גיאולוגים: הפרטת חנ"ל תביא לאובדן מאגר מידע בשווי מאות מיליוני שקלים

"יש סיכוי לאתר מירבצי נפט בישראל, בשטחים שעדיין לא נבדקו, ובהשקעה לא גדולה"

בהפרטת חברת הנפט הלאומית עלולה ישראל לאבד מאגר מידע עשיר וחסר תחליף, אשר אובדנו יסכן את האינטרסים העתידיים של ישראל בתחום חיפושי הנפט ופיתוח תשתיות המים והמחצבים. כך הזהירו היום (ג') גיאולוגים בכירים וראשי יחידות במשרד התשתיות הלאומיות בוועדת הכנסת לפיתוח מדעי וטכנולוגי.

מנכ"ל חנ"ל, ירון רן, העריך את מאגר המידע שהצטבר בחברה ב-50 שנות חיפושים וקידוחי נפט במאות מיליוני שקלים. יחזקאל דרוקמן, מנהל היחידה לחיפושי נפט במשרד התשתיות, ציין כי מאגר מידע זה מוטל שנים רבות "כאבן שאין לה הופכין", ואין מצליבים איתו מידע שנאסף ממקורות אחרים כדי להגיע למירבצי הנפט שאולי נמצאים בתחום ישראל.

הוא הזהיר, כי העברת האוצר הזה לידיים פרטיות עלולה למנוע את ניצולו המלא בהיבט הממלכתי, ולהשאיר אותו לשיקולים מסחריים של בעלי החברה.

פרופ' עקיבא פלכסר מהיחידה לגיאופיסיקה בטכניון, אמר שהפרטת חנ"ל היא "המחדל של המדינה". הוא דחה את התפיסה כאילו אין נפט בישראל וטען כי מדובר בהחלטה אידיאולוגית של הממשלה, שהחליטה להפסיק לממן את המחקרים שבתהליך חיפושי הנפט.

לדעתו קיים סיכוי לאתר מירבצי נפט בשטחים רבים שעדיין לא נבדקו, ובהשקעה לא גדולה ניתן יהיה להשלים את המיפוי.

הגיאולוגים התריעו באופן כללי על העדר מחקר מספיק של המבנה הגיאולוגי והתופעות הגיאולוגיות של ישראל, ועל בריחת מדענים מומחים במחקרי מים ונפט לחו"ל.

פרופ' שמואל פרידמן מהפקולטה להנדסה אזרחית בטכניון וד"ר אבי שפירא מנהל האגף לסיסמולוגיה במכון למחקרי נפט וגיאופיסיקה ציינו את הסכנה הצפויה לישראל בעת רעידת האדמה שעלולה להתרחש באזור בקעת הירדן ולפגוע בירושלים חיפה ות"א.

הם אמרו, כי ניתן לחזות אירועים אלה מראש, להעריך את השפעתם ובכך לצמצם את היקף הנזקים. "לא ייתכן שבעיות תקציב עכשוויות יגרמו לקטסטרופה כלכלית עתידית", אמר פרופ' פרידמן. «מאת צבי לביא «גיאולוגים: הפרטת חנ"ל תביא לאובדן מאגר מידע בשווי מאות מיליוני שקלים «"יש סיכוי לאתר מירבצי נפט בישראל, בשטחים שעדיין לא נבדקו, ובהשקעה לא גדולה"