יצרנית החיטה השנייה בגודלה בעולם הודיעה על הפסקת יצוא מיידית

ממשלת הודו הודיעה על הפסקה היצוא בשל "הזינוק הפתאומי במחירי החיטה העולמיים" • מחירי החיטה בעולם קרובים לשיא של 14 שנה

שדה חיטה בהודו / צילום: Associated Press, Channi Anand
שדה חיטה בהודו / צילום: Associated Press, Channi Anand

ממשלת הודו הודיעה אמש על הפסקת יצוא חיטה באופן מיידי. המדינה היא יצרנית החיטה השנייה בגודלה בעולם. משרד המסחר והתעשייה ההודי הודיע כי ההחלטה נעשתה לנוכח "הזינוק הפתאומי במחירי החיטה העולמיים". בנוסף המשרד אסר על יצוא זרעי בצל. 

הודו אישרה יצוא חיטה בשני מקרים בלבד: הראשון הוא "על בסיס הרשאה שניתנה על ידי ממשלת הודו למדינות אחרות כדי לענות על צורכי הביטחון התזונתי שלהן ועל סמך בקשת ממשלותיהן". השני הוא במקרים שבהם ניתן אשראי דוקומנטרי בלתי חוזר (ICLC) לפני פרסום הצו. 

ההחלטה לעצור את יצוא החיטה מדגישה את חששותיה של הודו מאינפלציה גבוהה. עליית מחירי המזון והאנרגיה דחפה את האינפלציה של הודו לקצב שנתי של 7.8% באפריל - שיא של כמעט שמונה שנים. מדד מחירי המזון לצרכן זינק ל-8.4% לעומת 7.7% במרץ. 

מחירי החיטה ומוצרי החיטה בהודו עלו ב-20%-15%, בעוד שמחירי החיטה העולמיים קרובים לשיא של 14 שנים. כך, למשל, בשבוע שעבר, המחיר הקמעונאי הממוצע של קמח אטה (קמח חיטה) עמד על 32.91 רופי  לקילו - קפיצה של יותר מ-14% מאז השנה שעברה, והמחיר הגבוה ביותר זה למעלה מעשור. בשווקי ספוט מסוימים בהודו, מחירי החיטה מגיעים ל-25,000 רופי (322.71 דולר) לטון, לעומת מחיר מפוקח בגובה 20,150 רופי שקבעה הממשלה. 

גל חום פגע ביבול החיטה בהודו

לאחר שהפלישה הרוסית לאוקראינה פגעה ביצוא מאזור הים השחור, המהווה כרבע מכל הסחר בחיטה, הודו ניסתה למלא את החלל שנוצר. המדינה שאפה ליצא שיא של 10 מיליון טון בשנים 2022-2023. באפריל יצאה הודו שיא של 1.4 מיליון טון חיטה וכבר נחתמו עסקאות ליצוא של כ-1.5 מיליון טון במאי. אבל אתגרים מקומיים מקשים על עמידה ביעד השאפנתי. כך, למשל, מאות דונמים של יבולי חיטה ניזוקו בעקבות גל חום חריג בחודש מרץ. 

הודו היא ספקית גדולה של חיטה למדינות השכנות לה. מלבד אפגניסטן שקיבלה לאחרונה משלוחים גדולים של חיטה מהודו על רקע הומניטרי, בנגלדש היא עוד יבואנית גדולה של חיטה הודית. הודו ייצרה כ-7 מיליון טונות של חיטה במהלך 2021-2022 ומתוכם כמעט 50% נשלחו לבנגלדש. 

ההחלטה של ממשלה הודו מתווספת לצעדים דומים שמדינות נקטו מאז תחילת המלחמה באוקראינה. ממשלות ברחבי העולם שואפות להבטיח אספקת מזון עם העלייה במחירי החקלאות. אינדונזיה עצרה את יצוא שמן הדקלים, בעוד סרביה וקזחסטן הטילו מכסות על משלוחי תבואה.