תשובה יוצא בהצעת רכש שלישית לדלק

מקורות בשוק: הוא לחוץ להפוך את החברה לפרטית; יתקשה להגיע לאחזקה של %100

לקבוצת דלק נדרש יום אחד בלבד, וכבר הבוקר (ה') יצאה חברת דלק השקעות, החברה הבת של דלק, בהצעת רכש שלישית לאחזקות הציבור במניות החברה האם שלה. תנאי ההצעה לא השתנו, ולבעלי המניות ישולם סכום של 114 שקל למניה.

הצעת הרכש השנייה כמעט הצליחה: מתוך %12 שמחזיק הציבור בדלק, נענו להצעה בעליהם של %10.5 מההון. עם זאת, ההיענות לא הגיעה למינימום שדרשה דלק השקעות בהצעת הרכש, ולכן לא נכנסה ההצעה לתוקף. בחברה העריכו אתמול, כי היות שמדובר באחת מהחברות הוותיקות ביותר בבורסה, קיימים מחזיקי מניות שהצעת הרכש כלל לא מגיעה אליהם, ולכן יהיה קשה מאוד להגיע לאחזקה של %100 בחברה.

לאור זאת, ציינו היום בשוק ההון שפרסום הצעת רכש שלישית, מייד לאחר כישלונה של ההצעה השנייה, מצביע על הלחץ בו נתון יצחק תשובה, בעל השליטה בחברה, שמבקש להפוך את דלק לחברה פרטית מהר ככל האפשר. תיאורטית, יכול היה תשובה להמתין מספר חודשים ואז לצאת בהצעת רכש אחרת, בתנאים אחרים ועם תנאי נמוך יותר להיענות, שלאחריה יוכל להשלים את הפיכתה של דלק לחברה פרטית באמצעות רכישה כפויה של מניות.

עוד העריכו מקורות בשוק, כי כוונתו של תשובה היא למכור לדלק את קבוצת תשלוז, שהפכה חברה פרטית לאחרונה, ולהפוך את דלק לחברה האם של כל פעילותו בארץ. מכירה כזו מחייבת קודם את הפיכת דלק לחברה פרטית, שכן מדובר בשורה ארוכה של עיסקאות בעלי עניין, שתשובה יתקשה לאשר כל עוד דלק היא חברה בורסאית.

בשוק מדברים במיוחד על שתי הלוואות גדולות שנטל תשובה באופן אישי, ושאמורות לקטון באמצעות הכספים שיקבל ממכירת תשלוז השקעות לדלק. ההלוואה הראשונה נועדה לממן את רכישת המניות של דלק מדיסקונט השקעות. כאמור, נתח זה של מניות נרכש אישית בידי תשובה, ולא על ידי קבוצת תשלוז. ההלוואה השנייה היא זו שנטל תשובה לאחרונה, על מנת לרכוש את אחזקות הציבור בתשלוז השקעות ולהפכה לחברה פרטית.

הפיכת דלק לחברה פרטית תחתום את מסע ההשתלטות של תשובה על החברה, מסע שהחל לפני כשנה ושהיה רצוף באירועים בורסאיים דרמטיים. תזכורת קצרה לאירועי השנה האחרונה: בחודש פברואר 98' רכש תשובה באופן מפתיע את השליטה בדלק; תשלוז נכסים שבשליטתו רכשה כמחצית ממניות החברה - רבע מהון המניות מידי אליעזר פישמן ומגופים מוסדיים, ורבע נוסף מידי בנק הפועלים - לפי שווי חברה של כ-400 מיליון דולר.

מאוחר יותר רכש תשובה באופן פרטי %37.6 ממניות דלק מידי דיסקונט השקעות, במחיר זהה לזה ששילם לבנק הפועלים.

במהלך חודשי הקיץ ניסה תשובה להכניס את המיליארדר האמריקאי ביל דיווידסון כשותף בדלק. דיווידסון היה אמור לרכוש כ-%44 ממניות דלק לפי שווי של כחצי מיליארד דולר לחברה, וקבוצת תשלוז היתה אמורה לרדת לאחזקה זהה. ברגע האחרון התפוצצה העסקה, מסיבה שנותרה עלומה עד היום. בין לבין, הספיקה דלק לחלק דיבידנד מספר פעמים, במטרה להקטין את האשראי שנטלו תשובה וקבוצת תשלוז למימון ההשתלטות.

בסך הכול, חילקה דלק בחודשים אפריל-יולי 98' כ-420 מיליון שקל במזומן, נוסף למניות שופרסל שהחזיקה, שערכן הבורסאי ביום החלוקה היה 344 מיליון שקל. בשבוע שעבר חילקה דלק דיבידנד נוסף בסך 44 מיליון שקל, על מנת להגדיל באופן אפקטיבי את מחיר המניה בהצעת הרכש השנייה מ-114 שקל ל-118.6 שקל.

אחרי פיצוץ העסקה עם דיווידסון באו לדלק כמה חודשים שקטים, שבמהלכם מונה בני גאון ליו"ר הדירקטוריון ונמכרו האחזקות בקבוצת גדות. בסוף אוקטובר יצאה החברה ביוזמה למחיקת מניותיה מהמסחר, יוזמה שעד היום טרם הסתיימה