שרון החליט לא להאריך את כהונת פרימור המסתיימת בקיץ

שריד: החלטה אכזרית, כאילו מדובר באבק אדם. עזרא: החלטה מוצדקת, פרימור חרג מסמכותו

שר החוץ, אריאל שרון, נזף היום בשגריר ישראל בגרמניה, אבי פרימור, והחליט שלא להאריך את שירותו בגרמניה מעבר לקיץ הקרוב. זאת, בעקבות הראיון שנתן לעיתון הגרמני "די-וולט".

השר שרון זימן אליו הבוקר את השגריר פרימור ושמע את טיעוניו על הראיון.

שרון אמר, כי הוא רואה בחומרה את התבטאויותיו של השגריר באותו ראיון, "שמהן נודף ריח של תעמולה מפלגתית".

פרימור התנצל על הקונוטציה המפלגתית שהופיעה בחלק מן הדברים וניסה להסביר את התבטאויותיו בנושאי הדת.

שרון הודיע, כי פרימור יקבל מכתב נזיפה ממנכ"ל משרד החוץ, ובו התראה שלא יחזור עוד על התנהגות כזו. כמו כן, נמסר לו שהוא יסיים את תפקידו בגרמניה בקיץ הקרוב, ושירותו לא יוארך.

יועץ התקשורת של שר החוץ ציין, כי שרון נחוש לשמור את שירות החוץ של ישראל נקי ממעורבות פוליטית כלשהי.

הצעדים נגד פרימור עוררו סערה במערכת הפוליטית. רק אתמול נדמה היה שהפרשה "סגורה", לאחר שאריה דרעי ושלמה בניזרי קיבלו את הסבריו של פרימור על הראיון, בו נמתחה ביקורת על ש"ס, ודרעי אף ציין בתום הפגישה שהפרשה "מחוסלת" מבחינתו.

אולם, חרף דברי ההבהרה של דרעי, שרון כבר רמז אמש, כי אין בכוונתו לעבור לסדר היום על התבטאויותיו של פרימור. ואכן, לאחר הפגישה ביניהם, פורסמה החלטת שרון לנזוף בפרימור ולא להאריך את כהונתו, צעד הנחשב לנדיר ביותר במערכת הדיפלומטית.

"שר החוץ עשה מעשה חמור, שלא ייעשה, שראוי לגינוי. החלטתו של שרון היא גילוי תוקפני ואכזרי של עריצות מיניסטריאלית, כאילו מדובר באבק אדם", כך הגיב ח"כ יוסי שריד על החלטות שרון.

גם ח"כ אלי גולדשמידט גינה בחריפות את הצעדים נגד פרימור, וציין שמדובר באחד מהשגרירים הטובים ביותר של מדינת ישראל, שבמשך עשרות שנים שירת את המדינה במקומות הקשים ביותר.

ח"כ גדעון עזרא הצדיק את החלטת שרון והדגיש שהשגריר פרימור חרג מסמכותו, כאשר הביע את דעותיו הפרטיות בנושאים פוליטיים.

סגן שר הבריאות, שלמה בניזרי, ציין שמבחינתו, הפרשה הסתיימה כבר אתמול, והסמכות לגבי צעדי התגובה היתה נתונה בידי שר החוץ. עם זאת, הוא הביע תקווה שצעדי הענישה ישמשו תמרור לגבי מה מותר ומה אסור.

יועץ ראש הממשלה לענייני תקשורת, דוד בר-אילן, הגיב בביטול על טענות מפקד המשטרה הפלשתינית. לדבריו, גם לפני בחירות 96' נטען שהחמאס יבצע פיגועים כדי לסייע לנתניהו וכמו אז, גם כעת מדובר בשטויות.

איראן הכחישה את טענות הפלשתינים וציינה שאין לה מעורבות בתכנון פיגועי