בדרך לרעידת אדמה במגדל: שופט העליון לשעבר מלצר יחליף את שלמה אליהו בתפקיד היו"ר

בעל השליטה בחברת הביטוח פורש מהתפקיד אך ימשיך לכהן כדירקטור בחברה • דירקטוריון מגדל אחזקות יתכנס מחר לאשר את המהלך • אליהו רשם לאחרונה רווחים מההשקעה במגדל, אחרי שנים ארוכות שבהן היה מופסד על ההשקעה

שלמה אליהו / צילום: תמר מצפי
שלמה אליהו / צילום: תמר מצפי

שלמה אליהו, בעל השליטה במגדל, מפנה את כסא יו"ר מגדל אחזקות, החברה הציבורית שמחזיקה בחברת הביטוח, והוא יוחלף על ידי שופט בית המשפט העליון בדימוס, חנן מלצר. דירקטוריון מגדל  צפוי להתכנס מחר (ג') לאישור המהלך. אליהו עצמו צפוי להמשיך לכהן כדירקטור במגדל אחזקות, והשאלה אם יוכל לשוב לכהן גם כדירקטור במגדל ביטוח.

אליהו בן ה-86 מחזיק נכון להיום ב-64.28% ממגדל, באמצעות חברת אליהו הנפקות אותה הקים ב-2017 על מנת לממן את רכישה השליטה בחברה. מאז רכש אליהו את השליטה בחברה מידי ענקית הביטוח האיטלקית ג'נרלי ב-2012 עזבו את מגדל שורה של מנכ"לים ויושבי ראש, כולל בנו של אליהו, עופר, שכיהן כמנכ"ל חברת הביטוח במשך פרק הזמן הארוך ביותר - ארבע שנים.

איש העסקים הוותיק החל את דרכו בחברה כנער שליחויות ובהמשך "קודם" לתפקיד של טלפן, עד שפוטר מעבודתו. ב-1959 הוא נהפך לסוכן ביטוח, וב-1966 הקים את חברת הביטוח אליהו, שבאמצעותה צבר את ההון שאפשר לו לחתום על העסקה לרכישת השליטה במגדל בתחילת 2012 .

הוא השלים את מהלך ההשתלטות רק באוקטובר 2012, אז שילם לג'נרלי 3.54 מיליארד שקל עבור כ-69% ממניות מגדל - מחיר ששיקף למגדל שווי חברה של כ-5.1 מיליארד שקל. מחיר המניה בעסקה, שעמד על 4.86 שקלים, שיקף פרמיה של יותר מ-20% על מחיר השוק באותה עת.

נכון להיום, כשמחיר המניה עומד על 5.52 שקלים (ומשקף למגדל שווי של 5.82 מיליארד שקל), מחזיק אליהו (באמצעות חברת אליהו הנפקות) מניות בשווי של כ-3.74 מיליארד שקל .

לכך יש לצרף דיבידנדים בהיקף של כמיליארד שקל שאותם קיבל ממגדל לאורך השנים, האחרון שבהם באוקטובר שעבר (חברת הביטוח של מגדל לא יכולה לחלק דיבידנדים בתקופה הקרובה, כיוון שהיא נמצאת מתחת לשיעור ההון שבגינו מתירות הוראות החשבונאות סולבנסי 2 לחלק דיבידנד). בדרך, מימש אליהו חלק קטן מהמניות שלו במגדל, בכ-28 מיליון שקל.

מלצר עזב את בית המשפט העליון בחודש אפריל האחרון לאחר 14 שנות כהונה, אז כיהן כסגן הנשיאה. מלצר היה השופט הראשון שמונה לבית המשפט העליון מהמגזר הפרטי בשנת 2007. בנאום הפרידה שלו קרא לשמור על עצמאות הרשות השופטת.

מלצר בן ה-70 נולד בתל אביב, בן יחיד לניצולי שואה. אביו עו"ד יוסף מלצר ז"ל מקרקוב , היה מניצולי "רשימת שינדלר". אמו יוכבד מלצר ז"ל , הייתה מניצולי אושוויץ. הוריו עלו ארצה מפולין אחרי מלחמת העולם השניה. הוא למד בגימנסיה העברית הרצליה ולאחר מכן פנה ללימודי משפטים באוניברסיטת תל אביב. בשנת 1977 הקים משרד עורכי דין פרטיו ובשנת 2007 מונה לשופט בית המשפט העליון.