אבלס: אין להפוך את בנק הדואר לבנק מסחרי

סגן החשכ"ל: המדינה מפסידה 50 מיליון ש' בשנה - מקבלת תשלומים באמצעות הבנק

המדינה מפסידה כ-50 מיליון שקל בשנה, כתוצאה מהעברת התשלומים המגיעים לה וממנה לציבור באמצעות בנק הדואר - גילה היום (ד') סגן החשב הכללי, אבי גבאי, בוועדת המשנה לבנקאות של ועדת הכספים, אשר דנה בהצעת היו"ר, ח"כ יונה יהב (עבודה), להפוך את בנק הדואר לבנק מסחרי. ההצעה נדחתה על הסף בידי המפקח על הבנקים, זאב אבלס.

גבאי הסביר, שההפסדים נגרמים בגלל שהזיכוי על ההפקדות בבנק הדואר נעשה באיחור של יום עסקים, או יומיים אם ההפקדה היא בימי ו' ובערבי חג. זאת מאחר שהבנק איננו כפוף ללוחות הזמנים שקבע בנק ישראל לבנקים המסחריים. גבאי הודיע, כי אם תתגשם תוכנית רשות הדואר למזג בתוכה את הבנק המהווה יחידה ממשרד התקשורת, הממשלה תעבור לעבוד עם בנקים מסחריים שיציעו בסקר שווקים את התנאים הטובים ביותר.

בוועדה הצטיירה תמונת מצב, שיו"ר מועצת בנק הדואר, ליאורה בירנהק, הגדירה כ"בלתי נסבלת גם בעיני שרת התקשורת, לימור לבנת". היא אמרה, שכל התנועות הכספיות של הבנק מתנהלות בכורח הנסיבות וההיסטוריה במערכת הכספית של רשות הדואר, ללא הפרדה חשבונאית שתאפשר חישובי רווח, בדיקות עלות ומניעת סבסוד צולב של הבנק. היא המליצה להפוך את הבנק לחברה ממשלתית, שתקנה שירותים מרשות הדואר ותמשיך לעבוד בסניפי הדואר הקיימים, אולם השרה לבנת טרם גיבשה את עמדתה, כפי שמסרה היום נציגת היועץ המשפטי של המשרד.

ח"כ יהב אמר: "150 מיליארד שקל מתגלגלים בשנה במסלקה שמתנהלת כמו חנות מכולת". הוא הביע מורת רוח מסירובה הממושך של רשות הדואר לבצע את הפרדת החשבונות, כפי שחזרו ותבעו החשב הכללי, שרי התקשורת לדורותיהם ומבקרת המדינה. גבאי הודיע, כי ללא ביצוע ההפרדה, החשב הכללי לא יאשר לבנק הדואר להתקשר עם הבנקים המסחריים למתן שירותים חלופיים בימי ו' במעבר המתוכנן ל-5 ימי עבודה בשבוע.

מנכ"ל רשות הדואר, משה פרי, אמר כי הוא פועל על פי החוק, וכי ביצוע ההפרדה יעלה לרשות בהוצאות כבדות, כך שהם מעדיפים להשאיר את המצב הקיים. הוא דחה את טענת יהב על שיטת ניהול המסלקה ואמר "יש לנו שיטת עבודה משלנו".

המפקח על הבנקים דחה את ההצעה להפוך את בנק הדואר לבנק מסחרי, באומרו שכוונת הממשלה היא להוציא את הבנקים המסחריים מבעלותה ולא להוסיף לעצמה בנק.

אבלס אמר, שתמריץ ההתקשרות עם בנק הדואר בימי ו' ירד לפי שעה מהפרק, כי הבנקים המסחריים ימשיכו בינתיים לעבוד 6 ימים בשבוע, ויבחנו את תוצאות הניסוי שבו החל בל"ל בשינוי שעות העבודה במהלך השבוע. עם זאת אמר, שהוא מעודד את ההתקשרות לשם הרחבת רשת הסניפים של הבנקים והשירותים בשעות שהבנקים סגורים.

לוועדה נמסר, כי רק בנק מרכנתיל דיסקונט התקשר בינתיים עם בנק הדואר.

בירנהק אמרה, כי גם מועצת בנק הדואר איננה מעוניינת להפוך למוסד מסחרי, ובכוונתה רק להרחיב את סל השירותים, מבלי להסתבך בסיכונים כספיים שבמתן הלוואות ומשכנתאות.

הוועדה קראה בסיכום לרשות הדואר, להפריד את מערכת החשבונות עם בנק הדואר ולבדוק איך ניתן למנוע את הפסדי המדינה משיטת חישוב ימי העסקים. הוועדה ממתינה להחלטת שרת התקשורת בעניין המבנה העתידי של בנק הדואר ותביע דעתה לאחר קבלת ההחלטה. «מאת צבי לביא «אבלס: אין להפוך את בנק הדואר לבנק מסחרי «סגן החשכ"ל: המדינה מפסידה 50 מיליון ש' בשנה - מקבלת תשלומים באמצעות הבנק