ועדת הכלכלה אישרה את הגבלת ריבית הפיגורים ברכישת דירה

תקנות מכר דירות, הקובעות כי שיעור ריבית הפיגורים המרבי לא יעלה על ריבית הפיגורים שגובה הבנק בו מנהל הקבלן את חשבונו, אושרו פה-אחד ע"י ועדת הכלכלה של הכנסת • עוד אושרו בוועדת הכלכלה: תקנות קורונה חדשות, בהן תבוטל חובת הבדיקה בכניסה לישראל

אתר בנייה / צילום: תמר מצפי
אתר בנייה / צילום: תמר מצפי

ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה את תקנות מכר דירות שהגיש משרד הבינוי והשיכון, הקובעות שיעור מרבי של ריבית פיגורים. לפי התקנות שאושרו, שיעור ריבית הפיגורים המרבי לא יעלה על ריבית הפיגורים שגובה הבנק בו מנהל הקבלן את החשבון אליו היה אמור הקונה להפקיד את הכסף.

התקנות נועדו ליישם תיקון לחוק המכר שאושר ע"י הוועדה כבר לפני שמונה שנים, לפיו שר הבינוי והשיכון, בהתייעצות עם שר האוצר, יקבע בתקנות את השיעור המרבי של ריבית הפיגורים אותה צריך לשלם רוכש דירה לקבלן במקרה של איחור במועד התשלום שנקבע בחוזה. התקנות נוסחו לאחר שהתברר שבמקרים רבים נקבע בחוזה שיעור ריבית פיגורים גבוה ואף בלתי סביר. כעת, כאמור, אישרה הוועדה את בקשת משרד הבינוי והשיכון לקבוע בתקנות כי שיעור ריבית הפיגורים המרבי לא יעלה על ריבית הפיגורים שגובה הבנק בו מנהל הקבלן את חשבונו.

מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, אביעד פרידמן, הסביר כי כיום כשמישהו רוכש דירה מקבלן ולא מצליח לשלם בזמן הקבלנים גובים ממנו ריבית נשך, שיכולה להגיע ל-50% ואפילו 60% ויותר. "אמנם גם לקבלן יש הוצאות וגם הוא לקח הלוואה מהבנק כדי להשקיע בפרויקט, אבל לא יכול להיות שהקבלן יחייב את הרוכש בריבית גבוהה יותר ממה שהוא משלם. איחור בדירה הוא לא בסיס לעושק, ולכן החלטנו להגביל את ריבית הפיגורים שניתן יהיה לדרוש מהרוכשים לריבית הפיגורים הבנקאית", אמר פרידמן.

במהלך הדיון הסביר ממונה חוק המכר במשרד השיכון, עמית גריידי, כי במקרים בהם אין ליווי בנקאי לקבלים, שהם רק 10% מהמקרים, אז ריבית הפיגורים תהיה הריבית הקבועה בחוק פסיקת ריבית והצמדה ואליה תתווסף הצמדה למדד. לדבריו, כיום עומדת הריבית הזו על 7.5%.

התקנה אושרה פה-אחד, בקולותיהם של היו"ר ביטון וח"כ אורי מקלב, היא תיכנס לתוקף בעוד כחודש ותחול רק על חוזים חדשים שייחתמו מאותו מועד ואילך. היו"ר ביטון בירך על היוזמה של שר השיכון, מנכ"ל משרדו וצוותם ואמר כי יש עוד דרך ארוכה שצריך לעבור כדי להוזיל ולייצר דיור בר השגה. הוא סיכם כי המעשים הקטנים האלה מצטרפים למעשים גדולים, וקרא למשרד להביא תיקונים נוספים שיאפשרו לשמור על רוכשי הדירות בישראל.

תקנות קורונה חדשות ורופפות יותר יכנסו לתוקף בשבוע הבא

ועדת הכלכלה אישרה גם את התיקונים לתקנות הקורונה, ובהן ביטול חובת הבדיקה בכניסה לישראל, והחלתן על כלל הנכנסים לרבות בהפלגות נופש. בין השאר אושר לבטל את התקנות העוסקות בחיטוי וניקוי מטוסים וכן לבטל את החובה לרווח בין הנוסעים. התקנות יכנסו לתוקף ב-21 במאי, במועד פקיעת תקנות חובת ביצוע בדיקה, והן תהיינה בתוקף עד 2 ביוני השנה. היו"ר ביטון ציין כי בעוד שבועיים תידרש הממשלה להחליט אם להאריך את המצב המיוחד במשק או לא, ובירך על ההקלות.

נציגת הלשכה המשפטית של משרד הבריאות, עו"ד טל פוקס, הסבירה כי הממשלה החליטה שלא להאריך את תקנות חובת ביצוע בדיקה בכניסה לישראל, וכעת מבקשת מוועדת הכלכלה להתאים את ההוראות בתקנות החלות על מפעילי שדות תעופה, טיסות והפלגות נופש. היא הוסיפה כי בהתייעצות עם רשות התעופה האזרחית הוחלט לבטל גם את חובת ניקיון כלי הטיס, החובה להציב חומרי היגיינה והחובה לרווח בין המושבים במטוס.

סמנכ"ל מנו ספנות, מורן מנו, התייחס לחובה למלא טופס יציאה מישראל, ואמר כי החובה הזו יוצרת בלבול ועומסים. לדבריו, 90% מהנוסעים לא יודעים למלא את הטופס ועובדי החברה נאלצים לסייע להם. יו"ר החברה, משה מנו, אף ציין כי הלחץ יוצר אלימות ועובדים של החברה קיבלו מכות. "זה לא תפקידנו להיות אמצעי אכיפה, שמשרד הבריאות ישים דלפק ויטפל בזה", אמר. לדברים הצטרף גם מנכ"ל MSC Cruises, אייל אטיאס.

עו"ד פוקס אמרה בתגובה כי משרד הבריאות פועל כל העת לייעל ולפשט את הטופס, והמשרד ממשיך לבחון אם אפשר לייתר אותו. היא הסבירה כי הדרישה למלא טופס לפני עלייה לספינה היא מאחר שהמשרד לא רוצה שלשיט יעלה אנשים חולים. היו"ר ביטון ביקש שנציגי המשרד יגיעו לנמל לראות את המצב בשטח ולבחון מה ניתן לעשות בנדון.