בעקבות התורים הארוכים: משרד הבריאות שוקל שינוי במדיניות בדיקות הקורונה

פרויקטור הקורונה פרופ' סלמאן זרקא הודיע בדיון בוועדת חוקה, כי כחלק מהמענה למחדל התורים הארוכים בבדיקות הקורונה, שוקלים במשרד הבריאות להוסיף אפשרות לזימון תורים גם למתחמי הדרייב אין של פיקוד העורף • בנוסף, ביום כיפור תוקף התו הירוק יוארך ל-36 שעות

יו''ר ועדת החוקה גלעד קריב / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
יו''ר ועדת החוקה גלעד קריב / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

בדיון שהתקיים הבוקר (א') בוועדת חוקה בנושא החגים ומגפת הקורונה, הודיע פרויקטור הקורונה פרופ' סלמאן זרקא כי כחלק מהמענה למחדל התורים הארוכים בבדיקות הקורונה, שוקלים במשרד הבריאות להוסיף אפשרות לזימון תורים גם למתחמי הדרייב אין של פיקוד העורף.

זרקא השיב לביקורת על התורים הארוכים ואמר כי "היו תחנות שבהן נצפו תורים ארוכים וכאלו שלא. אנחנו שוקלים זימון תור גם למתחמי הדרייב אין של פקע"ר, דבר שיאפשר ניהול טוב יותר של המערך, כך שנוכל לנייד צוותים בהתאם לצורך ולהקל על הציבור במקום להביאו לתור של ארבע שעות".

תא"ל רלי מרגלית, מפקד מפקדת אלון בפיקוד העורף אמר בדיון כי "הגענו עד 230 אלף בדיקות, מספר מטורף שהוא הרבה מעל הקיבולת של המערכת אך נתנו מענה.. יש פרקי זמן בהם יש תורים בלתי נסבלים ואנחנו מוטרדים מזה וזה גורם ללחץ גדול ולתלונות רבות בצדק. יש להרחיב את המענה במוצאי חגים ומוצאי שבתות ועד חצות כדי לא לפגוע ביום שאחרי".

עוד לדבריו, "אנחנו יודעים לעמוד בעד 170 אלף בדיקות ביום בתורים סבירים ובלוחות זמנים של תשובה בתוך כ-24 שעות. אם מגדילים בעוד 30 צוותים, הם יוסיפו עוד כ-20 אלף בדיקות, כך שהמעבדות יקבלו זאת בעוד כמה שעות דחייה. מחר ייכנסו לפעילות עוד 20 צוותים בהוראת רה"מ ובתחילת השבוע הבא עוד 10".

לדברי פרופ' זרקא "העלייה בשעות ההמתנה נובעת חלקה מתוך שינוי המדיניות בפתיחת שנה"ל והחג וזה התנקז לבדיקות PCR. התהליך יצר תוספת למערך הבדיקות, חלק מתופעות הלוואי של בדיקות אנטיגן המוניות".

הוא הוסיף כי "כרגע יש תוכנית פריסת מתחמי הבדיקות עד סוכות מבחינת מתחמים ושעות פעילות. היה עומס חריג ואנחנו לא צופים כרגע עומס נוסף, אך נוכל לתת מענה. אנחנו מעלים את כמות הצוותים, עוסקים בהסברה להכוונה לאנטיגן ונערכים לימים הקרובים גם בזמינות פקע"ר וקופות החולים".

עוד ציין הפרופסור כי במשרד הבריאות לא חושבים שאפשר לוותר לגמרי על הבדיקות במהלך תקופת הבידוד ולעשות רק אחת בתום התקופה. "אנחנו לא חושבים שאפשר לוותר לגמרי על בדיקות ולבדוק רק בסוף תקופת בידוד. הבידוד אינו אוטומטי".

עוד ציין כי "נבחן את ההצעה לבדיקת אנטיגן בכניסה לבידוד ו-PCR ביציאה".

עוד אמר כי "יותר זול לעשות PCR מאשר אנטיגן ויש לעסוק בהסברה והכוונה לאנטיגן לצורך תו ירוק. כמו כן יש בלבול בנושא ב-PCR של ילדים הנוסעים לבתי מלון ועד מחר נקבל החלטה האם אנטיגן יוכל להספיק לבתי מלון במקום PCR".

לקראת יום כיפור הודיע מרגלית "בערב יום כיפור נעבוד עד 12, המעבדות יבדקו בצורה חלקית ביום כיפור, לא יהיו מתחמים במוצאי כיפור, ובבוקר שאחרי נגדיל למקסימום".

לבקשת יו"ר הוועדה ח"כ גלעד קריב הודיעו בדיון כי בדיקות האנטיגן שייערכו בערב כיפור לא יוגבלו ל-24 שעות אלא יהיו תקפות ל-36 שעות, עד לצאת הצום. המטרה היא שבכל המקומות - בתי כנסת ותפילות שמחייבות תו ירוק, בדיקת האנטיגן לא תוגבל ל-24 שעות אלא תהיה תקפה ל-36 שעות. "לא ציפינו שמישהו ישבור את הצום בשביל ללכת לעשות בדיקת אנטיגן חוזרת", אמר הפרויקטור.