חוק הסדרים, הייתה שאפתנית מדי. מדובר בחוק שמשפיע על מאות רשויות מקומיות ועל כל מערך התכנון והבניה בארץ, וכולל הרבה מאוד פרטים ושינויים דרמטיים. הרצון לדון בו יחד עם עשרות חוקים אחרים בלוח הזמנים הקצר שיהיה לכל חברי הכנסת לעבור על חוק ההסדרים לקראת אישור התקציב - לא היה מאוד ריאלי. פיצול חוקים רחבים הוא נוהג מקובל בכנסת, ולכן חוק המטרו היה על המוקד מלכתחילה. עכשיו נותר לראות האם הוא אכן יקודם לאחר העברת התקציב, אם התקציב עצמו יעבור כמובן.

רוב הנושאים שירדו מחוק ההסדרים הם "עזים"

במובנים רבים אפשר היה להתייחס לחוק המטרו כ"עז" גדולה שהוכנסה לחוק ההסדרים כדי שיהיה אפשר לוותר על משהו לטובת רפורמות אחרות. בפועל, רוב הנושאים שירדו מחוק ההסדרים היו "עזים". רובם נושאים פחות דרמטיים שניתן יהיה להעביר או לוותר עליהם לחלוטין לאחר שיעבור התקציב. שוב דבר שחשוב לפוליטיקאים ולמשרד האוצר לא נפל, אלא רק אותם "עזים" שמראש עוררו הרבה מאוד ביקורת או היו כה מורכבים עד שהיה ברור שיהיה קשה להעביר אותם.

לכאורה חוק ההסדרים עדיין עומד בפני משוכה משמעותית שעלולה לשנות שוב את פניו: אישור החוק בוועדת הכספים. בדרך לשם ימשיכו להתנהל מאבקים משמעותיים נגד חלק מהרפורמות הגדולות שכלולות בו, כמו מאבק ארגוני החקלאים נגד רפורמות החקלאות באמצעות לוביסטים והפגנות רחוב.

אבל מה הסיכוי שוועדת הכספים תפצל נושאים נוספים מהחוק כששר האוצר ליברמן שולט בה הלכה למעשה באמצעות יו"ר הוועדה ח"כ אלכס קושניר, ושני חברי ועדה ממלאי מקום שישראל ביתנו יכולה לשלוח לוועדה, כך שלמעשה ישראל ביתנו מחזיקה 3 מתוך 9 מקומות של חברי הקואליציה בוועדה. בהצבעות שנויות במחלוקת בנוגע לחוק ההסדרים, תוכל ישראל ביתנו לדרוש להחליף חברי ועדה שמתנגדים לחקיקה או העברה מסוימת ולהחליפם בחברי המפלגה שיידרשו למשמעת סיעתית - והופ, נעלמה הבעיה.

יתכנו עדיין שינויים בנוסח כזה או אחר של סעיף כזה או אחר, אך מעבר לכך נראה שדרכו של חוק ההסדרים והרפורמות הדרמטיות הכלולות בו נסללה, וכך גם דרכו של תקציב 2021-2022 - התקציב הראשון מזה כשלוש שנים.