נתניהו עודנו מנהל מו"מ להסדר טיעון. את מי הוא מידר? כל הפרטים על מאחורי הקלעים

מוקדם יותר חשף העיתונאי בן כספית כי נתניהו ניהל מו"מ להסדר טיעון • לגלובס נודע כי נתניהו עדיין מסכים להודות בעבירה של הפרת אמונים, כאשר המחלוקת הייתה ועודנה סוגיית הקלון • איך התנהל המו"מ, מי ידע ובעיקר מי לא? אלה הפרטים הידועים בשלב זה

אביחי מנדלבליט ובנימין נתניהו / צילום: אלכס קולומויסקי, "ידיעות אחרונות"
אביחי מנדלבליט ובנימין נתניהו / צילום: אלכס קולומויסקי, "ידיעות אחרונות"

בעוד מספר שבועות יפרוש היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט. בתקופה האחרונה מנהל מנדלבליט משא-ומתן סודי עם פרקליטו של בנימין נתניהו על אפשרות של הסדר טיעון. את הפרטים הראשונים בעניין חשף בן כספית, אולם המשא-ומתן לא הסתיים.

לגלובס נודע כי המשא-ומתן התנהל בסודיות מוחלטת, כאשר מצד נתניהו ניהל את המשא-ומתן סנגורו, עו"ד בעז בן-צור. מן הצד השני היו ארבעה שותפי סוד בלבד: היועץ המשפטי לממשלה מנדלבליט, אשר שיתף בסוד את פרקליט המדינה עמית איסמן ואת המשנה לפרקליט המדינה ליאת בן-ארי וגם את עוזרו הבכיר עו"ד חגי הרוש. יתר צמרת משרד המשפטים לא ידעה על כך דבר, וזאת כולל אנשים שמנדלבליט נהג להתייעץ עימם ולהכניסם בסוד העניינים, כגון המשנה ליועמ"ש רז נזרי והמשנה ליועמ"ש עמית מררי.

גם נתניהו נהג כאמור בחשאיות מוחלטת. את המשא-ומתן ניהל עבורו עו"ד בן-צור, כאשר הנאשמים הנוספים בפרשת 4000, שאול ואיריס אלוביץ', כמו גם סנגוריהם, עורכי הדין ז'ק חן ומיכל רוזן-עוזר, מודרו לחלוטין מעצם קיום המשא-ומתן, שמתנהל כאמור זה תקופה ממושכת.

על-פי ההסדר, נתניהו היה אמור להודות בסעיף הפרת אמונים, כאשר על-פי סיפור המקרה בני הזוג אלוביץ' אכן פעלו על-מנת לשחד אותו, אולם המודעות שלו עצמו לשוחד ירדה, ונותרה עבירת הפרת האמונים.

מבחינה זו, נתניהו, שניהל משא-ומתן סודי ועצמאי מול היועמ"ש, התכוון להותיר את הזוג אלוביץ' לבד בזירה, כאשר שאול אלוביץ' צריך להתמודד עם תיק פלילי נוסף בבית המשפט הכלכלי בתל אביב ("תיק בזק").

בעבר הוצע לאלוביץ' לשמש כעד מדינה נגד נתניהו תוך ויתור מוחלט על סנקציות פליליות נגדו וויתור מוחלט לבנו אור ואשתו איריס. שאול אלוביץ' סירב להפוך לעד מדינה, סירב להסדר טיעון ונותר שלוב יד ביד עם נתניהו, וקווי ההגנה שלהם התחברו להם זה עם זה.

עם זאת, העובדה שנתניהו התכוון להודות בסעיף של הפרת אמונים, הייתה אמורה להקל במידת מה על אלוביץ', לאור העובדה שלמעשה המשפט יתנהל במצב זה נגד גורם ששיחד ללא גורם שקיבל בפועל את השוחד.

מה יקרה להליכים נגד בני הזוג אלוביץ'?

נקודה רלוונטית נוספת היא הטענה שהפרקליטות השקיעה משאבים אדירים בתיק מכיוון שמדובר בראש הממשלה. ברגע שהגורם הבכיר יוצא מן התיק בהסדר, המוטיבציה לנהל את ההליך עד תום נגד הנאשמים הנוספים שכבר מזמן ירדו מגדולתם, לוטה בערפל רב.

ספק אם מנהלת מחלקת ניירות ערך בפרקליטות יהודית תירוש וצוותה ימשיכו לכתת את רגליהם מתל אביב לירושלים שלוש פעמים בשבוע על-מנת לנהל עוד תיק פלילי. ברגע שהעניין הציבורי ירד מהתיק, ייתכן כי גם אלוביץ' יוכל לסגור הסדר טיעון מקל ונדיב מול הפרקליטות.

כך או כך, אומנם הסדר הטיעון דלף לתקשורת, אולם מבחינת הצדדים שום דבר לא התפוצץ. נתניהו, על-פי מידע שנמצא בידינו, עדיין מוכן להודות בעבירת הפרת אמונים, אך מסרב להטלת הקלון.

מבחינת מנדלבליט - וליתר דיוק, מבחינת שותפי הסוד שלו - אפשרות כזו איננה על הפרק. לצדדים נותרו קצת יותר משבועיים לצורך ניהול המשא-ומתן, כיוון שב-1 לפברואר 2022 מנדלבליט כבר יחדל מלכהן כיועץ המשפטי לממשלה. עם זאת, יש לציין כי פרקליט המדינה עמית איסמן, המצוי כאמור בסוד העניינים, הסכים לכהן כממלא-מקומו של מנדלבליט עד לבחירת היועמ"ש החדש.

נקודה נוספת שנמצאת על השולחן היא זהות היועמ"ש הבאה. עו"ד גלי בהרב-מיארה לא חיוותה את דעתה בשום צורה על התיק של נתניהו. אין לדעת מה תהיה דעתה על הסדר טיעון שכזה. מנגד, עו"ד רז נזרי חיווה דעתו כי סעיף השוחד בפרשת 4000 נגד נתניהו שגוי, וכי יש לסגור נגדו גם את תיק 2000.

האם שווה לנתניהו למהר לחתום על ההסדר כשהוא יודע מה התנאים שמוצעים לו - או שמא להמתין להכרעה בדבר זהות היועמ"ש הבא ולקוות שהמועמד האנדרדוג ייבחר לתפקיד? לחתום או לא לחתום, זאת השאלה. 

*** חזקת החפות: יודגש כי גם לאחר הגשת כתב האישום נגדם, ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו, שאול ואיריס אלוביץ' וארנון (נוני) מוזס מכחישים את המיוחס להם, לא הורשעו בביצוע עבירה, ועומדת להם חזקת החפות.