גידלו אותו להיות רב גדול, אבל הוא התאהב בטכנולוגיה והחליט לחבר חרדים להייטק

משה פרידמן, חרדי משושלת רבנים מפוארת, היה על המסלול המהיר לרבנות, אבל אז גילה את הטכנולוגיה, הקים סטארט-אפ והפך להיות גשר בין החרדים להייטק • אחרי שבע שנים של תוכניות הכשרה לחרדים, יש כבר אפילו יוניקורן מהמגזר • "ההייטק מתאים לחרדים מבחינת היכולת להמציא, לפתור בעיות", הוא אומר

משה פרידמן / צילום: איל יצהר
משה פרידמן / צילום: איל יצהר

אישי: בן 43, נשוי לשרי ואב לחמישה, גר בבני ברק
מקצועי:  מנכ"ל ומייסד קמא-טק, מיזם המשלב חרדים בהייטק

ילדות: "נולדתי וגדלתי למשפחה של רבנים גדולים בירושלים, הבכור מתוך שבעה ילדים. הייתה לי ילדות מאושרת בשכונת בית וגן, שהייתה שכונה מעורבת, כל השבטים של עם ישראל היו שם".

שושלת: אני נצר לרב יוסף חיים זוננפלד, מייסד העדה החרדית בירושלים והרב הראשי של העיר לפני קום המדינה. גם מצד אמא מדובר בשושלת רבנים מכובדת - משפחת ברוידא. סבא ברוידא תמיד אמר שאנחנו באים מ-42 דורות של רבנים וצריך להיזהר לא לקטוע את השושלת. אבי רב וראש כולל, וגם אני לימדתי בישיבות, אך מכיוון שלא הוסמכתי על ידי הרבנות הראשית אני מעדיף לא להשתמש בתואר רב. אולי בעתיד, בעזרת השם".

ישיבה: "למדתי בישיבת חברון בירושלים, שמכונה 'הרווארד של הציבור החרדי'".

שרי: "אשתי ואני התחתנו בשידוך. בת דודה שלי תמיד אמרה לי: שמור בשבילך שידוך כשתגיע לגיל המתאים. כשהייתי בחור ישיבה בן 22 נפגשנו ומיד ראינו שזה מתאים. תוך שבוע כבר התארסנו. שרי מבני ברק וגם היא באה משושלת של רבנים גדולים. לאחר החתונה עברנו לגור בעיר שלה".

חידוש: "עד גיל 30 הייתי על המסלול המהיר להיות רב גדול בישראל. אבל אז קניתי מחשב כדי לכתוב חידושי תורה - וגיליתי את פלאי הטכנולוגיה. פתאום קלטתי שאני 10 דקות מתל אביב, בירת הסטארט-אפ ניישן, והבנתי שיש כאן הזדמנויות אדירות. רוב החרדים חוששים מהאינטרנט, אבל ראיתי את הצד הטוב בטכנולוגיה, והסקרנות הובילה אותי להקים סטארט-אפ".

סטארט-אפ: "לא היה לי שום ידע ביזמות, לא הייתי ב-8200 וגם לא בטכניון. הייתי רק בחור ישיבה שלומד בכולל. אבל למדתי מהר מהאינטרנט, הרצאות וכנסים. הקמתי חברה שהתמקדה בעריכת וידיאו אונליין. תוך כדי תנועה פגשתי את היזם והמשקיע יוסי ורדי, שאמר שהסטארט-אפ שלי לא ממש מעניין - אבל אני דווקא כן, והמשימה שלי היא להיות גשר בין החרדים להייטק. קיבלתי את עצתו, כי ידעתי שההייטק מתאים לחרדים מבחינת היכולת להמציא, לפתור בעיות, לחשוב מחוץ לקופסה".

קמא-טק: "ב-2013 הקמתי את קמא-טק, מיזם שנועד לשמש גשר בין החרדים להייטק. בעידוד אמנון שעשוע פרסמנו קול קורא שבו הצענו לכל אישה ואיש בחברה החרדית שרוצים להקים סטארט-אפ לפנות אלינו ולקבל עזרה. פנו אלינו 224 יזמים חרדים, בחרנו עשרה מהם - ויצאנו לדרך. היום אנחנו כבר בשנה השביעית של התוכנית ויש לנו הצלחות יפות, כולל יוניקורן חרדי: אלמנטור של יוני לוקסנברג ואריאל קליקשטיין".

אולטרה קוד: "פתחנו תוכנית הכשרה שמשתתפים בה מדי שנה כ-2,000 איש, רובם המוחלט נשים חרדיות. את התוכנית מובילה יזמת ההייטק החרדית שרי רוט. הטובים נשלחים בסוף הלימודים להכשרה בת שלושה חודשים אצל ענקיות טכנולוגיה כמו גוגל, אמזון, מטא ואחרות. עד היום שילבנו כך יותר מאלף חרדים וחרדיות".

Angels12: "גיגי לוי, מייסד קרן NFX, הציע לי להקים קרן שתשקיע בסטארט-אפים חרדיים. הקרן קמה יחד עם שותפי אברימי וינגוט, וכבר בערב הפתיחה הצטרפו אליה דב מורן, חמי פרס, סיסקו, מטא, גוגל ועוד. בסה"כ השקיעו כ-60 משקיעים, מהשמנה והסלתה של קהילת ההייטק הישראלית".

לימודי ליבה: "בניגוד לסטיגמה, נשים חרדיות לומדות מקצועות ליבה כבר ביסודי. גברים חרדים אמנם לא, אבל המוכשרים ביניהם שמגיעים להייטק משלימים את זה מהר מאוד".

מהפכה: "האוניברסיטאות והמכללות בישראל מוציאות להייטק כיום כ-6,000 בוגרי מדעי המחשב בשנה, בעוד שהמגזר החרדי מוציא כ-1,000 בוגרים בשנה. המהפכה מתרחשת במלוא הקצב".

פודקאסט: "השותף שלי אברימי ואני מגישים יחד את "חדי קרן מתארחים בקמא-טק", ומארחים יזמי הייטק שהקימו חברות של מיליארד דולר ומעלה. כל סיפור כזה מעורר השראה".

ציונות: "לאחרונה נבחרתי לאחד מ-125 היזמים המשפיעים של הקונגרס הציוני בבאזל 2022, שיתקיים ביוזמת ההסתדרות הציונית העולמית. הם בחרו יזמים ויזמיות חברתיים, שפועלים בתחומים שונים לתיקון עולם ולשיפור החברה הישראלית. אם מישהו היה מספר לאבותינו באירופה לפני 80 שנה שנהיה סטארט-אפ ניישן - הם היו חושבים שהוא הזוי לגמרי. הגענו בחסדי שמים להישגים מדהימים, אבל מוטלת על כתפינו האחריות לשמור על זה, לא לקלקל עם קיטוב ופילוג".

פנאי: "אני אוהב לבשל, למדתי את זה מאמא. את האהבה הזו אני מממש בבישולים לכבוד שבת. אני גם אוהב מאוד לטייל עם הילדים".

בעתיד: "כשאסיים את הקדנציה בהייטק, אני מקווה לחזור ללמוד תורה פול-טיים. להיות גדול בתורה, זה החלום שלי".