הפייקים הבולטים מהיום הראשון של המלחמה בעזה

כבר ביום הראשון היוותה המלחמה בעזה כר פורה לפייק ניוז. אספנו דוגמאות בולטות • המשרוקית של גלובס

ציוץ בטוויטר, 7.10.23
ציוץ בטוויטר, 7.10.23

בעידן הרשתות החברתיות שבו אנחנו חיים כעת המלחמה הפכה מממלכת אי הוודאות - כמאמר המשפט שמיוחס למצביא קרל פון קלאוזביץ - לממלכת הפייק. לפעמים אלה סתם "שקרים קטנים", או כאלה שלא נתפסים כמשמעותיים במיוחד, אבל לפעמים מדובר בהטעיות או טעויות שיכולות להשפיע על התודעה של רבים, וכתוצאה מכך גם על התפתחות הלחימה. גם המלחמה שאליה נקלעה ישראל כעת אינה שונה מן הבחינה הזאת, וכבר ביומה הראשון הצטברו על שולחננו לא מעט דוגמאות משני הסוגים שהזכרנו.

כלום לא קרה בערערה. הנה דוגמה לפייק שיכול להיות בעל אפקט לא קטן. אמש הועלו במספר חשבונות טוויטר וטלגרם תמונות וסרטונים מאירוע שהתרחש בצומת ערערה שבוואדי ערה. בחשבון טוויטר בשם "כל החדשות בזמן אמת" שלו כ־13 אלף עוקבים כתבו על כך: "גייס חמישי. צומת ערערה: הפרות סדר, צעירים זורקים אבנים ומתפרעים במקום" (מאז הציוץ נמחק). בחשבון אחר בשם בז News שלו כעשרת אלפים עוקבים כתבו מעל הווידאו המצורף "בדואים בנגב (כנראה בלבול עם ערערה שבנגב) מציתים צמיגים ומניפים את הדגל הפלסטיני לאות הזדהות עם מחבלי עזה". ויש עוד דוגמאות.

אלא שלאירוע המדובר אין קשר למבצע שהחל אתמול. בחיפוש בטוויטר אפשר למצוא את הסרטון המקורי שהועלה על ידי כאן חדשות במאי 2021. כלומר, בתקופת מבצע שומר החומות. במשטרה מסרו לנו כי הם פרסמו ברשתות עוד אתמול צילום מתוך הסרטון כשעליו תווית גדולה של "fake news". ראש מועצת ערערה, מודר יונס, אמר לנו בהקשר זה כי הוא קורא לציבור "להיזהר מפני ידיעות מסיתות כאלה", והוסיף: "הנחינו את האנשים והצעירים שלנו להיזהר ולא להיגרר".

כלום לא קרה לנתניהו. הפייק הזה מגיע מחשבון טוויטר דל תפוצה, שנפתח לפני כחודשיים, ומתחזה לעיתון הישראלי המוכר ג'רוזלם פוסט (שם המשתמש של החשבון כולל איות משובש של המילה Jerusalem שרוב המשתמשים בוודאי לא יבחינו בו). בחשבון הזה הועלה אתמול דיווח שלפיו ראש הממשלה בנימין נתניהו הובהל לבית החולים תל השומר, כשכרגע נסיבות האישפוז אינן ידועות. הידיעה הזאת זכתה לכ־250 ריטוויטים וכמעט 670 אלף צפיות, וכעת מוצמדת לה גם "אזהרה" מטעם גולשים שלפיה מדובר בחשבון מזויף שאינו שייך לכלי התקשורת המוכר.

הסיוע שלא היה. על רקע המצב בעזה ונאום התמיכה בישראל של הנשיא ג'ו ביידן, נמתחה ביקורת במספר חשבונות טוויטר על גובה הסיוע שהוא החליט לכאורה להעניק לישראל. "ביידן אישר חבילת סיוע צבאי לישראל בשווי של 8 מיליארד דולר. זלנסקי זועם", כתב פרשן אמריקאי בשם ג'קסון הינקל, המזוהה עם המחנה השמרני. פעיל פוליטי אחר חזר גם הוא על הפרטים והוסיף "איכשהו תמיד יש כסף למימון אלימות, ואילו הפצצות של אזרחים זוכות להתעלמות". הטענה נבדקה על ידי האתר ניוזוויק, ובוודאי לא תופתעו לשמוע כי אין כל מידע על החלטה כזאת שהתקבלה בבית הלבן. באתר אמנם מזכירים כי ארה"ב אכן מעניקה לישראל סיוע צבאי נרחב בשווי 3.8 מיליארד דולר בשנה, אך לא נמצאה כל ראיה כי על רקע האירועים בעזה התקבלה החלטה חדשה בעניין, והבית הלבן לא פירסם הודעה בנושא.